2011-02-12, 18:28
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Hur är det med det spanet, egentligen?

Det har talats på en massa ställen om han hade span på sig. Men har vi fått det bekräftat från en trovärdig källa? I så fall vilken källa?

Det har du rätt i !

Kollade bakåt i tråden men hitta faktiskt inge uttalande från press eller polis. I inlägg 12603 skriver bagaren att uppgiften finns i en tidningsartikel, men jag har inte hittat den

Kan det vara ett rykte som har växt sig till sanning?
Citera
2011-02-12, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Det har du rätt i !

Kollade bakåt i tråden men hitta faktiskt inge uttalande från press eller polis. I inlägg 12603 skriver bagaren att uppgiften finns i en tidningsartikel, men jag har inte hittat den

Kan det vara ett rykte som har växt sig till sanning?
Trovärdigt eller ej, jag vet inte vad jag ska tro. Men här är artikleln.
https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fwww.expressen.se%2Fnyhete r%2F1.2299480%2Fcivilpoliser-spanade-pa-universite tschefen
Citera
2011-02-12, 18:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Fas 3: Informationen börjar leva sitt eget liv. I vårt fall: Från c:a 20-25/1

Polisen inte bara tiger. De kan även i vissa fall sprida desinformation.

Riskpressen börjar nu publicera litet vad som helst som de köpt in, bara för att hålla grytan kokande. Det säljer lösnummer och skriver man bara på "rätt sätt" riskerar man inget formellt klander, stämning eller liknande. Tyvärr kan man därför inte lita på det som pressen skriver och som inte är konfirmerat av en namngiven polis eller myndighetsperson som inte heller dementerar. I vårt fall: Blodet i klockan, säckinköpet på Willy´s, de svarta snittytorna och spekulationen om användandet av syra. Speciellt det sista, som polisens talesman verkar dementera, kan vara rena påhittet. (Jag köpte det dock i början eftersom det var så pass chockerande. Men när dementin kom drog jag öronen åt mig.)
Jag håller med dig i princip om vad du skriver, men jag tycker att man måste beakta att Torbjörn Carlsson jobbar lite speciellt, och dementerar en alldeles förskräcklig massa saker, varav en del dementier faktiskt verkar falska. Han dementerade t ex att de hade huvudet, vid en tidpunkt då vi nu är ganska säkra på att de faktiskt hade huvudet.

Jag fäster alltså nu mindre avseenden vid Torbjörn Carlssons dementier än vad jag har gjort vid någon annan polisinformationsansvarigs dementier i något annat fall som jag har följt. Att det finns anledning att göra det komplicerar naturligtvis informationsanalysen här i tråden ytterligare.
Citera
2011-02-12, 18:48
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenstocken
Trovärdigt eller ej, jag vet inte vad jag ska tro. Men här är artikleln.
https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fwww.expressen.se%2Fnyhete r%2F1.2299480%2Fcivilpoliser-spanade-pa-universite tschefen
Tack för länken!

Jag noterar följande:

1: Expressen uppger ingen källa över huvud taget. Säger bara "Nu kan Expressen avslöja..."

2: Det är oklart när en eventuell spaning ska ha pågått. I artikeln står att spaning på honom i mer än ett dygn innan han anhölls. Det skulle i så fall innebära att de spanat på honom åtminstone från Nyårsaftonens eftermiddag. Kanske tidigare. Men gissningsvis inte från den 30:e, för då hade Expressen nog valt att skriva "två dygn".

3: Polisen säger "Inga kommentarer" vilket kan (men inte måste) tyda på att det faktiskt förekommit övervakning.
Citera
2011-02-12, 18:50
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag håller med dig i princip om vad du skriver, men jag tycker att man måste beakta att Torbjörn Carlsson jobbar lite speciellt, och dementerar en alldeles förskräcklig massa saker, varav en del dementier faktiskt verkar falska. Han dementerade t ex att de hade huvudet, vid en tidpunkt då vi nu är ganska säkra på att de faktiskt hade huvudet.

