2011-06-13, 13:15
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Och häktespersonalen saknar hjärna, eller?

Jag skulle vilja se den personal som går emot läkarens bedömning och leker psykiatriker.
Och den informationen som lyfts fram huruvida Stefan mått och uppträtt så har ingen noterat att han mått dåligt inte ens hans egna advokat.
Att dra ämne i långbänk och analyser sönder saker som är självklara som media, advokaten, häktet redogjort för är inte tillräckligt intressant länge helt enkelt.
Men visst om man anser att man vill lägga skulden på häktespersonalen som då borde vara synska så visst.

Citat:
Ursprungligen postat av moncalisa
Jag kunde inte sagt det bättre själv! Håller med dig i varje stavelse, och det tror jag många andra gör också, fast alla skriver ju inte i tråden, av förståeliga skäl. Klimatet blir ju lätt otrevligt här. Jag är övertygad om att du klätt i ord vad många tycker och tänker.

Det är det minsta man kan säga.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-06-13 kl. 13:19.
Citera
2011-06-13, 14:25
Medlem
Jag är ny på fb.Tråden om Eva Magnusson har jag följt från start.
Det är ett brott som gör mig, med flera, oerhört konfunderad.
Hur kan en människa som till synes fungerat normalt plötsligt bli en styckmördare.

Döda och stycka en person som man har haft en relation med.Jag tänker ofta på Eva M och varför det hände.

Vi vill alla ha ett motiv men det finns inga godtagbart motiv.
De flesta män i min närvaro har reagerat med ilska.Många har tyvärr känt att de viljat döda Stefan Börjesson........
Jag tänker på Evas söner och Stefan döttrar.Jag hoppas ni kan gå vidare i era liv.
Inget barn kan någonsin ta ansvar för sin förälders gärning.
Citera
2011-06-13, 18:05
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Har dödsboet rätt att ta ut, och dela upp, pengar från den avlidnes konto? Eller kan man på nåt annat sätt trolla bort pengar utan att visa det i bouppteckningen.
Jag undrar för att EM, enligt bouppteckningen, hade det så skralt på kontot.
Senast redigerad av Ull-Strumpa 2011-06-13 kl. 18:33.
Citera
2011-06-13, 18:25
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flisan007
Nä jag har inte analyserat SB:s dödsannons. Jag poängterade mycket tydligt i mitt inlägg om den att jag inte ville det. Jag visade enbart på fakta om vad som stod i den!

Ni är många i tråden som inte tycks förstå uttrycket "bortom allt rimligt tvivel", utan istället väljer att försöka hitta små korn av möjliga utvägar för att SB inte var mördaren. Helt ok för mig, spekulera fritt med era vilda fantasier. MEN det som HEF sagt angående bevisen skulle definitivt gett SB en fällande dom, hur mycket ni än spekulerar om alternativa gärningsmän, och att EM var en hemsk och "intensiv" människa, SB ett offer som mer eller mindre var tvungen i en situation som uppstod på "kvällen" att ta henne av daga.

För mig är en person som styckar och paketerar en död kvinna skyldig till mord. Punkt.
Det finns inga förmildrande omständigheter till ngt sånt. Att insinuera att AA eller hennes dotter istället begått detta hemska dåd, är snudd på falsk angivelse, förtal och fullständigt vidrigt.

Och säg nu inte att det inte är henne/dem ni menar, för det finns ingen annan som haft tillträde till lägenheten där mordet skedde, så alla vet precis vem/vilka ni åsyftar med era "presumptiva alternativa gärningsmän".
Vem är du att bedöma tvivlen? Har du tillgång till fupen?

Det begriper du väl att åklagaren säger sig vara säker på sin sak, annat vore väl korkat. Men det är inte detsamma som att MT döms för brottet.
Citera
2011-06-13, 18:31
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Har dödsboet rätt att ta ut, och dela upp, pengar från den avlidnes konto? Eller kan man på nåt sätt trolla bort pengar utan att visa det i bouppteckningen.

Tillägg. 10 000 tillbaka från Air France, det borde väl tyda på reguljärflyg. Men frågan är om det är för en eller två resenärer.
Senast redigerad av Ull-Strumpa 2011-06-13 kl. 19:11.
Citera
2011-06-13, 22:03
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Har dödsboet rätt att ta ut, och dela upp, pengar från den avlidnes konto? Eller kan man på nåt annat sätt trolla bort pengar utan att visa det i bouppteckningen.

