2011-01-21, 17:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
https://www.flashback.org/sp28151970

Om det är planerat skulle han slarvat med en sådan sak. Cadillacen är ju den enda i Örebro län.

Hamilkar. Om man häller rikligt med t.ex. klorin över kroppen vilka spår kan tänkas förstöras då?
Då klorinerar man det DNA som finns på huden, vilket betyder att det inte kan analyseras

Är det någon skillnad på tecknen ifall någon är strypt eller kvävd?
Jag har postat lite om det där tidigare. Brutet tungben förekommer ofta vid strypning, och mycket sällan vid kvävning av annat slag. Ögonblödningar förekommer i princip alltid vid strypning, även om man teoretiskt kan tänka sig scenarier där de inte uppstår, och förekommer också mycket vanligt vid sådan kvävning där någon form av kompression av bålen har förelegat, men oftast annars inte. Om ett offer har ögonpetechier och brutet tungben, utgår man från att det är strypt. Om det har ögonpetechier utan brutet tungben men märken på halsen som skulle ha kunnat upsptå vid strypning, utgår man från att det är strypt. Om det har ögonpetechier utan vare sig brutet tungben eller märken på halsen, utgår man från att det är kvävt. Om det saknar ögonpetechier, men det finns en mätning så tidig att den är pålitlig på så kallad respiratorisk acidos i blodet, dvs ett lågt pH av en typ som orsakas av syrebrist, så utgår man från att det är kvävt. Finns inget av detta, säger man att dödsorsaken är oklar, men att kvävning är en möjlighet, om det finns annat som tyder på detta.

Så långt mina kunskaper räcker, iaf. Men man ska ha noga klart för sig att jag absolut inte är rättsmedicinare.
Citera
2011-01-21, 17:15
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Om Al Quaida eller någon annan grupp hade varit inblandade så är jag säker på att det också hade sänts ett erkännande på någon TV-kanal. Uppmärksamhet är ju liksom grejen med deras terrorverksamhet, annars tappar ju både hot och gärningar sitt syfte. Dessutom så hade det förmodligen hänt liknande mord i ett flertal andra länder som är inblandade i fredsstyrkorna.

Nu säger jag inte alls att det är så. Men visst är det en teori lika god som någon annan.

Men Al Quida och liknande grupperingar tar inte på sig varje enskilt offer för islam. Det behöver inte alls ha varit sanktionerat hos en stor grupp. Det kan vara ett sätt för en eller flera enskilda personer, att söka "erkännande" av en stor grupp. Som till exempel i fallet stollarna från Landskrona som försökte bränna inne Lars Vilks.
Citera
2011-01-21, 17:21
Medlem
vinflaskans avatar
[quote=Fröken_Sverige]Nu säger jag inte alls att det är så. Men visst är det en teori lika god som någon annan.

Men Al Quida och liknande grupperingar tar inte på sig varje enskilt offer för islam. Det behöver inte alls ha varit sanktionerat hos en stor grupp. Det kan vara ett sätt för en eller flera enskilda personer, att söka "erkännande" av en stor grupp. Som till exempel i fallet stollarna från Landskrona som försökte bränna inne Lars Vilks.[/QUOTE

Våra fantasifulla teorier är jättebra, därför ska vi fritt kunna uttrycka oss här på Fb utan några pekpinnar. Allt vad vi hittills kunna fundera ut kan möjligen skingra några dimmor och vi själva får bearbeta våra tankar och tvivel.
Men det tar en lång tid det här och tålamodet tryter när vi inte får några nyheter.
Citera
2011-01-21, 17:28
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEX13
Ja, det är väl tyvärr så med dagens media.

Kan bli intressant om någon annan soldats anhörig försvinner och sedan hittas styckad någonstans i Sverige...

Dessa extremistiska islamister lär ju veta hur man styckar en kropp också.
Den här idén om extremistiska islamister må vara typiskt Flashback, men i det här fallet har den absolut ingenting som talar för sig. För det första har, vad jag förstår, de hot som riktats till FN-soldaters anhöriga uteslutande varit riktade mot FN-soldaten själv. För det andra skulle, som redan påpekats i tråden, gärningsmännen isåfall redan kontaktat media och talat om att kampen mot de otrogna nu har gått in i en ny fas, och att ingen ska känna sig säker, eller nåt i den stilen.

Militanta islamister känns bara marginellt mer sannolika som gärningsmän än små gröna marsianer, i det här fallet.
Citera
2011-01-21, 17:29
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEX13

Bara för att det inte hänt någon annan stans innebär inte att det inte kan hända i Örebro. Själva Örebro är ju trots allt också ett mål för islamisterna sedan Nerikes Allehanda publicerade mohammed som rondellhund. Den förhöjda hotnivån i Sverige i höstas berodde ju just på hot mot den tidningen.

