Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Fas 3: Informationen börjar leva sitt eget liv. I vårt fall: Från c:a 20-25/1
Polisen inte bara tiger. De kan även i vissa fall sprida desinformation.
Riskpressen börjar nu publicera litet vad som helst som de köpt in, bara för att hålla grytan kokande. Det säljer lösnummer och skriver man bara på "rätt sätt" riskerar man inget formellt klander, stämning eller liknande. Tyvärr kan man därför inte lita på det som pressen skriver och som inte är konfirmerat av en namngiven polis eller myndighetsperson som inte heller dementerar. I vårt fall: Blodet i klockan, säckinköpet på Willy´s, de svarta snittytorna och spekulationen om användandet av syra. Speciellt det sista, som polisens talesman verkar dementera, kan vara rena påhittet. (Jag köpte det dock i början eftersom det var så pass chockerande. Men när dementin kom drog jag öronen åt mig.)
Jag håller med dig i princip om vad du skriver, men jag tycker att man måste beakta att Torbjörn Carlsson jobbar lite speciellt, och dementerar en alldeles förskräcklig massa saker, varav en del dementier faktiskt verkar falska. Han dementerade t ex att de hade huvudet, vid en tidpunkt då vi nu är ganska säkra på att de faktiskt hade huvudet.
Jag fäster alltså nu mindre avseenden vid Torbjörn Carlssons dementier än vad jag har gjort vid någon annan polisinformationsansvarigs dementier i något annat fall som jag har följt. Att det finns anledning att göra det komplicerar naturligtvis informationsanalysen här i tråden ytterligare.