Citat:
Ursprungligen postat av MissSoFo
För att döma ja.
Men JAG vill veta motivet. Jag är kroniskt nyfiken på vissa gärningsmän/offer.
Jag håller inte med Leif GW att motivet alltid är ointressant i jakten på en mördare.
Jag tror Hercule Poirot är mer inne på rätt linje när han säjer: "Hitta motivet så hittar du mördaren".
När en gammal arvtant blir mördad så letar man efter de som har motiv, dvs arvingarna.
/MissMarple
Motivbild är ju intressant rent intellektuellt, men väldigt sällan ur ett spaningsperspektiv. Mister en gammal tant livet i ett spaningsmord så börjar man ju med att förhöra grannar, anhöriga och vänner, frågar var de uppehöll sig och så. Det oavsett om tanten är kapitalstark... Att börja nysta i motivet är att börja i fel ända. I de allra flesta fall är ju motivet ändå helt uppenbart.
Jag är också nyfiken på motivet, oftast brukar det dock inte vara så spännande... Inte heller säkert att något motiv kommer visa sig. Min känsla är lite att SB lider av någon form av personstörning eller psykopati. Inte i den grad att det motiverar rättspsykiatrisk vård, men någon form av vajsing tror jag det är. Även om bevisen mot honom visar sig överväldigande så kan han välja att inte erkänna, för att slippa obekväma frågor. Därmed undviks också diskussioner om motivbilden.
För min del känner jag mig inte helt säker på hur det här kommer gå? Teknisk bevisning i form av däckspår lär inte finnas. Mobilpejling kan, om han är klantig, visa att han befunnit sig i området men det räcker ju inte långt. Hur ska vi tro att hon avlidit? Kniv eller kvävning, antagligen, tveksamt om det går att tekniskt knyta till SB. De flesta eventuella DNA-spår på henne kan han antagligen påstå har en naturlig förklaring.