2011-03-25, 17:26
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det är ju intressant att du slår fast hur det är. Inga tvivel där inte.

Men som du säkert inser så kan du inte tänka för andras räkning. Vad du kan säga är att du är säker på att det är på det ena eller andra sättet.

För övrigt är det flera som fått PM, mail med mera om EMs aktiviteter också.

Och själv vill jag inte dra några slutsatser om vad som kan komma fram vid en eventuell rättegång; ska man tro PM:en om SBs liv och leverne så kan älskarinnornas vittnesmål komma att chocka. Ska man tro på PM:en om EMs aktiviteter så kommer vittnesmålen från SBs släkt och vänner att chocka.

Eller både och.

Och alldeles oavsett vilket så är det förstås mördaren och ingen annan som skall lastas för mordet. Inget knasigt beteende i världen kan ursäkta mord.

Du bad om ett rakt svar och du fick det.
Självklart pratar jag endast utifrån mig själv och inte för andra.
Det borde du kunna avgöra av mitt sätt att skriva. Men jag kan ta det igen:
Min poäng är att jag med kunskap och bakgrund om personlighetsstörningar och diverse psykiska diagnoser kan säga att beskrivningen av EM som du sammanfattningsvis exemplifierat den beskriver en borderline personlighet, , stalker, paranoid lögnare med mera, vilket inte på något sätt kan stämma med hur EM presenteras ut olika aspekter. Att prata "vitt och brett" om sina kärleksbeskymmer som SweePeer kallar det, är inte att ringa och kontakta vem som helst för att ljuga om andra, osv osv,
Att "prata vitt och brett" är inte ovanligt att det för en man framstår, män kallar ofta kvinnors sätt att anförtro sig till vänner och bekanta på som "skvaller" kärringsnack" "prata vitt och brett" , "lämna ut sig" , "skämma ut sig" , vilket enbart är en mans tolkning.
Alltså att som kvinna anförtro sig öppet till de man tror sig kunna lita på som nära bekanta, kollegor, mm, kvinnor emellan är inte alls detsamma som att "prata vitt och brett" som män kallar detta för.
Det var främst män ( i tråden här ) som reagerade på att EM hade stått och pratat i sportbutiken med en bekant som jobbade där , och anförtrott henne att nu var det sista mötet med SBsom skulle ske.
"Herregud, hur kan man prata om sånt i en kassakö"?
I en kvinnas värld är detta absolut möjligt, inte i en mans. Det är en fråga om emotionell tillgänglighet. Män är oftast inte emotionellt öppna i allmänhet om sina relationer. Det är ett tusenårigt kvinnligt sätt att bonda och skapa kontakt. Män jagar och tävlar med varandra. Kvinnor pratar och delar sina problem.

Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Bara en liten enkel kommentar till det markerade. EM talade vitt och brett om sina kärleksproblem. Det borde du ha förstått vid det här laget.

Och - Hon talade med vilka enligt dig? Ringde hon eller kontaktade SB:s anhöriga och talade vitt och brett om sina kärleksproblem med honom menar du?

Jag säger inte att hon INTE pratade med någon. Om du vill kalla "prata" för att "prata vitt och brett" , så go ahead.
För att svara dig: Vitt och brett - jag skriver att jag fått bilden av att EM höll saker för sig själv, alltså inom familjen och pratade om sina bekymmer med SINA vänner som brukligt är.
Senast redigerad av PhDSalander 2011-03-25 kl. 17:34.
Citera
2011-03-25, 17:35
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Jag kan bara säga att punkt två stämmer väldigt bra överens med allt jag har hört, och ger klarhet till mycket som är oförklarligt i det här soppan. Jag har varit medveten om dessa uppgifter ganska länge nu, men själv inte velat delge dem här i tråden. Det ger ju faktiskt en realistiskt motiv för SB att ha ihjäl EM, till skillnad från allt annat svammel här i tråden som inte har någon som helst verklighetsförankring.

Det kan hända men jag tror inte polisen går på rykten/skvaller på byn.
Man går efter det som gäller och det är fakta och inget annat.

Nej det finns inga skäl att ha ihjäl någon på och ditt skvaller håller inte då det finns uppgifter som tyder på att det är tvärtom då det gäller Eva.
Det realistiska motivet är det som sitter i misstänktes hjärna och ta en titt på Eklund så förstår du mer av vad som sker i ilska då man får en spark på benet tex. (svagbegåvad)
Den här misstänkte tryckte till för hårt i en hetsig situation han klarade inte av sina impulser det är mer rimligt för den här sortens människa.

