2011-01-30, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Citat _ Find my past

Vi vill gärna se din utredning, låt den inte bli hängande i luften. Du kommer in här och är så självsäker på din förmåga att diagnostisera människor. Upp till bevis!

Jadå, här är en del av den ---> har gått efter en checklista som finns på pdf , allt är inte med med här kommer min egenhändiga "utredning" så långt

Gärningsmannprofil på SB som presumtiv gärningsman:

först skriver jag det som kalls psykopatologiska drag, sen hur jag anser de stämmer in -->>Fyll gärna i där jag missat ----

---ständiga behov av omväxling, spänning och starka sinnesintryck---→ svag impulskontroll →> SB - tävlingsmänniska, ev tvångsträning golf och skidor, flera kvinnor samtidigt som spänningsobjekt, ”playerstilen” , ev swinger ev sadolekar , någon form av missbruk som diskuterats med kompisar och anhöriga och som kan antas vara bekräftat . - visar på en typ som söker kickar

--avsaknad av empatisk förmåga dålig inlevelseförmåga →> ja, om man ljuger om det minsta, jag ska åka till XXX, men istället träffar XXX, hela dubbelspelsproblematiken, det första han uppvisade på första förhöret var en lögn om när han sist träffat Eva.

--oförmåga att uppleva skuldkänslor →> SB→ Hans beteende i häktet, lugn samlad, vill inte nämna Eva vid hennes namn, vill inte kännas vid något, istället för att visa uppenbar smärta, sorg och eventuellt leta efter orsaker till om HAN kunnat bidragit till hennes försvinnande, reaktion istället som framställs som det typiska ”stenansiktet”, känslokyla över att en som han känt så väl är DÖD.

--manipulerar och bedrar, ovillighet att ta ansvar för sina handlingar: SB→> förnekandet av sanningen om hans dubbelspel, som livslögn för honom , vilket fortsätter verka varje dag ,varje minut, ända in i häktet anser han att han står över alla andra, och att det enligt hans egna lagar är rätt som han gjort.

--svårigheter att upprätta djupa, varaktiga och lojala relationer med andra →> ytliga charmkontakter SB: svårt att uttala sig om vänskaper då så lite framkommit, men uppdelningen av kompiskretsar - golfen- skidorna tyder på att han mest glidit runt och anpassat sin jargong utifrån situation även här.
Han var känd av arbetskamrater som en som flirtade , som charmör. Detta är troligtvis hans idealbild av sig själv för att ge näring åt narcissismen .

---starkt revirtänkande--- stor drivkraft - stor duperingsförmåga--- SB→ hör till förmågan att upprätthålla flera relationer samtidigt

--Stort behov av kontroll -- klarar inte av att mista kontroll, hatar att bli motsagda, smider planer för att nå sina syften, kan ej ta kritik, klarar ej av stora motgångar eller obehagliga överraskningar, reagerar då med stort raseri--- farliga för andra människor som har kränkt eller hotat dem

SB→> mordet är slutstationen på detta

-förvränger verkligheten: hans lögner är för honom fullständigt sanna. inte ens kalla fakta eller överväldigande bevis får honom att inse eller erkänna de egna lögnerna.
, kalla under press -- lider brist på reaktioner där de borde - SB:s Häktesbeteendet

känslomässiga murar omkring sig -- .... antagligen men ganska vagt bekräftat

i botten eller toppen i samhället--- klassklättrare
missbrukare av ett eller annat slag - bekräftat

--oförutsägbara patologiska lögnare - spelar upp skådespel för att få som han vill-- svarar på något annat än det som det frågas om, söker alltid överläge, testar omgivningen och er var han kan tänja gränser. ( antar att detta visas under förhören)

rastlösa
risktagare
trevliga, behagliga till det yttre , trovärdiga, mycket lätt att gå på vad se säger, även för de som är medvetna om deras tendenser, SB-->> bekräftas starkt av hans omgivning vilket i sammanhanget talar till hans NACKDEL

