2010-12-30, 20:18
Medlem
qu4dros avatar
Har under en längre tid funderat på att börja skapa små flashspel. Har läst på nätet att det är lätt att bli sponsrad och att många blir det, men är det verkligen sant ? Är det ens möjligt i dagsläget att dra in en 1000lapp per spel, när html 5 är på väg ?
Jag är inte ute efter att bli rik eller att leva på det men åtminstone 1000 kronor per spel skulle jag vilja ha.

Tänkte att ni vet mer om spel marknaden är ekonomiforumet
Senast redigerad av qu4dro 2010-12-30 kl. 20:24.
Citera
2010-12-30, 20:29
Medlem
Shaampos avatar
Du har sjukligt hård konkurens, men... om du kommer med ett jävligt bra spel kanske du slipper jobba i några månader
Citera
2010-12-30, 23:03
Medlem
qu4dros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaampo
Du har sjukligt hård konkurens, men... om du kommer med ett jävligt bra spel kanske du slipper jobba i några månader
Är inte ute efter att tjäna flera månadslöner på ett spel utan bara lite pengar
Citera
2010-12-30, 23:11
Medlem
tefatspupillers avatar
Du hade ju annars kunnat tjäna bra på att utveckla iphonespel
Citera
2010-12-30, 23:52
Medlem
Dubsteps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tefatspupiller
Du hade ju annars kunnat tjäna bra på att utveckla iphonespel
Man hade tjänat GRYMT på att vinna på lotto, men nu handlar ju faktiskt frågan om flash.

Mitt tips är att göra ett spel med RIKTIGT bra gameplay nu och polera det i ett halvår fram tills att flash player 11 släpps. Då uppdaterar du till nya grafiken och tjänar multum. Kommer finnas ett behov av flashspel som använder nya tekniken, så ett spel med det samt bra gameplay kommer locka många spelare & annonsörer.

Det är vad jag tror iaf, är inte överdrivet insatt eller påläst.
Citera
2010-12-31, 10:34
Medlem
spindrifts avatar
Det finns många sätt att tjäna pengar på flashspel, och det är inte speciellt svårt att hitta sätt att göra det. Du kan hitta sponsorer, licensiera det, sälja det som en app till iOS och Android, lägga in reklam i spelet eller ta betalt för viss funktionalitet som många Facebook-spel.

Det knepiga är ett det är lite av en tröskel innan pengarna kommer i närheten av att ersätta det jobb du måste göra. Det tar många timmar att göra även ett enkelt spel om man räknar med planering, design, utveckling och att sälja spelet. 1000 kr per spel kommer inte ge en timlön på många kronor i timman.

Har du bra idéer och är duktig på utveckling och design är det inte så svårt att få acceptabelt betalt, men det är långt ifrån lätt att göra bra spel.

HTML5 kan du glömma för spelutveckling. Det är besvärligare att jobba med, ger sämre prestanda och gör spelet tillgängligt för färre användare. Det finns ingen som tjänar bra med pengar på HTML5 spel idag. Det är möjligt att det kan vara ett alternativ om ett antal år, men kan du AS kommer du inte ha problem med att gå över till JS den dagen det skulle kunna bli intressant.
Citera
2011-01-01, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
HTML5 kan du glömma för spelutveckling. Det är besvärligare att jobba med, ger sämre prestanda och gör spelet tillgängligt för färre användare. Det finns ingen som tjänar bra med pengar på HTML5 spel idag. Det är möjligt att det kan vara ett alternativ om ett antal år, men kan du AS kommer du inte ha problem med att gå över till JS den dagen det skulle kunna bli intressant.

OT: Javascript och Canvas som HTML5 kommer med tror jag definitivt har potential till att ta över på alla marknader där Flash är större just nu. Men om vi riktar oss på spel så finns det många lovande projekt just nu med Javascript och HTML 5. Jag syftar främst på Aves Engine som ni kan läsa lite mer om här: http://jsconf.eu/2010/speaker/aves_engine_high_performance_b.html. Den visar att det faktiskt går att få ut bra prestanda från Javascript. Sen finns det även en port av Quake II gjord av Google. Den använder dock WebGL om jag inte minns fel, så vi kanske inte ska räkna med den då?
Det ända området som allt med HTML5 och Javascript verkligen fallerar enligt mig är just enkelheten som återfinns i verktygen som finns till Flash. Där är Flash fortfarande ljusår framför, men verktygen till konkurrenten kommer säkert! =)

