2011-01-01, 03:10
Medlem
SinXs avatar
Varför heter vissa spritdrycker Vodka? De finns ju till salu av 100-tals tillverkare. Skall spriten vara tillverkat på något speciellt sätt för att just få kallas vodka eller har det med något annat att göra?
Citera
2011-01-01, 03:15
Medlem
En sökning på vodka på wikipedia ger utmärkta svar
Citera
2011-01-01, 03:28
Medlem
kesostampes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RB9310
Perfekt, då kan vi lägga ner FB.
OnT: Vodka är det-formen av vatten på ryska (alltså vattnet).

водка = Vodka
вода = Voda
Senast redigerad av kesostampe 2011-01-01 kl. 03:30.
Citera
2011-01-01, 04:08
Medlem
Tyckte det var bättre att TS kollade wikipedia isf att jag skulle skriva om skiten eller klistra in allt här. Har för mig att man inte får det. Fick uppfattningen att han ville veta varför och inte starta en diskussion?

Ska man lägga ner FB bara för att jag tipsade om att svaret finns på wikipedia kesostampe??
Citera
2011-01-01, 04:19
Medlem
Var ju fan vad folk gnäller när någon har en fråga som dom undrar över. Inte alla som är sök-experter, och vem i helvete är ni till att döma dessa människor? Inte alla som spenderar all sin fritid på att söka. Om ni inte har ett vettigt svar så låt bli att kommentera, visst denna kommentar var kanske också onödigt, men det blir en paradox om jag skulle hålla på att förklara varför.

Istället kan ni väl bara ge ett rakt svar? Precis som en av ovanstående gjort.

Detta är ett forum där man kan diskutera och fråga saker, om man då inte får lov att ställa en ärlig fråga vad tjänar det då till?

Mvh
Citera
2011-01-01, 04:23
Medlem
gnällde inte alls utan gav ett tips om vart svaret fanns med en

Ingen kan anklaga mig för att ha nervärderat eller klagat på TS. Försökte bara hjälpa till om det är ok?
Citera
2011-01-01, 04:46
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RB9310
Wiki vägrade fungera på min polares mobil. Men flashback/m fungerade utmärkt.

Citat:
Ursprungligen postat av kesostampe

водка = Vodka
вода = Voda
Tack! Då kan vi fortsätta dricka vatten med gott samvete.
Citera
2011-01-01, 04:53
Medlem
Ledsen glömde att wiki helt plötsligt kan sluta fungera på en polares mobil. Ska tänka mig för i fortsättnigen och aldrig mer ge tips om vart svaret finns. Kan t o m tänka mg att klistra in allt här även om det ksndke bryter mot reglerna, Allt för dom som har en polare vars mobil inte funkar på wiki,

Citat:
Vodka är en vanligtvis färglös, destillerad spritdryck med ursprung i Ryssland eller Polen.[1][2] Den framställs av säd (råg, vete, korn, hirs, majs) eller rotfrukter/grönsaker (till exempel potatis, betor, äpplen, lök, morötter, pumpor och melass). Namnet är en diminutivform av det slaviska ordet för vatten, voda. Drycken används mest som snaps och i drinkar.

Bortsett från olika typer av smaksättningar består vodka av vatten och alkohol. Alkoholhalten i vodka varierar från 35 till 50 volymprocent. Den klassiska ryska vodkan är 40 procent. Detta hänför sig till den ryska standarden för vodkaproduktion introducerad av Alexander III, efter den forskning som den ryska kemisten Dmitrij Mendelejev genomförde. Enligt Vodkamuseet i Moskva fann Mendelejev att den perfekta procenthalten var 38 procent, men i och med att man beskattade sprit för dess procenthalt valde man att underlätta beskattningen och avrundade det till 40 procent.[källa behövs]

Vodka är ett skyddat namn i EU. En vodka måste först destilleras till minst 95 procent alkohol för att sedan blandas ut till lägst 37,5 procent. Om dessa regler inte följs får den säljas under till exempel namnet brännvin eller något annat namn,[3]

Vodka dricks traditionellt ren som snaps. Dess internationella popularitet beror däremot främst på att den är användbar i drinkar, till exempel i Cosmopolitan, Bloody Mary, Screwdriver, Vodka Tonic och Vodka Martini.

Vodka är en viktig svensk exportvara, inte minst märket Absolut Vodka.

Citera
2011-01-01, 13:47
Medlem
Enzymes avatar
Jag föredrar det gamla hederliga namnet Brännvin! Att man började kalla ofärgad sprit vodka sammanföll med att man skulle lansera spritsorter internationellt.
Citera
2011-01-01, 14:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kesostampe

водка = Vodka
вода = Voda

Nej, det finns ingen bestämd form i det ryska språket. Bestämd form framgår av sammanhanget. Var ordet vodka kommer ifrån vet jag inte bestämt, men att det är ett diminutiv har jag hört nämnas ett par gånger, men jag har även hört att drycken och namnet ska ha uppstått i Polen, och således på polska, vilket skulle göra det än intressantare att höra en polskkunnig persons uttalande i frågan.
Citera
2011-01-01, 17:26
Medlem
kesostampes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hofmann
Nej, det finns ingen bestämd form i det ryska språket. Bestämd form framgår av sammanhanget. Var ordet vodka kommer ifrån vet jag inte bestämt, men att det är ett diminutiv har jag hört nämnas ett par gånger, men jag har även hört att drycken och namnet ska ha uppstått i Polen, och således på polska, vilket skulle göra det än intressantare att höra en polskkunnig persons uttalande i frågan.

Det var vad min ryskalärare sa en gång i tiden och har aldrig haft ett behov att ifrågasätta detta. Men tack för informationen.
Citera
2011-01-01, 18:24
Medlem
Nanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Jag föredrar det gamla hederliga namnet Brännvin! Att man började kalla ofärgad sprit vodka sammanföll med att man skulle lansera spritsorter internationellt.

För att citera Wikipedia, så är det inte riktigt så lätt att "vodka" bara är ett modernare namn på brännvin:
"Vodka är ett skyddat namn i EU. En vodka måste först destilleras till minst 95 procent alkohol för att sedan blandas ut till lägst 37,5 procent. Om dessa regler inte följs får den säljas under till exempel namnet brännvin eller något annat namn"

Vilket är orsaken till att till exempel Koskenkorva saluför båda vodka och brännvin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in