2011-07-12, 01:27
Medlem
jahaa
Citera
2011-07-12, 01:52
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Så sött av dig mercy men det räcker med den rapporteringen som lämnats och det är vad jag skriver om.
Det som har lämnats till media från mordutredningens stab räckerför en fällande dom i alla instanser.
Helt enligt åklagarens utsaga vad du sen gör ironi av är ju inte för mig viktigt.

Så surt av dig Mr Magoo att du så lätt nöjer dig med x-antal bevisning som framlägges av åklagaren kort tid efter den misstänkte tagit sitt liv. Det fanns ju ett stort självändamål för åklagaren att agera som hon gjorde.
Man kan inte döma någon ohörd. SB hade ett svar på bevisningen-men det var ju inget som åklagaren brydde sig om-och som hon heller inte velat delge oss. Vi vet inte hur det hade gått i en rättegång, vi har inte sett skl`s provresultat, vi har inte hört SB´s berättelse osv.
Citera
2011-07-12, 09:17
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flisan007
Jag säger detsamma! Du verkar inte förstå vad jag säger/tror!
AA är sambo med SB. Hon vet ingenting om hans alla otrohetsaffärer, för då hade hon sannolikt inte varit sambo med honom. SB hade INTE haft ngt att frukta inför AA om han inte haft en fortsatt affär vid sidan om med Eva.
Det skulle vara mycket intressant att få veta varför du tror att SB är oskyldig. Kan du inte redogöra för det istället för att pådyvla EM en massa otrevliga personlighetsdrag och elaka antydningar?
Vilken värld lever du i? Har du aldrig stött på svartsjuka tidigare.
Om vi vet, så vet andra, tänk dig in i situatuionen.

Jag tror absolut inte att SB är oskyldig, men kanske finns det fler som inte heller är helt oskyldiga.

Om jag tror att EM var en böld i röven på SB och hans nära, så tror jag det, och att det var ungefär det som H E-F menade med "intensiv". Det innebär inte att jag tycker att hon förtjänade att dö, icke.
Vissa vill tolka åklagarens "intensiv" till en positiv egenskap, men då hade det inte varit intressant för ett ev. åtal.
Citera
2011-07-12, 13:42
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Om det nu är så solklart, varför väckte inte HEF åtal då?
De bevis du nämner fanns ju innan MT tog sitt liv.

Hur menar du nu?
Skulle SB specialbehandlas på något vis och åtalas innan alla provsvar från SKL var klara?
Skulle åklagaren frångå den vanliga gången och åtala innan hela utredningen var klar?

I alla andra mordfall jag har läst om så tar det ca 6 månader innan åtalet väcks på grund av att det tar tid att få allt klart. Det är ju inte 4 st A4 sidor det handlar om precis.

Du verkar inte förstå den här gången mot ett åtal, trots att flera har försökt förklarat den för dig, och jag vet inte heller hur man ska få dig att förstå den heller... Det börjar bli lite väl tjatigt nu.
Citera
2011-07-12, 14:15
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Så surt av dig Mr Magoo att du så lätt nöjer dig med x-antal bevisning som framlägges av åklagaren kort tid efter den misstänkte tagit sitt liv. Det fanns ju ett stort självändamål för åklagaren att agera som hon gjorde.
Man kan inte döma någon ohörd. SB hade ett svar på bevisningen-men det var ju inget som åklagaren brydde sig om-och som hon heller inte velat delge oss. Vi vet inte hur det hade gått i en rättegång, vi har inte sett skl`s provresultat, vi har inte hört SB´s berättelse osv.

Men jösses
Hur många häktade tror du sitter och berättar sanningen i ett sånt här fall.
Det har antagligen varit mängder med lögner som sen har motbevisats... och då ändrar den häktade sin historia till ännu en ny lögn.... som motbevisas och då kommer det en ny lögn osv. och därav uttalandet... "det var ju inget som åklagaren brydde sig om"
"vi har inte hört SB´s berättelse" Nej tack o lov så har vi sluppit läsa det mesta om alla hans lögner. Men några har vi hört talas om...
Från början så kände han ju knappt Eva... dom hade inte träffats på 1 år osv... och han blev motbevisad och motbevisad. Oturligt nog för SB så fanns det bland annat en övervakningskamera med bild på när han hämta upp Eva.

