2011-01-14, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Styckningen fyller ju en funktion: Att göra sig av med kroppen. Varför skulle man annars stycka en kropp? För sakens skull? Det är rätt ovanligt.

Styckningen luktar dsperation och inget annat, du skriver själv att det inte är vanligt och varför tror du att det inte är vanligt ? Jo för att en vanlig männsika klarar inte av att stycka en kropp.
Citera
Medlem
Om man lyckas få fram bilens positioner från GPS:en så är det nog inte så svårt att hitta resten av kroppsdelarna.
Citera
Medlem
Rohannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vad jag har förstått så tror polisen att hon bragds om livet utomhus. Det är ett märkligt antagande om de hittat spår inomhus.

Tror det råder lite olika teorier om det:

Citat Expressen:

"- Om det är han som är häktad som är skyldig så är styckningen förbryllande. Det är ganska ovanligt och det brukar då vara en annan kategori av gärningsman som utfört brottet, säger Leif GW Persson.
Han tillägger:
- Det kan ha betingats av hon dött på ett sådant ställe att det varit stört omöjligt att få ut kroppen hel".

Jag tolkade "få ut" som ut från ex.vis övernattningslägenheten......
Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Tror jag nog inte, med tanke på när på dagen det verkar ha skett och att det verkar som han befann sig på jobbet efteråt.
Notera, att polisen inte längre är säker på att mordet skett på förmiddagen, eller ens den 29:e. Enligt Tuesday har motiveringen ändrats till följande:

'SB är på sannolika skäl misstänkt för mord den 29 december 2010 eller någon dag därefter inom Örebro län'.
Citera
2011-01-14, 10:46
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gardemon
Enligt uppgifter som har framkommit så var han ju lite glad i spriten så jag tror att han kan ha varit berusad vid tillfället eller bara psyksjuk. En normal människa klarar inte av att stycka en kropp.

Att man är "lite glad i sprit" innebär inte att man är smålullig hela dagarna. Han kan ha tagit sig en stänkare efter dådet.
Citera
2011-01-14, 10:47
Medlem
MissSoFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Därmed inte sagt att han inte spelade huvudrollen i mordet. Han kanske dödade henne men anlitade någon för att bli av med kroppen, och syftet med profileringsguppen kan vara att plocka dem i hans omgivning som är kapabla av att stycka en människa.

Citat:
Något jag till fullo håller med om Tar du en titt på mina inlägg så ser du att jag själv är väldigt restriktiv med att leverera "teorier" (alltså fantasier).

Menade bara att Leif GW ibland här på forumet ses som en person med i det närmaste övermänsklig vetskap. Att han säger något är sannolikt innebär inte alls att det är på det viset, utan bygger till största del på statistik och inte särskilt mycket på det konkreta fallets specifika omständigheter och detaljer.

Så sant så sant.
Mallar och statistik går att lägga över alla fall men det är långt ifrån alla fall som passar in i mönstren.
Nån liten bit som inte passar hittar man ofta.
Man försöker ibland bortförklara just den detaljen som betydelselös för att det ska stämma med mallen.
Spekulationer är intressanta så länge de baseras på kända fakta.
Andra spekulationer kan ju ha underhållningsvärde och fyller på så sätt en funktion när man försöker förstå det obegripliga.
Citera
2011-01-14, 10:47
Medlem
Citat:
Väldigt vaga uppgifter som talar om att han var glad i spriten. Hade han varit så pass alkoholiserad att han går till jobbet full så hade det med all säkerhet funnits mer starkare uppgifter om detta.

Instämmer i att en normal människa sannolikt inte klarar av att stycka en kropp. Men psyksjuk? Inte nödvändigtvis.

Jag känner flera som jobbar onyktra, dom kan dricka framåt småtimmarna och några timmar senare stå på jobbet, inte ovanligt alls hos periodare t.ex.
Citera
2011-01-14, 10:49
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Jag känner flera som jobbar onyktra, dom kan dricka framåt småtimmarna och några timmar senare stå på jobbet, inte ovanligt alls hos periodare t.ex.
Jo visst.

Men den här killen ska ha varit på gym på förmiddagen, har bevisligen varit i golfhallen nån timme senare, skulle ut och åka skidor dagen efter och sägs mer vara typen som tränar för vasaloppet än en som åker rösad led med ryggsäck och termos.

Låter definitivt inte som nån som tutar till vardags.
Citera
2011-01-14, 10:50
Medlem
eviltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mollys
Min erfarenhet, både som den som blir ljugen för och vän till sådana som blir ljugna för, är väl att det inte är fullt så enkelt som du får det att låta. Om man är kär vill man inte gärna veta att man också är rätt blåst... I synnerhet inte om man annars upplever sig själv som rätt smart. Om man är vän till en annars smart person som nu verkar helt bortkollrad är det inte heller så himla lätt att säga till denna/denne att du är ju helt blåst, lurad. Och även om man gör det är det inte alls säkert att den 'bortkollrade' lyssnar. Kärlek är starka grejer...

Fast man får skilja på akademiskt smart, så kallad påläst, och på emotionellt smart. Jag tycker definitivt inte de behöver ha med varandra att göra. Snarare tycker jag Eva ger uttrycket - utifrån bilden på henne och historien - att vara ganska blåst.

Det är ju inte sällan högt akademiska individer inte alls vet ett dyft om det personliga planet.
Citera
2011-01-14, 10:51
Medlem
Troians avatar
Citat:
Styckningen luktar dsperation och inget annat, du skriver själv att det inte är vanligt och varför tror du att det inte är vanligt ? Jo för att en vanlig männsika klarar inte av att stycka en kropp.

Att det inte är vanligt utesluter inte att det är rationellt. Nästan tvärtom, då de flesta mord sker i just desperation, allt annat än planerat eller att GM städar upp efter sig.

Om hon exempelvis hades ihjäl antingen hemma hos SB eller hos EM, och han hade svårigheter att i en bit förflytta kroppen från lägenheten till bilen, så hade det inte varit särskilt rationellt att låta kroppen ligga kvar. Just rationalitet i samband med mord kan paradoxalt nog alltså vara ett uttryck för att GM ligger några standardavvikelser bort från vad som är normativt.
Citera
2011-01-14, 10:51
Medlem
GasGlads avatar
Citat:
Nej men att han var berusad.
Det tror jag faktiskt inte att han var.
Även de mest försupna universitetsadjunkterna inser att bilkörning och alkohol inte hör ihop och framför allt inte när du ska stealttransportera lik eller delar av detsamma till mer eller mindre otillgängliga platser i Närkes urskogar.
Citera
2011-01-14, 10:52
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Notera, att polisen inte längre är säker på att mordet skett på förmiddagen, eller ens den 29:e. Enligt Tuesday har motiveringen ändrats till följande:

'SB är på sannolika skäl misstänkt för mord den 29 december 2010 eller någon dag därefter inom Örebro län'.

Hmm, när, var och hur saknas.

Förstår att de desperat söker teknisk bevisning annars kan de aldrig fälla honom, såvida han inte erkänner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in