Dödsboet i sig är en juridisk beteckning. Där ska alla tillgångar och skulder som fanns vid dödstillfället redovisas. De har rätt att betala räkningar etc. men inte dela upp något arv eller ta ut pengar för egen del förrän bouppteckningen är klar. Allt ska verifieras med kvitton.
Hade inte hon tillgångar i fastigheter, var företagen värda något??
Det här är ju lite speciellt eftersom hon inte hittats till fullo. Man kan lämna in ett tillägg upp till en månad efter om det uppkommer tillgångar/skulder.
Det finns schablonavdrag som man kan göra för möbler etc.
hon kan ju ha lånat ut pengar till någon innan som det inte finns kvitton för. Man kan alltid gå igenom kontoutdrag om man tror det försvunnit pengar.
Citera
2011-06-13, 22:16
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Dödsboet i sig är en juridisk beteckning. Där ska alla tillgångar och skulder som fanns vid dödstillfället redovisas. De har rätt att betala räkningar etc. men inte dela upp något arv eller ta ut pengar för egen del förrän bouppteckningen är klar. Allt ska verifieras med kvitton.
Hade inte hon tillgångar i fastigheter, var företagen värda något??
Det här är ju lite speciellt eftersom hon inte hittats till fullo. Man kan lämna in ett tillägg upp till en månad efter om det uppkommer tillgångar/skulder.
Det finns schablonavdrag som man kan göra för möbler etc.
hon kan ju ha lånat ut pengar till någon innan som det inte finns kvitton för. Man kan alltid gå igenom kontoutdrag om man tror det försvunnit pengar.
Det innebär alltså att saldot som står i bouppteckningen är det som gäller. Om kontot har rörts, t.ex. för att betala räkningar, så skall det finnas kvitton på det?
Det fanns lite kosing i företagen, men kontot var praktiskt taget tomt. Jag undrar vilket datum som är lönedatum om man är anställd på ÖRU, nån som vet?

Bouppteckningen är iaf granskad och godkänd, var svaret jag fick.
Citera
2011-06-13, 22:30
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Tillägg. 10 000 tillbaka från Air France, det borde väl tyda på reguljärflyg. Men frågan är om det är för en eller två resenärer.

Ja, det borde vara reguljärflyg och för en person om det var till Asien hon skulle (minns inte vart)
Citera
2011-06-13, 22:39
Medlem
Citat:
Det innebär alltså att saldot som står i bouppteckningen är det som gäller. Om kontot har rörts, t.ex. för att betala räkningar, så skall det finnas kvitton på det?
Det fanns lite kosing i företagen, men kontot var praktiskt taget tomt. Jag undrar vilket datum som är lönedatum om man är anställd på ÖRU, nån som vet?

ÖU brukar betala ut lön den tjugofemte i månaden + - någon dag beroende på helgdagar t ex.
Citera
2011-06-13, 22:42
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:

Ja, du måste skicka in räkningarna till banken och verifiera med kvitton om du ska betala något. Däremot minns jag inte om det syns i bouppteckningen. De måste ju ha betalat räkningar för henne under ett antal månader.
Man kan inte ta ut pengar på ex. en bankomat. Banken ska lämna kontouppgifterna som var på dödsdagen. Sedan kan man spekulera i vilken dag som kontona spärrades. Rent teoretisk kunde kanske någon tagit ut pengar den 29e eller 30e... Boet kan också vara oskiftat. Polisen har koll på uttag som är gjorda.
Citera
2011-06-13, 22:45
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debutant
ÖU brukar betala ut lön den tjugofemte i månaden + - någon dag beroende på helgdagar t ex.
Märkligt om det då bara fanns 2000 kr på kontot den 30/12.
Citera
2011-06-13, 22:52
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Ovanstående citat är en ganska vanligt förekommande slutsats i tråden.
Vet ni det med säkerhet?
Glöm inte bort att isf hade MT haft en möjlighet att försvara sig och då hade det kanske inte gått lika lätt att basunera ut vem som HEF&Co anser är GM.
Advokaten hade nog kunnat hittat ett och annat som kunde ge "rimligt tvivel", eller?

Kruxet är ju att han själv valde att inte försvara sig, eftersom han var häktad fanns det en anledning att tro att han var GM. Andra förutom HEF & CO har haft insyn (tingsrätt, hovrätt och rikskriminalens GMP. Advokatens eventuella rimliga tvivel hade åtminstone ingen påverkan på häktningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in