Det var mest för att beskriva skillnaden mellan en grand jury (väcker åtal, 23 medlemmar, majoritet räcker) och en trial jury (själva rättegången, 12 medlemmar, enighet).
Det var en tidigare diskussion med Gickhan där han klagade att det gick för långsamt och Bosse inte ens var åtalad. Om man följer en strikt definition är åtala det samma som indict, men en indictment kan endast väckas av en grand jury i USA.
I delstater som har avskaffat eller inte har haft grand juries eller endast använder dem för grova brott (Florida) är den tekniska termen en criminal information för det som motsvarar ett svenskt åtal.
https://en.wikipedia.org/wiki/Information_(formal_criminal_charge)
Rätten till en grand jury är den enda delen av Fifth Amendment som inte har fastställts på delstatsnivå enligt Fourteenth Amendment. Delstater har också egna grundlagar, och enligt NY States grundlag finns samma rätt till en grand jury. Därför handlar Law and Order TV serien (NYC baserad) ofta om grand juries som första steg i processen!
Här beskrivs skillnaden på federal nivå där en indictment alltid krävs till slut enligt grundlagen om inte den anklagade går med på att skippa indictment processen som en del av en plea bargain.
http://www.mololamken.com/news-knowledge-29.html
Det är endast 6% av fall som går till rättegång. Efter dessa intervjuer tror jag att de kommer fram till en kompromiss och att Bo åker hem. Jag gissar att denne Gonzales inte är särskilt trovärdig. Jag har argumenterat att en bra kompromiss kunde vara att han fälls för simple battery med en villkorlig dom. Annars blir det en rättegång kanske efter midsommar.
Citat:
Ursprungligen postat av
TilleyHat
Du får gärna förtydliga det där avsnittet om grand jury eftersom det ser ut i din text som du motsäger dig själv lite grann. Du säger i början att i Florida använder man inte grand jury om det inte handlar om mål där ett dödsstraff kan utdömas. Lite senare säger du att enligt den amerikanska konstitutionen kan bara en grand jury väcka åtal. (Se mina understrykningar ovan).
Från det ena till det andra: Eftersom du uppenbarligen har insikt i rättssystemet i Florida (låt vara mer i affärsjuridik än brottmål, men ändå), vad tror du vi ser för tidsperspektiv för detta fall? Dvs, vad tror du sannolikt kommer att hända framöver i BH:s fall? När blir det ett avslut utifrån dina kunskaper i hur det fungerar i Florida?