Till slut fanns det ingen återvändo för SB för polisen hade allt för mycket bevis mot honom och då valde han att ta sitt liv... i stället för att stå till svars för sina handlingar.

Ta dig en titt på alla fupar som finns här på Flashback och läs om alla fantastiska historier som dom åtalade har kommit med som förklaringar... och som ändå har slutat med en fällande dom för mord för att bevisningen har varit stark mot dom. Mordet på Elin Krantz är ju ett bra exempel.
Motsatsen är ju mordet på den blivande bruden där brudgummen blev drogad och matad av sina kidnappare med friterade räkor i bagaget när han var kidnappad. Snacka om livlig fantasi..
Där var ju kroppen för förstörd av eld och förruttnelse för att det skulle gå att avgöra en dödsorsak... han blev bara fälld för brott mot griftefriden... men i Evas fall har dom fastställt att hon blev strypt.

Av det lilla vi vet i nuläget så verkar ju det här faktiskt vara ett av dom mordfallen där dom hade extra mycket stark bevisning mot den häktade. Många har blivit fällda för mycket mindre och har varit lika skyldiga för det.

Min styvbror som har varit grovt kriminell med bland annat 3 långa fängelsestraff... 2 dråpförsök och 1 mordbrand... han gav mig en massa goda råd om hur jag skulle bete mig om jag någon gång blev anhållen.
Regel nr 1. Håll käften! Berätta absolut ingenting!
Det är inte min sak att bevisa att jag är oskyldig... det är polisens sak att bevisa att jag är skyldig!
Börjar man prata så har man snart snärjt in sig i en massa lögner.
Alternativ... Erkänn direkt och slipp en massa jobbiga förhör.

Misstaget SB gjorde var att han inte höll käft utan försökte klara sig undan genom att ljuga... och då blev han ännu mer misstänkt.
Jag tror som flera andra här att han hade blivit fälld för mord i en domstol.
Senast redigerad av Timeout 2011-07-12 kl. 14:20.
Citera
2011-07-12, 14:27
Medlem
PeterNosters avatar
Kan du ge ett eller flera exempel på svar som SB gav när han fick reda på att de hittat blodspår i lägenheten!

Fråga: Vi har hittat blodspår i lägenheten. Hur förklarar du det?
Svar: ?
Citera
2011-07-12, 14:43
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Hur menar du nu?
Skulle SB specialbehandlas på något vis och åtalas innan alla provsvar från SKL var klara?
Skulle åklagaren frångå den vanliga gången och åtala innan hela utredningen var klar?

I alla andra mordfall jag har läst om så tar det ca 6 månader innan åtalet väcks på grund av att det tar tid att få allt klart. Det är ju inte 4 st A4 sidor det handlar om precis.

Du verkar inte förstå den här gången mot ett åtal, trots att flera har försökt förklarat den för dig, och jag vet inte heller hur man ska få dig att förstå den heller... Det börjar bli lite väl tjatigt nu.
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Varken du eller vi andra vet vad förundersökningen har gett, inte mer än de bevis som, av polisen, presenterades den 30/3 2011, dagen då SB tog sitt liv i häktet.
Vi vet inte heller om det verkligen var tänkt att åtal skulle väckas i början av juni. Vi vet inte ens om det fanns/finns tillräckligt med material att väcka åtal på.
Vi vet inte i hur många av alla hundratals förhörsprotokoll det finns nåt matnyttigt för åklagaren.
Och vi vet inte heller hur många förhör som hållits, där det inte finns något som binder SB till mord/styckning/paketering/transport.

Vi har från början matats med, att polisen har sagt sig gripit "rätt" person, och att det inte fanns någon medbrottsling.

Jag är övertygad om att bevisen, i form av avtryck och DNA, finns. Men vad finns mer, vad innehåller resten av materialet, förutom några fingeravtryck på plast och ett säkrat DNA-spår på en tejprulle.
Ett material på flera tusen sidor, måste innehålla så mycket mer än några avtryck och hans DNA.

