Citat:
Ursprungligen postat av lekos
Nä jag fattar nog inte vad du menar. Går man med kort kjol mitt i natten så får man räkna med att man kan bli våldtagen lr? Då är min klädsel en orsak till det? Vad kan vara orsaken om jag har en overall på mig och blir våldtagen då? Att jag går där vid fel tidpunkt?
Jag tycker att det är väldigt lätt att förstå vad TantHilda menar. Ett brottsoffers agerande kan mycket väl vara
orsak till att h*n blir brottsoffer. Det betyder inte att h*n har någon egen
skuld till det inträffade (det handlar inte om skuld), men att det kan ha varit en bidragande orsak. På så sätt har h*n varit "delaktig" i att brottet kunnat inträffa.
Du kan ta mobbning som ett annat exempel. Det finns nästan alltid faktorer hos ett mobbningsoffer som gör att h*n blir mobbad. Tjock, glasögon, "fånig" dialekt, utstående öron, stamning etc etc. Det betyder givetvis inte att den mobbade
bär skulden till att h*n blir mobbad - ingen har rätt att mobba någon oavsett hurdan personen är - men det är en
förklaring till varför h*n blir mobbad. Den mobbades utseende och uppträdande är
orsaken till att en översittare tar tillfället i akt att sätta sig på någon. Men hela
skulden vilar på mobbaren.
Om en kvinna klär sig eller beter sig utmanande så kan det
förklara varför någon våldtog henne - kort sagt, hennes klädsel och uppträdande var en bidragande
orsak till att hon blev våldtagen - men hon bär självklart ingen
skuld till våldtäkten. Hon ska givetvis ha rätt att klä sig och uppträda hur utmanande som helst, och hon ska kunna gå i vilka mörka gångtunnlar eller vilka ödsliga parker som helst, och i den bästa av världar skulle hon kunna göra det utan risk att råka illa ut. Men nu lever vi inte i den bästa av världar, utan en utmanande klädsel eller en ensam promenad genom den mörka parken kan resultera i ett någon ger sig på henne. Och då är ju hennes agerande självklart en bidragande
orsak till att det hände (dvs om hon inte klätt sig utmanande eller inte gått ensam genom parken så skulle det inte ha hänt), även om hela
skulden vilar på gärningsmannen.
I det här fallet kan således någonting hos Eva - något hon sagt, något hon önskat, något hon krävt, något hon gjort, nyligen eller tidigare i livet, mot någon känd eller okänd person - ha varit det som
fick någon att döda henne, dvs var
orsak till att hon blev mördad. Men det betyder, som sagt, inte att hon bär någon
skuld till sin död, utan bara att förklaringen (en bidragande
orsak) till hennes död kan finnas i hennes person och/eller historia.