2011-01-16, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
https://www.flashback.org/sp28250017

Är denna till nytta? Lägg till att SB besökte uni för fika kl.14.30. inte helt säkert.

Onsdagen den 29 var han på jobbet där han tränade med en kollega och deltog i det gemensamma fikat. Där berättade han att han skulle ut och åka skidor dagen därpå.

Ja, det schemat är ju jättebra.
Den slutsatts vi kan dra av den är att han under inga omständigheter kan ha utfört mordet och dessutom styckat henne före mörkrets inbrott den dagen. Frågan är då vad EM sysslade med i väntan på att SB skulle komma och hämta henne för att mörda henne ute i naturen som ju obduktionen slagit fast?
Citera
2011-01-16, 18:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Nu tillåter jag mig att spåna fritt eftersom alla andra också gör det. För min egen del tror jag att EM dog i sin lägenhet redan på kvällen/natten till onsdagen den 29 december.
Båda huvudpersonernas bilar har av och till setts parkerade i närheten av lägenheten redan från den 28 december. Antagligen tillbringade EM och den misstänkte natten tillsammans.
Nu skriker säkert någon i högan sky eftersom det påstås att EM skickat ett SMS till sin son 07.45 på onsdagsmorgonen och dessutom att hennes bil setts i trafik några timmar senare. Det påstås också att EM - den 29 december - setts kliva in i en svart bil av samma märke som den misstänkte GM äger. Detta ska finnas på övervakningskamera.
Jag frågar mig dock: Vet vi med säkerhet att det var EM som skickade SMS:et? Vet vi med säkerhet att det var EM som satt bakom ratten? Kanske var det GM som körde, iklädd EM:s vita jacka och med luvan uppdragen över huvudet? Vet vi säkert om övervakningsbilderna verkligen härstammar från den 29 december? Vad jag förstår har polisen inte knystat ett ord om vilket datum övervakningskameran fångade EM på bild.
Som sagt, jag tror att mordet skedde i hennes lägenhet. Jag gissar på strypning. Under natten och de tidiga, mörka morgontimmarna har GM haft god tid på sig att frakta bort kroppen med hjälp av hennes bil. GM har tillfälligt gömt henne uppe vid Rusakulan, kört hem hennes bil, parkerat den i garaget och i sin panik glömt nycklarna kvar. Därefter har GM sannolikt promenerat tillbaka till EM:s lägenhet, kört iväg i sin bil för att skaffa fram "lämpliga" redskap för en styckning. Han återvänder snarast till kroppen och genomför styckningen utomhus, packar delarna och styckningsredskapen i kanske fem, sex svarta sopsäckar. Sedan kör han runt i området och dumpar några av säckarna på olika ställen. Nu är det bråttom. Det börjar ljusna. Han måste också tänka på sitt alibi. Iskallt lämnar han några säckar kvar på "styckplatsen" för att skynda hem till tvättstugan. När tvätten är klar spelar han golf för att därefter åka tillbaka till Rusakulan där han fortsätter att gömma ytterligare säckar. Han kör tillbaka till Örebro och visar sig på jobbet några gånger. Han är "stissig" och beter sig märkligt, enligt kollegerna. Kanske ligger det ytterligare någon säck kvar i skogen - och han far som en skottspole mellan Örebro och Rusakulan tills "jobbet" är utfört. Kanske han till och med återvände till Rusakulan under torsdagen för att "åka skidor"...
Jag hade också den teorin från början, men den föll av uppgifterna om bilden som antagligen de släppt för att förvilla, och jag tror på den! Han kan ha skickat sms och stämt träff. Typ skrivit i sms att EM kände sig hotad av något helt annat för att förvilla och sen bestämt träff, en lunch, för att prata om hotet. Han kan ha fixat allt på natten. Tycker EM har stryp märken blånader på halsen på fotot där hon ser så trött ut. Märken efter strypsex tänkte jag. Det var väldigt snöigt och kallt då och hur fan kanman vara så säker på en person man ser i en bil! Plastsäckar hade Em säkert hemma eftersomhon nyligen flyttat in vad jag förstått.
Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Om kroppen styckats utomhus undrar jag varför polisen letar i slaktbodar.

Förvisso är det väl så kallt i slaktbodarna så här års att det kan räknas som utomhus, men det finns ett annat skäl till att jag undrar:

Eftersom mordet knappast har skett i eller i närheten av en slaktbod så måste GM först ha transporterat den hela kroppen till slaktboden (sista biten är förmodligen inte plogad så det blir till att släpa), styckat kroppen där och sedan spridit ut säckarna i grannskapet.

Men om GM ändå var tvungen att transportera den hela kroppen till slaktboden kunde han väl lika gärna ha transporterat den en bit till och grävt ned den i snön nånstans. Transportmässigt borde det inte ha varit jobbigare. Huvudet kunde ha avlägsnats med yxa eller liknande om det nu var viktigt att undanröja bevis.

Eller tror polisen att mordet skett i en slaktbod?
Citera
Medlem
LaGrenoilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Ja, det schemat är ju jättebra.
Den slutsatts vi kan dra av den är att han under inga omständigheter kan ha utfört mordet och dessutom styckat henne före mörkrets inbrott den dagen. Frågan är då vad EM sysslade med i väntan på att SB skulle komma och hämta henne för att mörda henne ute i naturen som ju obduktionen slagit fast?