- avskräcks inte av obehagliga konsekvenser , förstår dem inte, kan inte förutse dem - projicerar sina egna svaghet och förseelser på andra --- undervärderar andras intelligens -- REGERAR EJ PÅ STRAFF →>SB: planeringen av mordet på Eva sträckte sig endast så långt som till att genomföra mordet och styckningen. Konsekvenserna av att ha spritt ut kroppsdelarna har han inte kunnat försuse, ller snarare velat, eftersom han är fullt övertygad om sin överlägsenhet att dessa ska hittas.
Om han nu har ”chockats av förshörsledare, så visar han det inte. ( in i det sista satt Christine Schurrer och smålog , hånlog i rättsalen, även när hon fått sin dom som skyldig )
detta kan vara drivkraften till att han upprätthåller sin självbild även i häktet, kall, ägnar sig åt att träna, som för att visa att han står högre än det han är anklagad för, att detta ska verka normal, när det i själva verket framstår onormalt att inte sas ”bryta samman” , även utan erkännande eller skuld, så är detta en högst besynnerligt beteende.

egna lagar -- hög självbild -- Häktesbeteendet igen --- självförsvaret är av pansar och mycket övertygande. Projiceringar och byte av samtalsämne. ( detta antar jag , självklart, som allt annat , märk väl .

finns mer att checka men orkar inte mer nu!

Hur kom du fram till att han har en hög självbild?
Citera
2011-01-30, 00:37
Medlem
katamari.damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Väldgt få på denna tråd, skulle jag gissa.

De övriga frågorna svarar liksom på sig själva

Och det går inte att bilda sig en uppfattning om vare sig E eller S utifrån den information som är publikt tillgänlig i media, polisuttalanden och på webb-fora som detta. Den som påstår sig kunna diagnosticera S eller E - eller för den delen deras förhållande - utifrån detta är givetvis ute och cyklar.

Självklart går det att bilda sig en uppfattning, om den sen är korrekt eller inte är det ingen som vet. De flesta som är här spekulerar, och det är inget man sticker under stol med heller. Det är väl lite det som FB handlar om? Framför gärna dina åsikter och/eller fakta, men sluta hacka på andra. Passar inte FB så sluta vara på FB.
Citera
2011-01-30, 00:41
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellepitt
OM det är sant så är det oxå bekräftat att man inte har några andra bevis.

Varför anser du att detta eventuella "klockblod" bekräftar, att det inte finns några andra bevis?

Jag förstår inte riktigt din "tankelinje".
Citera
2011-01-30, 00:42
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat Mrs Magoo:

" PhDSalander
Det var verkligen en rapport som vi inte har skådat innan här inne.
Men jag vill nog påpeka att det är styckningen som är den avgörande delen om man ska se till hans eventuella empatistörning. Det är få som klarar den biten menar jag!
Resten skulle jag inte yttra mig om utan att vara väldigt påläst och minst har träffat vederbörande först.

Du har en del poäng visst men ack så vanskligt !"

Självklart vanskligt, det stämmer , men ett försök. Det är väl det mesta här, eller?
pdf:en finns på : Hur känner man igen en psykopat? . googla! nattinatt

Jag har inte kommit till styckningen än, det får bli morgondagens uppgift
Senast redigerad av PhDSalander 2011-01-30 kl. 00:44.
Citera
2011-01-30, 00:43
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katamari.damacy
Självklart går det att bilda sig en uppfattning, om den sen är korrekt eller inte är det ingen som vet. De flesta som är här spekulerar, och det är inget man sticker under stol med heller. Det är väl lite det som FB handlar om? Framför gärna dina åsikter och/eller fakta, men sluta hacka på andra. Passar inte FB så sluta vara på FB.
Sorry för dåliga formuleringar. Inte meningen att hacka.

Har ändrat i mitt inlägg från

"Och det går inte att bilda sig en uppfattning"

till

"Och det går inte att ställa en säker diagnos"

samt från

"Den som påstår sig kunna diagnosticera S eller E"

till

"Den som påstår sig kunna ställa en säker diagnos på S eller E"
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2011-01-30 kl. 00:47.
Citera
2011-01-30, 00:44
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
PhDSalander
Det var verkligen en rapport som vi inte har skådat innan här inne.
Men jag vill nog påpeka att det är styckningen som är den avgörande delen om man ska se till hans eventuella empatistörning. Det är få som klarar den biten menar jag!
Resten skulle jag inte yttra mig om utan att vara väldigt påläst och minst har träffat vederbörande först.

Du har en del poäng visst men ack så vanskligt !

Självklart vanskligt, det stämmer , men ett försök. Det är väl det mesta här, eller?

