2011-01-01, 14:27
Medlem
Roevarns avatar
Köpte en extern hårddisk från seagate på Clas Ohlson i julklapp till min syster: http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=146184517

Systemkraven för hårddisken överensstämmer med de "egenskaper" hennes dator besitter, vilket är Mac OS X 10.4.11. Systern har en PowerPC processor, minns för tillfället huruvida det stod något om att hårddisken stödjer det eller inte, men att hårddisken inte skulle göra det är enligt mig högst otänkbart med tanke på att den just ska stödja ända ner till 10.4.11 då PowerPC på mac var mer eller mindre standard.

Nu till problemet. När jag för över just en mapp innehållande t.ex. filmer (kan vara musik eller vad som helst) som för enkelhetens skull väger sammanlagt 5 GB så händer något besynnerligt. Först kommer det där felmeddelandet som kommer om man drar ut externa hårddisken utan att mata ut den - som att hennes hårddisk har matats ut sig själv eller något (ofta förekommer typ ett klickljud antingen från datorn eller hårddisken när detta sker). Direkt därefter kommer ett annat felmeddelande upp med rubriken "Kopiera" som säger följande:
Finder kunde inte slutföra åtgärden eftersom viss information i (FILEN SOM ÖVERFÖRS NAMN) inte kunde läsas eller skrivas (felkod -36)

Nu på sistone har problemet blivit mer överhängande. Förr kom felmeddelande vanligtvis när man förde över filer på drygt 2 gb. Nu däremot kommer det lite titt som tätt, exempelvis när du markerar 20 låtar och kopierar till hårddisken, det är inte varje gång - men det förekommer. Att föra över mappar innehållande fler filer än en är otänkbart om mappen innehåller fler GB. Jag ser längre inga klara samband till när felmeddelandet kommer och inte i och med att det i princip kan dyka upp oavsett storleken på det du för över - så var det ej förr.

En ytterst intressant parantes i sammanhanget är att jag har testat att föra över exakt samma mapp (innehållande en TV-serie) från min mac (som är helt uppdaterad med de senaste uppdateringarna från apple) till hårddisken. Då fungerade det utan problem när det på min systers dator inte alls fungerade. Detta utesluter att det endast är fel på hårddisken, utan snarare att det är ngn dålig kombination mellan min systers dator och hårddisken. För övrigt kan jag säga att det har varit väldigt mycket problem med min systers dator och den betéer sig allmänt konfunderande.

Viktigt att veta
Hårddisken var ursprungligen i formatet NTFS, men jag omformaterade den till Mac OS Journalförd (extended) med det program som kom med produkten. När den var i NTFS gick det inte ens att överföra filer!

Jag har kollat runt lite på seagates hemsida efter eventuella drivrutiner, men inget har gjort mig klokare. Jag vet egentligen inte vad som orsakar detta, behöver därför hjälp med detta - om möjligt. Om ni vill veta något mer så är det bara att fråga på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in