Jag fäster alltså nu mindre avseenden vid Torbjörn Carlssons dementier än vad jag har gjort vid någon annan polisinformationsansvarigs dementier i något annat fall som jag har följt. Att det finns anledning att göra det komplicerar naturligtvis informationsanalysen här i tråden ytterligare.
Instämmer i det du skriver om Carlsson.

Kan mycket väl vara så att glidningen från korrekta och ganska generösa svar till mer osäkra och svårtolkade svar skett litet tidigare än jag uppgav i min modell.
Citera
2011-02-12, 18:53
Medlem
Flisan007s avatar
Citat:

Nu måste jag ha missat ngt, vart och när har det framkommit att man hittat huvudet?
Jag trodde jag läst allt i tråden...
Citera
2011-02-12, 18:54
Medlem
VVatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Bilen påträffades i garaget på torsdagen.
I vilket garage? Källa?
Citera
2011-02-12, 19:03
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Jag tror att många på den här tråden tycker att den här artikeln är matnyttig:

http://www.expressen.se/nyheter/1.2327036/mordet-pa-andrew-far-varlden-att-grata

Om ni vill veta hur det gick så står det här:

http://www.cbc.ca/canada/newfoundland-labrador/story/2006/10/04/turner-report.html

GM ser inte ut som en galning, eller hur? Var dessutom doktor. Saker är inte alltid som man tror.
Citera
2011-02-12, 19:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flisan007
Nu måste jag ha missat ngt, vart och när har det framkommit att man hittat huvudet?
Jag trodde jag läst allt i tråden...
Det har inte framkommit i betydelsen Polisen har sagt det i klartext. Observera mitt är ganska säkra på. Däremot står det ganska klart att polisen har en dödsorsak, och den ryktesvis fastställda dödsorsaken strypning är inte möjlig att ställa utan huvudet.
Citera
2011-02-12, 19:19
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Det har inte framkommit i betydelsen Polisen har sagt det i klartext. Observera mitt är ganska säkra på. Däremot står det ganska klart att polisen har en dödsorsak, och den ryktesvis fastställda dödsorsaken strypning är inte möjlig att ställa utan huvudet.

Dödsorsaken är väl inte fastställd utan bara preliminär, det går att komma fram till utan huvudräkning..
Citera
2011-02-12, 19:20
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag tror att många på den här tråden tycker att den här artikeln är matnyttig:

http://www.expressen.se/nyheter/1.2327036/mordet-pa-andrew-far-varlden-att-grata

Om ni vill veta hur det gick så står det här:

http://www.cbc.ca/canada/newfoundland-labrador/story/2006/10/04/turner-report.html

GM ser inte ut som en galning, eller hur? Var dessutom doktor. Saker är inte alltid som man tror.
Det där fallet för nog tankarna mer åt Arboga än åt Örebro, och kanske allra mest åt den danska barnläkaren Elisabeth Waever, som mördade sin ex-älskares fru och två barn på Bornholm 1995. Se danska Wikipedia för den som är mer intresserad av fallet.

Men visst visar det att man inte behöver se ut som en galning för att begå vansinnesdåd.
Citera
2011-02-12, 19:21
Medlem
Citat:

Du har säkert mycket mer erfarenhet än vad jag besitter så jag ifrågasätter dig inte. Det jag ändå tycker är värt att notera i sammanhanget är att han på frågan om "SB och EM" var fångade på bild tillsammans så svarade han "nej" eller "det har jag ingen kännedom om" (minns inte exakt). När frågan omformulerades så svarade han ungefär "när du ställer frågan på det sättet blir den mer relevant". Jag ber om ursäkt för att jag inte minns de exakta formuleringarna, men i detta fall känns det som att han ändå inte kunde dementera en uppgift som var korrekt. Om det går att läsa in ett mönster i detta har jag ingen aning om, men det är i alla fall en reflektion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in