Jag har inte kommit till styckningen än, det får bli morgondagens uppgift

He he du är framåt i alla fall och sticker ut hakan i denna ibland sura rönnbärstråd
Och du verkar ju tåla en del motargument så jag ser fram emot ditt nästa inlägg

Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Källa på att det var en misshandelsrelation?

Om nu SB betraktas som störd som hade relationer vid sidan av äktenskapet, vad ska man då säga om en kvinna som har en långvarig relation med en gift man?

Tror inte man kommer närmare sanningen om man tar till sig "alla-kvinnor-är-alltid-offer"-mentaliteten utan att ha klara fakta på bordet.

Och finns det fakta så är jag idel öra

Man kan utgå ifrån att det fanns kärlek som tog över det sunda förnuftet !
Och alla kvinnor är absolut inte offer.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-01-30 kl. 00:49.
Citera
2011-01-30, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lowlifescumbag
Med risk för att jag åker på pälsen (igen) men jag MÅSTE fråga; fortskrider förhör under helgen eller kör man à la veckodagar som vanliga knegare, måndag-fredag? Eller sitter man och kör häktad GM i köttkvarnen till och från även om det är helg?

Advokater brukar inte jobba helger så det är sällan som förhörs hålls under helger (om det inte gäller häktning förstås)
Citera
2011-01-30, 00:46
Medlem
Missbruket det snackats om att han ska ha haft, kan vara sexmissbruk. Även ett sådant kan ställa till problem i livet.
Citera
2011-01-30, 00:47
Medlem
Citat:
Nu blir jag nästan arg. Menar du att en kvinna som fastnat i en misshandelsrelation skulle vara "puckad och lite bakom" för att hon inte kan ta till sig att det är just så? Och ja, hon verkar ha insett det till slut, och kanske var det hennes försök att då dra sig ur det som kostade henne livet. Varför raljerar du?

Att diagnosticera SB är en annan sak, men faktum är att han hade flera relationer parallellt under längre tider (eller anser du att det inte är fakta?) och en sån människa har problem med empati, annars gör man inte andra människor så illa. En sån människa ser i första hand till sina egna behov. Eller håller du inte ens med om det? Var han generös som lät flera kvinnor njuta av hans sällskap...?
Men snälla, har jag sagt nåt om misshandel. Jag menar att Eva såklart visste om att SB var sambo, just därför att hon INTE är 'puckad och lite bakom'.

Ja han hade älskarinnor, visst. Och möjligen då kanske problem med empati. Eller andra 'problem', vad vet vi. Men för att därvid kunna säga med sån säkerhet att han är psykopat, eller har psykopatiska drag, det är väl att överskatta sin förmåga att sätta diagnos på folk.

Och så vore det trevligt om folk läser det man skriver, innan man kommenterar.
Citera
2011-01-30, 00:49
Medlem
mercys avatar
Citat:

För att det ska vara en intressant och givande diskussion är det bra att olika åsikter framförs.
Nu verkar det snarast som att de som har viss kritik och ifrågasätter bl.a diagnoser och förhållande själva blir ifrågasatta och förlöjligade.
Citera
2011-01-30, 00:56
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Citat _ Find my past

"Vi vill gärna se din utredning, låt den inte bli hängande i luften. Du kommer in här och är så självsäker på din förmåga att diagnostisera människor. Upp till bevis!"

Jadå, här är en del av den ---> har gått efter en checklista som finns på pdf , allt är inte med med här kommer min egenhändiga "utredning" så långt

Gärningsmannprofil på SB som presumtiv gärningsman:

Uppgifterna som du använder innehåller en del fel. Dessa är kanske inte avgörande för diagnosen men icke desto mindre felaktiga. T.ex "missbrukare av ett eller annat slag - bekräftat". Var är det bekräftat? De uppgifter jag har sett utpekar honom allt ifrån att vara "Alvedon missbrukare" till att vara "heroinist" men inget av detta är bekräftat.

Sedan så tycker jag att ganska mycket av de saker som du räknar upp skulle kunna appliceras på E.
Citera
2011-01-30, 00:58
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Vad hände med den kassörskan som observerat ett suspekt klorininköp i samband med dådet?
Har polis gått till botten med detta inköp?
Eller var det endast spekulation från FB:are?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in