Och hur gick det med tidningarnas uppgifter om klockan, syran, hårstrået, märken på bålen, hon dog utmed vägen och specialverktyg, var det bara påhitt. Isf hade det varit bra om polisen verkligen sa det, och inte som vid tidigare tillfällen förnekat, bl.a. med filmen, för att senare bekräfta uppgiften.
Citera
2011-07-12, 14:53
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Om det nu är så solklart, varför väckte inte HEF åtal då?
De bevis du nämner fanns ju innan MT tog sitt liv.

hade åklagaren vetat att han skulle ta sitt liv hade hon dels förhindrat det, dels väckt åtal snabbt.
Mordrättegångar tangerar att dra ut på tiden, just för att man idag har helt andra möjligheter med teknisk bevisning. I ett så makabert dåd kan man dessutom slösa mer på resurserna. Det har inte med att de inte hade bevis nog att göra, tvärtom verkar de haft bra på fötterna.
Citera
2011-07-12, 15:02
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Jag antar att du har bestämt dig för att inte förstå vad jag menar, men ok jag drar det en gång till.

Om du hade levt det liv som SB påstås ha levt, med kvinnor hit och dit. Då skulle du nog baske mig inte vilja att varken EM eller nån annan berättade om era kontakter, och inte ens om en hitte-på-affär.
Varför, jo just för att ditt tidigare leverne skulle ligga dig i fatet beträffande trovärdigheten.

Inte fan skulle man mörda för det. Det är inget unikt beteende som SB haft. Möjligen för att han redan använt alla andra alternativa förklaringar.
Citera
2011-07-12, 16:27
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
hade åklagaren vetat att han skulle ta sitt liv hade hon dels förhindrat det, dels väckt åtal snabbt.
Mordrättegångar tangerar att dra ut på tiden, just för att man idag har helt andra möjligheter med teknisk bevisning. I ett så makabert dåd kan man dessutom slösa mer på resurserna. Det har inte med att de inte hade bevis nog att göra, tvärtom verkar de haft bra på fötterna.

Åklagaren hade nog knappast kunnat förhindra självmordet och inte heller skyndat på åtalet.
Det är väl Kriminalvården som har ansvaret för dom häktade och läkaren som bedömde SB:s status som ska ha kritik för att dom inte skötte det som dom skulle.

Åklagaren hade ju enligt uppgifter i tidningarna varnat häktet om att dom hade hållit förhör med SB där han hade fått reda på att dom hittat blodet i golvet bland annat, och att det måste ha varit tufft för honom att höra om den bevisningen.
Men som vanligt så hade inte SB reagerat nämnvärt och inte visat några svängningar i humöret.
Tvärtom! Vi har fått höra att han var lugn som vanligt.
SB måste ha varit väldigt duktig på att hålla masken. Med tanke på vad vi vet om hans dubbel och trippelspel med andra kvinnor så har han ju tränat på det i många år...

Åklagaren kunde nog inte heller göra så mycket åt arbetstakten på SKL. Dom jobbade nog på så gott dom kunde med att analysera alla prover med dom resurser dom har.

Just för att det är ett sånt makabert dåd, styckmord, så blir det ju ännu viktigare med en riktigt välskött utredning och då drar det ut på tiden. Lika lång tid som vid alla andra mordfall.
Och på fötterna verkade dom ju ha en hel del och jag tror bergfast att dom hade tillräckligt för att fälla honom...
Och det var just det som SB var medveten om och därför valde han att hellre hänga sig än att stå till svars och få stå där med skammen och tillbringa större delen av den tid han hade kvar i livet i ett fängelse.
Han var ju 52 år och skulle säkert ha varit över 70 när han blev utsläppt igen. Inte mycket att se fram emot med andra ord.
Hade jag varit i hans sits så hade jag nog övervägt att ta samma väg ut...

Hoppas innerligt att dom släpper något liknande en fup så vi får slut på alla underliga spekulationer.
Citera
2011-07-12, 16:40
Medlem
Spindelfridas avatar
Kvällsblaskorna ligger på för att få ut material.

http://www.journalisten.se/artikel/28214/aklagare-maste-goera-ny-sekretessproevning
Citera
2011-07-12, 16:55
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Kvällsblaskorna ligger på för att få ut material.

http://www.journalisten.se/artikel/2...etessproevning

Sedär! Ibland är de allt bra att ha de där blaskorna och deras murvlar
Kan man hoppas på en plusbilaga med "sanningen om Eva-mordet" som består av 88% svarta streck som enda rapport och resultat av det överklagandet; ska man nog vara tacksam...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in