Har du möjlighet att länka till de uppgifterna (i den artikeln) som du har hämtat infon om att delandet ska ha skett ute.
Citera
2011-01-16, 18:15
Medlem
Rohannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulricehamnstjej
Han har inte konfronterats med sambons tidsangivelser ännu...???Då bör väl dessa tidsangivelser gå isär annars KONFRONTERAS man väl inte med någon annans uppgifter eller har jag fel?
Då var hon förmodligen inte bortrest. Är det verkligen ingen härinne som vet något om AA 46 år? Arbete? Intressen? Bil? Personlighet? Foto?
Citera
2011-01-16, 18:16
Medlem
LaGrenoilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rohanna
Då var hon förmodligen inte bortrest. Är det verkligen ingen härinne som vet något om AA 46 år? Arbete? Intressen? Bil? Personlighet? Foto?

Ingen bil och troligtvis inget hus med avseende på sommarstuga. o d.
Citera
2011-01-16, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulricehamnstjej
Han har inte konfronterats med sambons tidsangivelser ännu...???Då bör väl dessa tidsangivelser gå isär annars KONFRONTERAS man väl inte med någon annans uppgifter eller har jag fel?

Polisen sparar sannolikt alla sådana uppgifter för att ha till hands för att kunna avslöja om SB ljuger. Det är ett slags pokerspel som pågår och då gäller att inte visa sin hand i onödan.
Citera
2011-01-16, 18:18
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungbatman
Håller helt med dig! Det pågår som sagt en alldeles egen tråd bland vissa genom pm och det förstår jag inte riktigt, lämnar man viktiga uppgifter till tex TS för att nämna några exempel så ska väl hela tråden få ta del av dessa uppgifter, annars har man ju inte förstått vad FB är för något, här ska vi ju hjälpas åt att luska ut och förstå saker kring mordet på EM och inte diskutera bakom ryggen så bara vissa får veta viktiga detaljer som skulle kunna tillföra tråden mera ledtrådar.......

Ta det lugnt bara, och fortsätt att spekulera. Visst finns det silverryggar
och alfahannar här som påstår sig veta bättre (och oftast, men inte alltid,
så gör de det). Men ignorera kritiken (om inte MOD säger till!) och var inte
så förbaskat känsliga! Om man har bra information eller en ny infallsvinkel
så är det helt OK att tillföra det till diskussionen.
Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Ligger grustaget i närheten av Mellringe Golfklubb?

Jag noterar, att restaurangen på Mellringe Golfklubb har öppet även vintertid. Öppnar faktiskt redan 08:00. Stänger 15:00

Kanske SB och EM tänkte åka dit och fika och prata om något?
Citera
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Han kanske rentav älskar sin sambo. Vet vi att han har haft något sexuellt förhållande eller kärleksförhållande med Eva sedan han träffade sin nuvarande sambo? Eller har han och Eva bara behållit kontakten och träffats ibland? Jag tycker att det har framkommit att hon är den som varit besviken över att inte få honom, medan SB tycks ha varit helt nöjd med sin nuvarande relation och inte har haft något intresse av att ha Eva vid sidan av.

Det har ju inte framkommit en enda info från nån om att han skulle vara den som ville ha ett förhållande med Eva.
Däremot har det kommit info från flera som berättar om hennes önskan att fortsätta förhållandet.
Det kan ju ha varit svårt för honom att såga (ursäkta ordvalet) henne med tanke på eventuella komplikationer på jobb eller andra projekt. Eller med sambon om allt ställdes på sin spets.
Han kan ha hållt henne lite på halster och ingett henne vissa förhoppningar i rädsla för vad en konfrontation skule föra med sej.
Inte helt ovanligt vid t ex jobbromanser.
Citera
2011-01-16, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ligger grustaget i närheten av Mellringe Golfklubb?

Jag noterar, att restaurangen på Mellringe Golfklubb har öppet även vintertid. Öppnar faktiskt redan 08:00. Stänger 15:00

Kanske SB och EM tänkte åka dit och fika och prata om något?
3-4 minuters bilresa
Citera
2011-01-16, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Jag spånade lite i natt...

Om vi tänker oss att det stämmer att han var på gymet på skolan och sen fikade 9.30 till 10... hämtar upp Eva strax efter 10... då har dom bara 1,5 timme på sig fram till 11.30 när Eva hade stämt träff med en släkting för lunch.
Från ca 12.15 finns SB på golfhallen.

Allt faller ju med tiden här... om vi antar att han har från strax efter kl 10 till 12.15 på sig att åka någonstans.
Men han hinner ju döda henne och gömma henne på den tiden... men då i eller nära Örebro.
Styckade henne gjorde han antagligen senare...
Dom där dryga 2 timmarna är intressanta...

Det har ju påståtts tidigare i tråden att han inte skulle hinna med allt med gym, hämta Eva, golfhallen osv.

Gym fram till 9.30...

Fikar med kollegor 9.30-10
Åktid mellan universitetet och Stubbengatan? Någon som vet?

Hämtar upp Eva någon gång efter kl 10?

Åker hem och lägger i en tvätt.
Grannen berättar. ”–Han tvättade på morgonen eller tidigt på förmiddagen. Jag träffade honom vid lunchtid och då frågade han om det var okej.
Åktid mellan hemmet och golfhallen? Någon?

Kommer till golfhallen 12.15
Polisen har hittat ett kvitto i mannens plånbok och enligt det betalade han 80 kronor för en halvtimmes spel klockan 12.25

Han har spelat klart ca 13.00

När köper han klorinet... mellan 10 och 12... eller efter kl 13?

Vad gör han sen resten av dagen?

Han har massor av tid över...

Har det inte framkommit någonstans att han la i en maskin tvätt innan han åkte till golfhallen?
Och är det bekräftat att han över huvud taget har köpt klorin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in