2011-01-16, 13:14
Medlem
wonderlands avatar
Är ju inte s.a.s. optimalt väder ute heller, väldigt mycket snö och frusna sjöar antar jag. Inte så lätt att gömma undan en kropp utan GM ville väl väl dumpa kroppen/delarna så fort som möjligt.
Citera
2011-01-16, 13:17
Medlem
Tycker att polisen gott kunde köra en ny presskonferens nu. Har ju tillkommit en hel del i fallet sedan den förra. På så vis får man ju reda på vad som stämmer och vad som är rena rykten.
Citera
2011-01-16, 13:17
Medlem
Misters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoddagYxskaft
Det här har jag också funderat över. Det är ju så makalöst klantigt att göra sig av med kroppsdelarna i närområdet. Men han följer exakt det mönster som Leif GW har snackat om, dvs att gärningsmannen oftast dumpar kroppsdelarna max 3 mil från där mordet/styckningen utfördes.

Åka iväg 10 mil skulle innebära att vara borta från arbete, familj och så vidare så att det ska gå hyfsat snabbt är nog en tanke hos gärningsmannen när han är under stark stress och press, också troligen någon drog i kroppen för att klara av det makabra arbetet. Första fyndet var nergrävt och snön tillplattad ovanpå så en rimlig gissning är att det är första dumpningen. Om det som hittats nu ingår i fallet är det gjort senare och under större tidspress. Han har varit för stressad för att ens gräva ner det. Den informationen ger också en bild av hur han har kört och kan ge ledtrådar till var letande efter fler delar bör ske.
Citera
2011-01-16, 13:18
Medlem
Hade haft större chans att komma undan om han slängt allt i restavfall...

Och sen vilken jävla tabbe att "stjäla" tvätt-tiden.
Citera
Medlem
GoddagYxskafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Är ju inte s.a.s. optimalt väder ute heller, väldigt mycket snö och frusna sjöar antar jag. Inte så lätt att gömma undan en kropp utan GM ville väl väl dumpa kroppen/delarna så fort som möjligt.

Kontentan är alltså: Vill du komma undan med ett styckmord - begå inte brottet vintertid.
Citera
Medlem
Hrmf. Nu gäller det att tänka till här.
SB är den sisste som sett EM. Och gärningsmannen måste ju vara den sisste att ha sett henne i livet. Alltså är SB gärningsman.
Så smarta vi kan va. Hej å hå!
Citera
2011-01-16, 13:19
Medlem
[quote=hoppsann]Det är också konstigt att lämna säckarna på flera ställen. Ju fler ställen desto större risk för upptäckt skulle jag tro.[/QUOTEP]

PANIK???

han kanske skulle gömma de någon annanstans men det kanske kom nån och han sket i brallan, det står att en skidåkare hittade paketet. han kanske planerade att hämta det senare när det vart lite lugnare men hann inte. Vem gömmer ett lik/kroppsdel paketerad under snön och inte har en aning om att snö smälter?
Citera
2011-01-16, 13:20
Medlem
deckardrottningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyokosha
Har inte hängt med till 100 procent i tråden, men såg att någon nämnde tidigare att SB missbrukade droger. Sedan verkar detta dock ha försvunnit ur diskussionen, så jag ville bara nämna att en kompis till mig som hade pratat med vänner i Örebro också hört att han hade problem med droger. Det är förstås andrahandsinformation, men som jag uppfattade var det inte alkohol han hade problem med, utan narkotika. Någon som vet mer om detta?

Har din kompis hört något om vilken drog det skulle vara i så fall? Från mina fördomar om golfspelande män med guldkedjor och cadillac så kan jag tänka mig självförtroendehöjande droger som kokain eller amfetamin. I så fall har han säkert tagit dem i sexuella sammanhang också. Han sägs ju ha varit runt på swingersklubbar. Örebros swingersklubb ligger väl dessutom i huset bredvid Bandidos lokaler på Holmen. Där kan han ha fått kontakter för att leja mördare.
Citera
2011-01-16, 13:22
Medlem
[quote=shoot2kill]
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är också konstigt att lämna säckarna på flera ställen. Ju fler ställen desto större risk för upptäckt skulle jag tro.[/QUOTEP]

PANIK???

han kanske skulle gömma de någon annanstans men det kanske kom nån och han sket i brallan, det står att en skidåkare hittade paketet. han kanske planerade att hämta det senare när det vart lite lugnare men hann inte. Vem gömmer ett lik/kroppsdel paketerad under snön och inte har en aning om att snö smälter?

Eventuellt tänkte han att snön inte börjar smälta än på länge, och tills dess har förruttnelse och kanske även djur gjort sitt... Som tidigare sagts: en klockren Mats Alm (utom kineserna med räkorna)
Citera
2011-01-16, 13:24
Medlem
Man börjar se svarta sopsäckar överallt. Såg en i diket mellan Carlbarks (kumla) och E20. Har även sett en säck i diket på E20 mellan Kumla och marieberg. Men det är föga troligt att dessa har med EM fallet att göra.
Citera
2011-01-16, 13:29
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Telefonen stängdes av efter sista samtalet, vilket skedde vid lunchtid samma dag hon försvann.

Det går bara att få ut exakt positionering snabbt om det sker inom 24 timmar, därefter arkiveras data. Därefter måste data plockas ur loggar och manuellt granskas/beräknas. Därför tar det längre tid att få fram dessa uppgifter när telefonen är avstängd.

Enskilda mastuppgifter kan man få fram omgående, men en exakt positionering måste beräknas.

Då faller anhållandet på grund av positioneringarna. GW anser också att anhållandet skedde enbart på grund av deras relation och att han var den sista som såg henne, som brukligt i dessa typer av fall.

Nu måste du förklara för mig, varför tar det längre tid att få fram uppgifter om telefonen är avstängd? Den sänder ju bara fram tills den stängs av, eller har du andra uppgifter?

Och så undrar jag vad du menar med exakt postitionering, det går väl inte att räkna ut exakt position, då skulle ju hennes mobil vara funnen.
Citera
2011-01-16, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deckardrottningen
Har din kompis hört något om vilken drog det skulle vara i så fall? Från mina fördomar om golfspelande män med guldkedjor och cadillac så kan jag tänka mig självförtroendehöjande droger som kokain eller amfetamin. I så fall har han säkert tagit dem i sexuella sammanhang också. Han sägs ju ha varit runt på swingersklubbar. Örebros swingersklubb ligger väl dessutom i huset bredvid Bandidos lokaler på Holmen. Där kan han ha fått kontakter för att leja mördare.

Nej, hon visste inte det. Jag tycker din teori om kokain eller amfetamin låter sannolik. Om han nu hastat runt som en galning mellan tvättstugan och golfhallen etc efter mordet så skulle jag tippa på det sistnämnda men det bara ren spekulation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in