2010-12-31, 12:30
Medlem
Hansson72s avatar
Skepp o hoj! har precis flyttat till Fagersta, och här finns inte många jobb. Funtar på att starta enskild inom städ, då det här rut-avdraget har gjort det möjligt att få städhjälp till ett rimligt pris.

Fördelen med städfirma är väl att det inte krävs så mycket i startkapital? Lite städutrustning, thats it.

Tänkte sitta och ringa till företag och privatpersoner och erbjuda städhjälp, vad tror ni om detta?

Och sedan anställa 1-2 städare på projektbasis.. till att börja med.

Har kollat konkurrensen och den verkar inte vara jättestor..

Är det här en jävla skit-idé? eller vad tror ni?

Vad finns det för fallgropar? Är det något som jag bör tänka på?

Alla svar är GALET välkomna!
Citera
2010-12-31, 12:33
Medlem
Svizzeras avatar
starta INTE företag i sverige och det sista du borde göra är att anställa någon!

ett välmenat råd från mig till dig. du kommer annars att ruinera dig och gå i konkurs.
Citera
2010-12-31, 13:02
Medlem
Hansson72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
starta INTE företag i sverige och det sista du borde göra är att anställa någon!

ett välmenat råd från mig till dig. du kommer annars att ruinera dig och gå i konkurs.

Det låter som om du har negativa erfarenheter?
Citera
2010-12-31, 13:15
Medlem
Problemet med städfirmor är att alla tycker att de snabbt kan lära sig branschen och starta eget. Det betyder också att Muhammed som inte vet vad Skatteverket är lätt kan starta upp ett litet familjeföretag. Konkurrensen är också stor från giganter som ISS.

Jag tror inte att du får någon större vinst, men om du träffar rätt i rekryteringen och är bra på att sälja tjänsterna så kanske du kan få inkomster strax över en vanlig anställning men med betydligt mer jobb och stress.
Citera
2010-12-31, 13:34
Medlem
olasvenssons avatar
Klarar du av att konkurrera med alla exotiska invandrare som arbetar inom städbranschen? Om du är en svennebanan var har du att sätta emot svarta löner som ligger på 100 kr/tim?
Citera
2010-12-31, 13:36
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansson72
Det låter som om du har negativa erfarenheter?

inte personligen. men ingen vettig människa som kan räkna skulle komma på tanken att starta eget i sverige. tyvärr.
Citera
2010-12-31, 13:59
Medlem
Hansson72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Klarar du av att konkurrera med alla exotiska invandrare som arbetar inom städbranschen? Om du är en svennebanan var har du att sätta emot svarta löner som ligger på 100 kr/tim?

Med rut-avdrag borde jag kunna erbjuda hem/städ-hjälp för bara 99 kr i timmen.

Jag är själv en slarv-pelle, hajja skönt om det dyker upp någon, säg en gång i veckan och dammsuger, moppar och diskar.. säg att det tar 2 timmar, det skulle kosta mig som kund knappa 800 kr i månaden, det kan det väl vara värt?

Och då är det inte en blå-neger som knappt kan svenska som trillar in, utan en trevlig svensk tjej eller kille, vars straffregister är rent som nyfallen snö.
Citera
2010-12-31, 14:14
Medlem
olasvenssons avatar
Ja det är sant! Du kan vända den hårda konkurransen till något bra och som gör din städfirma unik: svensk städfirma. Jag skulle hellre anlita ett bolag med svenska städare så klart. Se till att ditt nya bolag blir känt som har enbart svenskar som anställda. Nischa dig! Lycka till. (många byggbolag söker städare i byggbodar och på byggen).
Citera
2010-12-31, 14:30
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
inte personligen. men ingen vettig människa som kan räkna skulle komma på tanken att starta eget i sverige. tyvärr.

Nej du har rätt, IKEA är väl bara ett exempel som misslyckats radikalt.
Citera
2010-12-31, 15:02
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Nej du har rätt, IKEA är väl bara ett exempel som misslyckats radikalt.

IKEA grundades 1943 och då var skatterna och byråkratin inte ens värda att nämna till skillnad på hur det ser ut i dagens företagsfientliga sverige. dock försöker regeringen att göra villkoren bättre igen, men det går mycket trögt.

vill man verkligen starta ett litet företag: flytta utomlands!
Citera
2010-12-31, 15:23
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
IKEA grundades 1943 och då var skatterna och byråkratin inte ens värda att nämna till skillnad på hur det ser ut i dagens företagsfientliga sverige. dock försöker regeringen att göra villkoren bättre igen, men det går mycket trögt.

vill man verkligen starta ett litet företag: flytta utomlands!

Dåligt exempel av mig, men visst finns det många framgångsrika entreprenörer sedan skattereformen som lyckats i Sverige.
Citera
2010-12-31, 15:58
Medlem
Svizzeras avatar
kan hända att den där "skattereformen" lyckades, det beror på vad man vill uppnå.

hade man som mål att skapa ett företagsvänligt klimat i sverige så misslyckades man. målet var nog snarare att pressa ut mer ännu mer skattepengar ur det stackars svenska folket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in