Vackra Örebro en dag 2007:

http://www.youtube.com/watch?v=K0dXWNRPks4

Det finns fler filmer på protesterna i Örebro. Den bästa fanns på Nerikes Allehanda och är tyvärr borttagen, verkar det som. Jag hittade den inte vid en snabb sökning i alla fall. Den innehöll både ett och annat hot.

Örebro sattes på världskartan genom NA/Vilks och är en hatad stad för många islamister. Att det skulle vara en stad som kan komma ifråga när det gäller hot mot FN-soldater och deras familjer, det känns bara helt naturligt.
Citera
2011-01-21, 17:31
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Nu säger jag inte alls att det är så. Men visst är det en teori lika god som någon annan.
Nej, den är inte lika god som någon annan. Jag kan komma på minst ett dussin, kanske ett tjog, klart olika teorier som är mer sannollika än så. Och i ett sånt här läge är den enda betydelse som god kan ha just sannolik.
Citera
2011-01-21, 17:32
Medlem
MrsMagoos avatar
Citerar Aftonblaskans pappersupplaga

Verktygen vid styckningen ska vara en fintandad såg och en kniv
Plastsäckar i 3 eller 4 lager och väl tejpade.
Välpaketerat.

Ta alltid Aftonb med en nypa salt!
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-01-21 kl. 17:35.
Citera
2011-01-21, 17:35
Medlem
vinflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo

Välpaketerat.

Låter inte som "specialverktyg", all det där har jag i min kökslåda. Så kan jag också stycka en kotlettrad snyggt. Sorry OT
Citera
2011-01-21, 17:37
Medlem
Ursa-minors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Läs inlägget, det var inte att han var otrogen det handlade om utan att de var oroliga för henne innan.

Att vänner är oroliga betyder inte på direkten att de tror han vill göra henne illa.
De sett att hon mådde dåligt och därför var oroliga, om hennes hälsotillstånd. Rätt så normalt tycker jag.
Citera
2011-01-21, 17:40
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Den här idén om extremistiska islamister må vara typiskt Flashback, men i det här fallet har den absolut ingenting som talar för sig. För det första har, vad jag förstår, de hot som riktats till FN-soldaters anhöriga uteslutande varit riktade mot FN-soldaten själv. För det andra skulle, som redan påpekats i tråden, gärningsmännen isåfall redan kontaktat media och talat om att kampen mot de otrogna nu har gått in i en ny fas, och att ingen ska känna sig säker, eller nåt i den stilen.

Militanta islamister känns bara marginellt mer sannolika som gärningsmän än små gröna marsianer, i det här fallet.

Du månde ha rätt i sak. Men det är JUST de anhöriga som är hotade. Och kartlagda in i detalj.

Tyvärr så har det varit en massa FN-soldater som har ringt hem från sina egna mobiler (klantar!). Denna trafik har avlyssnats och deras anhörigas telefonnummer har sedan vidarebefodrats till olika grupper i Afghanistan, men även i Sverige. Så hoten kommer från flera håll. Det vore dumt att inte tro på att något skulle kunna hända på grund av det.

Idag - exakt nu, 17.30 - startar de mycket extremistiska muslimerna i Hizb-ut-Tahrir en konferens i Köpenhamn.

Temat på den konferensen är hur man ska se till att så många som möjligt av de svenska, norska och danska soldaterna kommer hem i kista från Afghanistan. All reklam för den har bilder av svenskar, norrmän och danskar som ligger i en kista med flagga över.

Så även om det kanske inte är sannolikt att fallet är sådan i detta fall - så är det med all säkerhet något vi kommer märka av inom snar framtid.

Här kan ni följa konferensen, som heter "Afghanistan - de skandinaviska regeringarna i USA´s tjänst"

http://www.khilafah.dk/live/dkhigh.html

Mvh

/FS
Citera
2011-01-21, 17:42
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Trots det har du gjort till din livsuppgift att citera nämnda blaska som vi andra också läser.

Vad avser specialverktyg skulle jag tro att man menar verktyg ovanliga i dylika sammanhang, dvs rena vassa verktyg som inte lämnar besudling. Parat med en viss styckningsskicklighet leds tankarna åt en viss typ av GM: nykter, förberedd/ organiserad, anatomikunnig och kontrollerad.
Citera
2011-01-21, 17:43
Medlem
ReedMes avatar
Citat:

Välpaketerat.

Om likdelarna är så välpaketerade och GM lade paketen i ett par väskor, så kanske det finns en liten möjlighet att doftspåren var borta när hundarna kollade bilarna. Jag skulle tippa på att han använde sig av EM:s bil när han dumpade dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in