2011-01-11, 11:29
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Men vi måste skilja på grad av känslokyla och grad av planering, om du tänker dig som en fyrfältare så kan man ju vara fullständigt känslokall samtidigt som man inte är särskilt planerande.

Tror du exempelvis att Tony Alldén, som du nämner, hade planerat att ha ihjäl CS? Jag tror det inte. Inte heller tror jag att Anders Eklund hade planerat ha ihjäl Engla eller Pernilla. Men viss form av kyla för att transportera kroppar, visst.

Det låter fullt rimligt att i (minst) nio fall av tio när ett mordoffer transporteras så sker det med målet att försvåra utredningen. Så har förmodligen varit det primära målet också den här gången (oavsett vem som är gärningsman). Vad som utmärker en passiv styckning är just det att transporten, eller möjligheterna att skuffa undan kroppen, underlättas. Det transporteras eller styckas alltså inte för sakens skull, utan med målet att kroppen göms undan - för att försvåra utredningen.

När hon väl var död är det väl troligt att det krävts någon form av planering från GM:s sida, men det rör sig då troligen om en ihophafsad irrationell plan i panik, snarare än en kalkylerande risk- och konsekvensanalys.
Jag tvivlar på att han handlat i panik men visst kan det vara så, Men med deras bakgrund så känns det som om att GM haft vinnig av att hon ska försvinna så hon inte förstör mellan GM:s nya sambo och han!
Problemet är bara det att om han handlat i panik hade han styckat kroppen upp snabbt och sedan försökt gömma den, men i detta fall misstänker jag skarpt att sandgropen där dem grävde är platsen vart hon styckade väl undanskymt ställe vart han ostört kunde göra denna styckning!
Citera
2011-01-11, 11:30
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Vi utgår ifrån att han har styckat henne... men det kan också varit så att något djur har hittat kroppen och...
Allt för makabert att slutföra den meningen...

Tycker det är mindre makabert att bli käkad på av en varg,
än att bli styckad av en femtiårig player med guldhalsband.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GasGlad
Hade hon varit styckad i badkaret hade han nog suttit häktad för mord redan nu, nej jag tror att styckningen har skett utomhus eller på en plats där teknikerna ännu inte varit.
Mordet däremot kan ha skett i lägenheten om det inte har gått blodigt till.

Jag tror inte att en styckning i badkaret, efterföljd av noggrand rengöring, nödvändigtvis behöver lämna DNA-spår.
Citera
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister
...ätit sig mätt och sen lagt det som blev kvar i en svart sopsäck?

Det finns vad jag vet ingen uppgift på att sopsäcken var hel.

I skogarna runt Örebro finns tydligen varg... och som i alla skogar räv och kanske lodjur.
Kunde hunden hitta sopsäcken så kan andra djur göra det...
Citera
2011-01-11, 11:32
Medlem
jag tror ju inte att styckningen/mordet skett i nån lägenhet io stan eftersom hennes mobil pejlats till området där hon hittades. underligt om GM skull tagit med sig hennes mobil ut där han dumpade kroppen
Citera
2011-01-11, 11:33
Medlem
Misters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag tror inte att en styckning i badkaret, efterföljd av noggrand rengöring, nödvändigtvis behöver lämna DNA-spår.
Frågan är om de gör en så nogrann teknisk undersökning när brottsrubriceringen är människorov?
Citera
2011-01-11, 11:35
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pixiotrixio
jag tror ju inte att styckningen/mordet skett i nån lägenhet io stan eftersom hennes mobil pejlats till området där hon hittades. underligt om GM skull tagit med sig hennes mobil ut där han dumpade kroppen

Hej,

Är det en bekräftad uppgift att hennes mobil pejlats i området?
Citera
Medlem
JizzieJinxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissSoFo
Nu blir jag makaber igen:
Sambon kanske hjälpte till? Vad gör inte kvinnor för en sån man?
Trevliga charmerande psykopater med ett lockande svart bråddjup inom sej får de flesta friarbreven på kåken.

Om fallet skulle vara så så skulle det varit otroligt makabert och smaskigt. Men vad skulle motivet vara?

Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Jag tvivlar på att han handlat i panik men visst kan det vara så, Men med deras bakgrund så känns det som om att GM haft vinnig av att hon ska försvinna så hon inte förstör mellan GM:s nya sambo och han!
Problemet är bara det att om han handlat i panik hade han styckat kroppen upp snabbt och sedan försökt gömma den, men i detta fall misstänker jag skarpt att sandgropen där dem grävde är platsen vart hon styckade väl undanskymt ställe vart han ostört kunde göra denna styckning!

Jag tror precis som du att han kan ha gömt kroppen i grustaget först, men sedan ändrat sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timjan256
Skulle tro det. Det måste vara historiens första styckmördare som har arbetat som universitetslektor.
Jag har inte följt med tråden så noga men stycka mig inte i bitar nu. Vad undervisade han på universitetet?

Han kanske blir den första styckmördande lektorn, däremot knappast den förste kriminelle lektorn.
Snarare är det mycket vanligare att lektorer begår brott än många andra yrkesgrupper då rekryteringsbasen är typ ....... avdankade individer ..... som väldigt ofta redan är kriminella.

SB ska enligt uppgifter ha varit studierektor inom naturvetenskap och teknik samt haft en massa andra arbetsuppgifter och extra knäck.
Citera
2011-01-11, 11:36
Medlem
Troians avatar
Citat:
Frågan är om de gör en så nogrann teknisk undersökning när brottsrubriceringen är människorov?

Vet inte, men brottsrubriceringen har nog inte så stor betydelse.
Citera
Medlem
Timeouts avatar
Citat:

Men av vilken anledning har dom haft honom anhållen för människorov?
Dom måste ju ha haft någon form av spår... blod kanske...

Vanligtvis när människor försvinner utan spår så blir ingen anhållen.
Citera
Medlem
Klåd Junkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Låt säga att hon dräpts i vredesmod, i en lägenhet. Då är styckning det "lättaste" sättet att bli av med kroppen.

Edit: man skär genom lederna, för det krävs en vass kniv. den klumpige använder såg.
Känner mig lika obehaglig till mods nu som när jag hör GW väsa nåt om patologiska lögnare eller latent våldsbenägna i tv.
Så du får väl känna dig lite hedrad då rå...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in