OnT: Att skapa spel för Flash och tjäna lite små pengar tror jag definitivt du kan göra! Det lättaste sättet tror jag dock är att skapa spelen åt andra. Kolla sidor som t.ex. http://www.scriptlance.com så ska du se att det ibland dyker upp intressant projekt om just spel och Flash. Ger oftast en schyyst lön med.
Citera
2011-01-01, 23:36
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jepalano
OT: Javascript och Canvas som HTML5 kommer med tror jag definitivt har potential till att ta över på alla marknader där Flash är större just nu. Men om vi riktar oss på spel så finns det många lovande projekt just nu med Javascript och HTML 5. Jag syftar främst på Aves Engine som ni kan läsa lite mer om här: http://jsconf.eu/2010/speaker/aves_engine_high_performance_b.html. Den visar att det faktiskt går att få ut bra prestanda från Javascript..
Vart visar den det?
Jag hittar inga belägg för prestanda annat än att de nämner att de kan ha ett hundratal avatarer samtidigt, och att det då på en desktop fortfarande är spelbart. Skall man nu mobila enheter är inte ens det möjligt. Det är långt ifrån imponerande om man jämför med Flash.

Det enda HTML5-spel jag testat som är mer än en enkel demo är "Pirates loves daisies":
http://www.pirateslovedaisies.com/
Spelet fungerar väl och ser ok ut, så visst kan man göra spel med HTML5, och vissa kommer säkert välja att göra det av en eller annan anledning. Men prestandan är riktigt dålig. Den drar lätt mer än dubbelt så mycket CPU som ett identisk spel gjort i Flash skulle göra.

Citat:
Sen finns det även en port av Quake II gjord av Google. Den använder dock WebGL om jag inte minns fel, så vi kanske inte ska räkna med den då?
Jämför kvaliteten på 3d-renderingen med demos på Molehill som är på väg för Flash.
WebGL är inte del av HTML5 och ingen webbläsare har stabila versioner som levereras med stöd för WebGL aktivt. Semantiken om det skal innefattas i HTML5 eller inte är inte så viktig, men som det ser ut nu kommer det dröja ett antal år innan det kan bli en teknologi som man kan nå ut med till en acceptabel mängd användare. En ny version av flashspelaren når ut till över 90% på några månader.

Citat:
Det ända området som allt med HTML5 och Javascript verkligen fallerar enligt mig är just enkelheten som återfinns i verktygen som finns till Flash. Där är Flash fortfarande ljusår framför, men verktygen till konkurrenten kommer säkert! =)
Det största hindret som jag ser det då det gäller utveckling av spel är JavaScript som språk. Verktyg som fungerar ok att koda med och skapa grafik eller animationer är inget större problem. JS är dock lika begränsat som AS1 och för mer komplexa projekt, som spel ju ofta är, måste man vara självplågare om man föredrar JS framför AS3.

Sedan är det inte så att Flash slutar utvecklas och väntar på att HTML5 skall komma ifatt, kolla bara på Molehill och Stage Video som nu utannonserats. HTML5 kommer fungera för applikationer och spel som har lägre krav på prestanda och funktionalitet, men tyvärr är det svårt för öppna standards att hänga med. Utkastet till HTML5 har väl fortfarande inte tagit med exempelvis multitouch och ljudsyntes?
Citera
2011-01-07, 20:45
Medlem
Kamikazonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubstep
Mitt tips är att göra ett spel med RIKTIGT bra gameplay nu och polera det i ett halvår fram tills att flash player 11 släpps. Då uppdaterar du till nya grafiken och tjänar multum. Kommer finnas ett behov av flashspel som använder nya tekniken, så ett spel med det samt bra gameplay kommer locka många spelare & annonsörer.

Jag förstår inte riktigt, vad menar du med att "uppdatera du till den nya grafiken"? Och "använder den nya tekniken"? Vad är det för ny teknik, och varför kommer det bli ett stort "behov" efter den?
Citera
2011-01-07, 21:43
Medlem
Dubsteps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamikazonaut
Jag förstår inte riktigt, vad menar du med att "uppdatera du till den nya grafiken"? Och "använder den nya tekniken"? Vad är det för ny teknik, och varför kommer det bli ett stort "behov" efter den?
Detta är en bra introduktion: http://jpauclair.net/2010/10/27/molehill/

edit: tl;dr flash får hårdvarustöd och kommer kunna gå från att visa ~12k polygoner till >500k.
Senast redigerad av Dubstep 2011-01-07 kl. 21:45.
Citera
2011-01-08, 12:37
Medlem
Kamikazonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubstep
Detta är en bra introduktion: http://jpauclair.net/2010/10/27/molehill/

edit: tl;dr flash får hårdvarustöd och kommer kunna gå från att visa ~12k polygoner till >500k.

Jaeklar! Det där såg grymt ut!
Citera
2011-07-07, 21:22
Medlem
Relieveds avatar
http://www.newgrounds.com/portal/view/574104

vi har fått in 3kr iaf
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera