2010-12-30, 17:05
Medlem
Bruces avatar
Tja!

Jag har en Imac och en popcorn hour, och försöker koppla ihop dom busarna, men får det verkligen inte att fungera, har googlat galet men förstår verkligen nada, någon som vet hur man gör?

Har en tpkabel mellan macen o popcornen, men hittar den inte någonstans, har hårddisk på popcornen och filezilla installerat, men datorn hittar inte popcornen.

Jag är helt efterbliven när det gäller sånt här, skulle verkligen uppskatta lite hjälp från någon som har lite mer koll!!

edit: Jag är alltså ute efter att skicka filer till popcornens hårddisk, inte streama. Jag är helt ny på mac så behöver verkligen detaljerade beskrivningar : D: D
Senast redigerad av Bruce 2010-12-30 kl. 17:11.
Citera
2010-12-30, 17:12
Medlem
tzjs avatar
Har du läst detta?

http://macrecon.com/hardware-review-...our-nmt-a-100/

Det var det enda jag hittade egentligen vid en snabb sökning. Det skall ju fungera iaf.
Citera
2010-12-30, 17:21
Medlem
Bruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Har du läst detta?

http://macrecon.com/hardware-review-...our-nmt-a-100/

Det var det enda jag hittade egentligen vid en snabb sökning. Det skall ju fungera iaf.

Nu har jag läst. Men verkar mer vara en recension av hårdvaran! Är som sagt ute efter att komma in på popcornen ifrån datorn och skicka över filer till den!
Citera
2010-12-30, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnfernstrom
Köp en PC = Case closed
Bra svar, idiot. Han har redan en PC, som just nu kör OS X. Inga problem att installera Windows på den om han skulle behöva.

Ont: Har du en korsad nätverkskabel, TS? Du behöver ge isåfall vara i samma arbetsgrupp och dela ut manuella IP-adresser, som jag förstår. Tyvärr kan jag inte förklara närmre då jag sitter med en Win-burk nu.
Citera
2010-12-30, 18:44
Medlem
tzjs avatar
Trams raderat.

/mod.
Citera
2010-12-30, 21:59
Medlem
Bruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankiethesquealer
Bra svar, idiot. Han har redan en PC, som just nu kör OS X. Inga problem att installera Windows på den om han skulle behöva.

Ont: Har du en korsad nätverkskabel, TS? Du behöver ge isåfall vara i samma arbetsgrupp och dela ut manuella IP-adresser, som jag förstår. Tyvärr kan jag inte förklara närmre då jag sitter med en Win-burk nu.

Jag köpte mig en korsad igår i hopp om att det skulle fungera direkt. Men jag är för kass på nätverk för att förstå allt det där med manuella ip-adresser och så vidare

Jag har en PC jag kan testa på. Kan det ske smidigare där tror du? Vore iofs bäst om jag fick igång det på iMacen då det är den jag tankar alla filmer på!

Tack på förhand!
Citera
2010-12-31, 01:23
Medlem
ceetee2001s avatar
* Det måste vara korsad kabel om du kör direktlänk mellan popcorn-dator.

* IP-numren måste vara satta till samma nät. exempelvis: 192.168.0.10 på datorn och 192.168.0.11 på popcornburken. (De måste likaså ha samma nätmask. Kör med 255.255.255.0 på bägge så ska det funka)

Nu ska maskinerna kunna prata med varann.

* Sen behöver du dela ut mappen du har det som du vill komma åt på mac:en.
Guide: http://support.apple.com/kb/ht1549

* Koppla popcorn:en mot den utdelade katalogen på macen, Om du använt de IP-nummer som jag skrev som exempel skall du i nätverksdelningen ange: smb://192.168.0.10/<utdelad mapp>

Sen är du igång.

EDIT: Nu såg jag att det inte var det här du behövde ha hjälp med men jag låter det stå kvar om det är någon annan som vill ha informationen.
Senast redigerad av ceetee2001 2010-12-31 kl. 01:25.
Citera
2011-01-04, 13:02
Medlem
Bruces avatar
Nej, det var ju inte riktigt det jag var ute efter. Någon annan som har tankar kring detta? Jag har gett upp och springer med en USB-sticka till popcornen atm >: (
Citera
2011-01-04, 14:09
Medlem
ceetee2001s avatar
Hm... har tänkt lite på det där. Funkar det inte om du kör usb-usb kabel mellan dator-popcorn?

visserligen en sjukt dålig fullösning och man tycker att det borde att gå att dela ut hårddisken direkt på popcornen för åtkomst via nätverket... Hm...
Citera
2011-01-04, 14:46
Medlem
ei96byods avatar
Men en popcorn skall ju ha stöd för "bonjour" (apples automatiska nätverkspublicering) påstår tillverkaren.
Så länge popcorn-burken och din dator är inkopplade i samma nätverk, så borde den dyka upp under "delat" till vänster i ett finder-fönster.
OBS! Bara spekulationer. Har ingen popcorn själv.

EDIT: Den skall ju även vara utdelad via smb och ftp, så bara du vet ip-numret på den skall det ju gå att ansluta enkelt.

Har du tittat på myiHome, förresten? Det verkar vara en mediaserverprogramvara för popcorn, som fungerar i Windows, Mac OS X och i Linux.
Senast redigerad av ei96byod 2011-01-04 kl. 14:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in