Citat:
Ursprungligen postat av jepalano
OT: Javascript och Canvas som HTML5 kommer med tror jag definitivt har potential till att ta över på alla marknader där Flash är större just nu. Men om vi riktar oss på spel så finns det många lovande projekt just nu med Javascript och HTML 5. Jag syftar främst på Aves Engine som ni kan läsa lite mer om här:
http://jsconf.eu/2010/speaker/aves_engine_high_performance_b.html. Den visar att det faktiskt går att få ut bra prestanda från Javascript..
Vart visar den det?
Jag hittar inga belägg för prestanda annat än att de nämner att de kan ha ett hundratal avatarer samtidigt, och att det då på en desktop fortfarande är spelbart. Skall man nu mobila enheter är inte ens det möjligt. Det är långt ifrån imponerande om man jämför med Flash.
Det enda HTML5-spel jag testat som är mer än en enkel demo är "Pirates loves daisies":
http://www.pirateslovedaisies.com/
Spelet fungerar väl och ser ok ut, så visst kan man göra spel med HTML5, och vissa kommer säkert välja att göra det av en eller annan anledning. Men prestandan är riktigt dålig. Den drar lätt mer än dubbelt så mycket CPU som ett identisk spel gjort i Flash skulle göra.
Citat:
Sen finns det även en port av Quake II gjord av Google. Den använder dock WebGL om jag inte minns fel, så vi kanske inte ska räkna med den då?
Jämför kvaliteten på 3d-renderingen med demos på Molehill som är på väg för Flash.
WebGL är inte del av HTML5 och ingen webbläsare har stabila versioner som levereras med stöd för WebGL aktivt. Semantiken om det skal innefattas i HTML5 eller inte är inte så viktig, men som det ser ut nu kommer det dröja ett antal år innan det kan bli en teknologi som man kan nå ut med till en acceptabel mängd användare. En ny version av flashspelaren når ut till över 90% på några månader.
Citat:
Det ända området som allt med HTML5 och Javascript verkligen fallerar enligt mig är just enkelheten som återfinns i verktygen som finns till Flash. Där är Flash fortfarande ljusår framför, men verktygen till konkurrenten kommer säkert! =)
Det största hindret som jag ser det då det gäller utveckling av spel är JavaScript som språk. Verktyg som fungerar ok att koda med och skapa grafik eller animationer är inget större problem. JS är dock lika begränsat som AS1 och för mer komplexa projekt, som spel ju ofta är, måste man vara självplågare om man föredrar JS framför AS3.
Sedan är det inte så att Flash slutar utvecklas och väntar på att HTML5 skall komma ifatt, kolla bara på Molehill och Stage Video som nu utannonserats. HTML5 kommer fungera för applikationer och spel som har lägre krav på prestanda och funktionalitet, men tyvärr är det svårt för öppna standards att hänga med. Utkastet till HTML5 har väl fortfarande inte tagit med exempelvis multitouch och ljudsyntes?