2011-03-31, 15:05
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Nej, det är inte mycket till planering, inte. Snarare rena vansinnet.

Under avspärrningen ska endast polis och kriminaltekniker ha haft tillgång till lägenheten. Andra boende kan få hämta personliga tillhörigheter under bevakning (och på just den punkten verkar det ha fungerat så i detta fall).

Vad jag har förstått var lägenheten först avspärrad i en vecka eller så. Sedan släppte man avspärrningarna och därefter spärrade man åter igen av lägenheten, eller?
Citera
2011-03-31, 15:07
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haxan-10
Tror han var väldigt beräknande.
Det korta besöket på golfklubben var nog ett sätt skaffa sig ett alibi.
Han kanske visste att sambon och barn var och shoppade på annan ort eller besökte någon. Han måste ju vetat att dom inte skulle vara hemma annars skulle han väl inte tagit med E till lägenheten in the first place.

Ställer frågan ännu en gång: Är det bekräftat att de åkte till Stefan och sambons lägenhet direkt från S2?
Citera
2011-03-31, 15:08
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Jag har fått uppgifter om att mängden blod i klockan var för liten för att den skulle kunna analyseras.
Min vanliga brasklapp: Jag kan inte vara 100 på att detta stämmer, men eftersom jag fick den uppgiften för länge sedan och vi inte hört nåt mer om klockan tycker åtminstone jag att det verkar rimligt.

Känns som att jag förföljer dig här... fl´åt! Men bara en sak till: Om man har kunnat konstatera att det är blod i klockan, så bör rimligtvis mängden vara tillräcklig för att man ska kunna få fram DNA. (om det över huvudtaget finns nån "blodklocka")
Citera
2011-03-31, 15:10
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Jo, jag vet att mina gissningar om pundar-mord är litet långsökta i detta fall. Det är bara det att omständigheterna ger dom vibbarna.

Psykosgenombrott är ju fullt tänkbart - men borde inte det ha märkts under tiden i häktet (jag är inte så kunnig på sånt)?

Ett alternativ som jag funderat över är annars om han kan ha varit speedad (amfetamin t ex) under dådet (för att klara av det) och sedan tagit nåt kraftigt lugnande när det värsta var avklarat?
Du tar dig inte ur ett pundarrace så lätt utan att det får konsekvenser. Ev. psykos, däremot, kan han ha kommit ur efter häktning. Det är t.o.m. tänkbart att just en sådan händelse fått honom att klarna till.

Jag funderar dock på om det är båda mina teorier som har sammanfallit. EM har sagt och/eller gjort något som har hotat SB:s och/eller hans familjs existens, och att han har fått någon form av psykbryt.
Citera
2011-03-31, 15:10
Medlem
Lalajlajs avatar
Kan man tänka sig att sambon fanns i stan men inte sov hemma. Kan det ha varit en fnurra på tråden som ställde saker på sin spets vilket slutade med att Eva dog.

Att lämna en kropp i en lägenhet där en sambo eller en styvdotter kan dyka upp när som helst, under lunchen eller att hon blir sjuk, gör man inte om man inte är säker på att någon inte dyker upp.
Citera
2011-03-31, 15:11
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Att han var lugnt och "mådde bra" tolkar jag som att han beslöt sig för ett ev självmord ganska tidigt men väntade för att se hur gick det med utredningen och bevis mot honom.

Ja, så kan det säkerligen vara. (har egen erfarenhet av liknande scenario)
Citera
2011-03-31, 15:12
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Ställer frågan ännu en gång: Är det bekräftat att de åkte till Stefan och sambons lägenhet direkt från S2?

Nej, det är väl bara sagt att han hämtade henne 09:40 och att de tror att hon dog i lägenheten.

Vad de gjort däremellan är inget som är fastslagit, inte ens att hon anlände till lägenheten samtidigt med Stefan.
Citera
2011-03-31, 15:13
Medlem
ReedMes avatar
Citat:

Ja, det verkar så.
Citera
2011-03-31, 15:14
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Känns som att jag förföljer dig här... fl´åt! Men bara en sak till: Om man har kunnat konstatera att det är blod i klockan, så bör rimligtvis mängden vara tillräcklig för att man ska kunna få fram DNA. (om det över huvudtaget finns nån "blodklocka")
Ingen fara, jag känner mig inte förföljd! Fråga på bara - man måste ju kunna stå för vad man skriver!

Jag är inte så bra på DNA-analyser och har bara återgett vad jag själv fått berättat.

Men rent generellt så tror jag det är så att det krävs en viss volym för en dna-test som ska avgöra vilken person blodet kommer ifrån.

Jag har själv gjort ett dna-test för en medicinsk åkomma (dessvärre allvarlig). Trodde det skulle bli ett stick i fingret, men det krävdes ett antal provrör!

Nån som kan det här bättre än jag?
Citera
2011-03-31, 15:15
Medlem
HorrorVacuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Om du planerar att styckmörda någon, köper du då dina säckar 20 minuter innan du hämtar offret. Tar du med dig offret hem, strax före 10 på förmiddagen där grannar och folk på gatan kan se dig. Styckar du kroppen över ett otäckt trägolv och packeterar kroppen, utan att dölja fingeravtryck, för att sedan slänga ut dessa delar på helt obegripliga platser i terrängen, där du normalt brukar åka skidor.

Det är något i detta som inte går att få ihop, tillsammans med ordet planerat.

Det går inte att få ihop om man likställer planerat med rationellt. Ett irrationellt planerat mord, ett mord planerat med mycket vrede, ilska, uppdämda känslor av hat inombords kanske förklarar det tillsynes ologiska förloppet.

Edit: Affekt var ordet jag letade efter. Planerat i affekt.
Senast redigerad av HorrorVacui 2011-03-31 kl. 15:42.
Citera
2011-03-31, 15:16
Medlem
Aposterioris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Ja, men skosnören fick han inneha. Nästan så att det står skrivet i stjärnorna vad detta kan innebära.

Men de rapporter vi fick var att SB mådde bra, tränade, läste och såg på film hela dagarna och var helt oberörd. Detta var nog det bästa som kunde hänt åklagaren, hon fick förvisso ingen stjärnstatus i media under rättegången, men det tar hon igen nu, på bekostnad av hans död. Nu får hon iallafall stå oemotsagd.
Ja det är mycket märkligt. Personalen hade fått reda på av hans advokat att han konfronterats med nya bevis. Dom tyckte tydligen inte att det var en anledning till att öka säkerheten kring honom, nä tvärtom, hans lämnades ensam i en timme och han hade på sig skosnören. Det är nästan som man skulle kunna tro att dom hoppades på att detta skulle hända.
Citera
2011-03-31, 15:18
Medlem
Citat:

Nej lika lite som allt annat du frågar om.

Han kan ju ha strypt henne i bilen, dumpat henne i hennes bil så länge, åkt och golfat släpat upp henne i lägenheten senare och styckat henne
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in