2010-12-31, 12:14
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Chatten verkar vara en ständig källa för frågor och problem, så därför tänkte jag göra ett försök och strukturera upp de vanligaste frågorna och svaren i en FAQ-tråd. Just nu är det bara ett väldigt kort utkast, men jag skulle uppskatta tips och feedback på saker som hör hemma där. Min tanke är att jag ska gå igenom de två stora trådarna om chatten - https://www.flashback.org/t568342 samt https://www.flashback.org/t1135486 och plocka ut så mycket matnyttigt som möjligt ur dem.

Utöver FAQ'n så kommer en support/felanmälan-tråd också att behövas, men förhoppningen är att de som faktiskt orkar leta upp FAQ-tråden ska kunna hitta de flesta svaren på egen hand.

Så, vilka problem brukar folk oftast uppleva, vad bör FAQ'n innehålla och vad tycker ni hade underlättat för alla om det gick att hitta i FAQ'n?.
Senast redigerad av ÅnkelGunnar 2011-01-01 kl. 21:40.
2010-12-31, 13:45
Medlem
Ondves avatar
Att det står "Du måste aktivera Flash för att chatten ska fungera. Flash kan laddas ner här" trots att man har flashplayer, är nog det problem som är vanligast.
Får det med olika webläsare och trots fungerande flashplayer. Sett många andra som haft detta problem också.

Men detta kanske inte är FAQ matrial utan kanske snarare en bugg hos flashback? Att rutinen som kollar om flash finns behöver moderniseras/skrivas om möjligen.

Dock bör det nog stå med i faq:en ändå vid närmre eftertanke så folk vet att kanske de inte är ensamma om de får detta problemet
2010-12-31, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondve
.

Har också det problemet. men har inte orkat tagit tag i det. Så jag hoppas den tas med i faq sen så kan man läsa när man får tid.
2010-12-31, 14:18
Medlem
NotAGirlCalledBrians avatar
Att man inte behöver skriva ut hela användarnamnet på den man svarar utan att det räcker med att skriva de första bokstäverna och sedan tab kan vara bra att ta med i FAQ'n. Tog ett tag innan jag lyckades lista ut det.
2010-12-31, 16:19
Medlem
b0gfettos avatar
Ta med att man måste byta nick INNAN man ansluter till servern, det är många som är på flera nätverk och försöker ansluta med andra nick än sitt Flashbacknamn.

Om man har siffror eller skräptecken i början på användarnamnet så ska man tydligen (har läst detta men inte sett om det fungerar) sätta användarnamnet innanför häftklamrar [nick].

Edit:

-m används om man vill ansluta till flera servers, t.ex. ha IRCnet och FBnet upp samtidigt, det ska inte behövas.
Senast redigerad av b0gfetto 2010-12-31 kl. 16:21.
2010-12-31, 21:39
Medlem
zBr9s avatar
Tycker det bör finnas med ett kapitel om hur man bär sig åt om man inte tar sig in. Många kommer ju inte in pga att dom har "konstiga" tecken t ex punkter i sina användarnamn.
2011-01-01, 14:20
Bannlyst
Äntligen en tråd om FB chatten där bugg och annat fel förekommer.

Jag startade nämligen denna tråden https://www.flashback.org/t1406911 innan jag såg denna tråden.

Gott nytt år!

PS. Jag kommer inte in på chatten.
2011-01-01, 14:29
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exogen
Äntligen en tråd om FB chatten där bugg och annat fel förekommer.

Jag startade nämligen denna tråden https://www.flashback.org/t1406911 innan jag såg denna tråden.

Gott nytt år!

PS. Jag kommer inte in på chatten.

Fast tanken med denna tråden är ju inte att buggar och andra fel ska diskuteras, utan vad som ska finnas med i FAQen för chatten.

För buggar och frågor kring chatten finns en tråd redan https://www.flashback.org/t1346184
2011-02-28, 18:41
Medlem
lendrygghs avatar
Det skulle underlätta om någon kunde komponera en liten behändig guide över hur man lägger till Flashback-kanalen till sin chatklient. En sådan är jag i behov av starkt just nu.
2011-02-28, 19:14
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Det skulle underlätta om någon kunde komponera en liten behändig guide över hur man lägger till Flashback-kanalen till sin chatklient. En sådan är jag i behov av starkt just nu.

Då tillvägagångssättet (antagligen) skiljer sig mellan olika klienter kan det ju vara lite klurigt kanske.

Själv skulle jag vilja ha ett lite klarare regelverk för chatten, eller i varje fall att de regler som är annorlunda i chatten jämfört med resten av forumet tas upp i FAQ:en.
2011-02-28, 19:22
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Då tillvägagångssättet (antagligen) skiljer sig mellan olika klienter kan det ju vara lite klurigt kanske.
I och för sig, men guiden behöver inte vara stor alls; bara några anvisningar åt vilka flikar/knappar som skall användas inom respektive program. Siffror och dyl. står ju dessutom redan i FAQ:n.

Har f.ö. prövat med tre klienter nu, jag får verkligen inte till det.
2011-03-01, 00:16
Medlem
SpaderSexs avatar
Asså va de kan de va för tjall när det bara är ett snurrande hjul i förnstret efter man klickat på chatt. Tror mig ha den senaste versionen av flash? Kör Mac OS med Firefox och Safari.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in