Börjar bli irriterad på detta skvaller som figurerar som mordmotiv i denna infekterade tråd är det specifikt för mindre orters befolkning att sitta och fantisera?
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-03-25 kl. 17:37.
Citera
2011-03-25, 17:41
Medlem
dolmiodags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Börjar bli irriterad på detta skvaller som figurerar som mordmotiv i denna infekterade tråd är det specifikt för mindre orters befolkning att sitta och fantisera?

Vad säger din statistik?
Citera
2011-03-25, 17:44
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dolmiodag
Vad säger din statistik?

Beror på vad du vill ha reda på men i dagsläget är den klockren förutom ett par småpunkter då det gäller det här fallet .
Citera
2011-03-25, 17:46
Medlem
dolmiodags avatar
Citat:

Beror på vad du vill ha reda på men i dagsläget är den klockren förutom ett par småpunkter då det gäller det här fallet .

Förlåt, men läser du öht inläggen du svarar på?
Citera
2011-03-25, 17:51
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander

Och - Hon talade med vilka enligt dig? Ringde hon eller kontaktade SB:s anhöriga och talade vitt och brett om sina kärleksproblem menar du?

För att svara dig: Vitt och brett - jag skriver att jag fått bilden av att EM höll skaer för sig själv, alltså inom familjen och pratade om sina bekymmer med SINA vänner som brukligt är.
Nejdå, och det var det jag reflekterade över efter det allra första samtalet som jag fick från min kollega. Varför visste h*n så mycket om EM:s förhållande till SB och bekymmer kring detta, och framförallt, varför ringde min kollega till mig öht och berättade? Första frågan var något i stilen: "Du som brukar rota i krimfall vad tror du om det här?" Sedan har information strömmat in från olika håll och kanter som i princip gått ut på att EM:s hållning till SB varit - vad ska man säga? - något "osund".

Alltså, jag känner varken SB eller EM och jag har ingen anledning till att försöka svärta ner EM. Jag vill bara hitta ett rimligt motiv som håller rent logiskt. Jag skulle aldrig som du försöka hitta svaren i mig själv eller på den ena eller den andra sidan på Internet. Som den beteendevetare jag är måste förklaringen till gärningen vara någorlunda stringent för att jag ska känna mig tillfreds. Med de senaste uppgifterna måste jag säga att det börjar klarna. Bara vi nu kan lösa det här med EM:s bil.
Citera
2011-03-25, 18:04
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Ok. I min fantasi så kan den slarviga parkeringen bero på att den person som ställde bilen i garaget ville hinna ut innan porten stängdes.
Det köper jag.

H*n kanske inte visste att det gick att gå ut genom ett trapphus. Det vore kul att veta var bilen stod i förhållande till porten, stod den ens på rätt plats.

När garageporten avhandlades tidigare i tråden, vill jag minnas att den stängdes ganska långsamt. Då funderade vi/jag på om det var möjligt för en bil att smita med, innan porten stängdes. Jag har för mig att en medlem, "med insyn i garaget", påstod att det är fullt möjligt.
Citera
2011-03-25, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yznof
Jag tror inte man har en bricka i nyckelknippan om den inte är fruktansvärt lätt att fort få bort den. Man låser inte upp porten till ett garage med att börja med att stanna, stänga av bilen och ta ur nycklarna, veva ner ruta, låsa upp och sedan tvärt om för att parkera. Brickan kan legat i bilen lös annars.

Någon som vet om platserna var personliga? Att man hade en plats man var tilldelad?

Helt rätt angående nyckelknippan och helt fel av mig. Platserna är personliga så vitt jag vet.
Citera
2011-03-25, 18:26
Medlem
ReedMes avatar
Citat:

Ja, att ha en livlig fantasi är specifikt för folk som bor på mindre orter. Den får dessutom intellektet att bli rörligare. Hur kom du underfund med det?
Citera
2011-03-25, 18:27
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Nejdå, och det var det jag reflekterade över efter det allra första samtalet som jag fick från min kollega. Varför visste h*n så mycket om EM:s förhållande till SB och bekymmer kring detta, och framförallt, varför ringde min kollega till mig öht och berättade? Första frågan var något i stilen: "Du som brukar rota i krimfall vad tror du om det här?" Sedan har information strömmat in från olika håll och kanter som i princip gått ut på att EM:s hållning till SB varit - vad ska man säga? - något "osund".

Alltså, jag känner varken SB eller EM och jag har ingen anledning till att försöka svärta ner EM. Jag vill bara hitta ett rimligt motiv som håller rent logiskt. Jag skulle aldrig som du försöka hitta svaren i mig själv eller på den ena eller den andra sidan på Internet. Som den beteendevetare jag är måste förklaringen till gärningen vara någorlunda stringent för att jag ska känna mig tillfreds. Med de senaste uppgifterna måste jag säga att det börjar klarna. Bara vi nu kan lösa det här med EM:s bil.

Om du är beteendevetare borde du också vara medveten om och ha specialkunskaper om människors sociala spel och vilken funktion som rykten och skvaller historiskt sett har för att hålla människor samman i ett växelspel mellan avgränsningar och gemenskap beträffande sociala grupperingar .
Alltså borde du förstå dig bra på skvaller och rykten, och då förstå att hantera detsamma.

Varför din kollega kontaktade dig ( gissar att h*n är en hon) får du fråga "hen" om. ( hen = hon /han som du säkert vet)
Antagligen snappade "hen" upp det som du kallar verkade "osunt" i deras relation.
Det låter helt rimligt, att SB:s och EM:s relation varit helt klart "osund" så att denna person uppfattade det osunda, liksom att EM anhöriga och kollega hade uppfattat detsamma och därför kontaktade polisen i så tidigt skede.
Om EM i detta samtal med din kollega låtit "sjuk" eller "konstig" som hen kanske beskrev det, så är det inte konstigt eftersom hon ( EM) rimligtvis enligt mina erfarenheter ---( vilka INTE enbart som du också borde lagt märke till om du läst mina postningar istället för att kalla det svammel, - baserar sig på att hitta svaren i mig själv , det kan de som sysslar med meditation göra).
erfarenheter -- av att ha delgivits SÅ MÅNGA BERÄTTELSER FRÅN UTSATTA KVINNOR, misshandlade och nära att bli dödade, och även BERÄTTELSER FRÅN UTÖVANDE PSYKOPATER, "kvinnotjusare" etc.
På detta grundar sig mina hypoteser och antaganden, livserfarenhet, samt de studier jag bedrivit i ämnet.
EM:s hållning till SB har säkert för utomstående tett sig osund, om de inte förstått att det är en effekt/symptom av att vara utsatt för en manipulerande och lögnaktig människa med psykopatiska talanger. Det är symptom, liksom det är symptom att gå ner i vikt, se sliten ut, vara ständigt upptagen med att prata om "honom" , att " prata som besatt" , "vara fixerad", det är symptom på att man är utsatt. Förstår du?
Jämför med att studera barn i familjer där det förekommer misshandel; barnen blir svin på dagis och slåss, de kissar på sig eller de börjar mobba. Det är symptom på att saker inte står rätt till.
Dessa symptom på att något verkar sjukt med henne, har många som synes iakttagit och upptäckt hos EM; i hennes utseende, i hennes beteende, men ingen har antagligen förstått vad det handlat om.
Hennes anhöriga har oroat sig, och de som stått på SB:s "sida" som fått nys om allt det här har tyckt att det är EM det är fel på och som är sjuk eftersom han - SB är normal.
På detta vis har den motivbild som jag bedömer borde vara den dominerande med tiden byggts upp från att ha haft samma grund från när jag började skriva här.
Sen har jag öppet för andra tillkommande motiv som ekonomiska förehavanden dem emellan etc. Men jag har svårt att tänka mig att något annat skulle gälla i detta fall, då MGM också så tydligt faller inom statistiken för utfallet på dödligt våld på kvinna i nära relation.

edit: med det ville jag också säga att jag inte anser man behöver KÄNNA personer ifråga PERSONLIGEN för att kunna göra sig en bild av vad för slags mönster som en relation går ut på och kretsar kring.
Senast redigerad av PhDSalander 2011-03-25 kl. 18:32.
Citera
2011-03-25, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Helt rätt angående nyckelknippan och helt fel av mig. Platserna är personliga så vitt jag vet.
Någon som vet om den stod på rätt parkeringsruta?
Inte skulle väl Eva parkera snett och lämna kvar nycklarna i bilen?
Jo, om hon var förföljd och var jagad!!!
Citera
2011-03-25, 18:34
Medlem
dolmiodags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yznof
Någon som vet om den stod på rätt parkeringsruta?
Inte skulle väl Eva parkera snett och lämna kvar nycklarna i bilen?
Jo, om hon var förföljd och var jagad!!!

Eller riktigt upprörd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in