2010-12-30, 14:50
Medlem
Struttens avatar
Pga av magsjuka har jag åkt på att laga nyårsmiddag imorgon, och detta utan direkt tillgång till någon bra mataffär. Jag har konstruerat menyn efter vad som finns här i stugan, och det blir rårakor med löjrom, smetana och rödlök följt av lammytterfilé med en risotto milanese (även om det måste erkännas att märgen ersätts av smör). Till detta brukar jag servera en chevrécreme, men då jag nu inte har tillgång till någon god chevré eller tillgång till butik som säljer detta så behöver jag råd! Jag vill gärna ha någon smak att bryta mot risotton och lammet. Finns det någon som kan ge något konstruktivt tips på vad?

Tack!
Citera
2010-12-30, 19:09
Medlem
Struttens avatar
Jag bumpar mig själv. Jag skulle verkligen behöva hjälp med detta...
Citera
2010-12-30, 19:18
Medlem
OliTs avatar
Jag skulle helt sonika satsa på att byta ut Chevrén mot fetaost. Du får fortfarande en lite skarp och syrlig karaktär som bryter mot de andra smakerna.
Citera
2010-12-30, 19:20
Medlem
OliTs avatar
Någon typ av vinägerreduktion kanske skulle kunna fungera också? Balsam, om det finns i butiken, annars kanske en rödvinsvinäger som du låter koka ner tillsammans med lite lök och en enkel bouquet garni.

edit: En gastrique hade annars varit kalas. Har du några smaskiga bär? Kanske en tranbärsgastrique. Koka ihop tranbär med en inte allt för kraftig vinäger, mixa slätt och sila genom chinoise eller annan fin sil. Karamellisera socker (säg 200 gram) och häll sedan i lika mycket av bärvinägern. Blanka av med en klick smör precis innan servering.
Senast redigerad av OliT 2010-12-30 kl. 19:26.
Citera
2010-12-30, 21:08
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Någon typ av vinägerreduktion kanske skulle kunna fungera också? Balsam, om det finns i butiken, annars kanske en rödvinsvinäger som du låter koka ner tillsammans med lite lök och en enkel bouquet garni.

edit: En gastrique hade annars varit kalas. Har du några smaskiga bär? Kanske en tranbärsgastrique. Koka ihop tranbär med en inte allt för kraftig vinäger, mixa slätt och sila genom chinoise eller annan fin sil. Karamellisera socker (säg 200 gram) och häll sedan i lika mycket av bärvinägern. Blanka av med en klick smör precis innan servering.

Gastriquen låter faktiskt riktigt smarrig! Jag har ingen bra balsam här, men en riktigt fin rödvinsvinäger i skafferiet. Jag är osäker på om affären har frysta (färska bär är bara att glömma) tranbär, men vad tror du om lingon?
Citera
2010-12-30, 21:22
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
Gastriquen låter faktiskt riktigt smarrig! Jag har ingen bra balsam här, men en riktigt fin rödvinsvinäger i skafferiet. Jag är osäker på om affären har frysta (färska bär är bara att glömma) tranbär, men vad tror du om lingon?

Det fungerar med all säkerhet hur bra som helst. Det går också att köra på till exempel hallon, även om jag nog inte skulle köra på det i det här fallet. Bärsmaken blir ganska tydlig, så man får tänka på vad som fungerar tillsammans med övriga ingredienser. Lingon är nog det bästa valet.
Citera
2010-12-30, 22:08
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Det fungerar med all säkerhet hur bra som helst. Det går också att köra på till exempel hallon, även om jag nog inte skulle köra på det i det här fallet. Bärsmaken blir ganska tydlig, så man får tänka på vad som fungerar tillsammans med övriga ingredienser. Lingon är nog det bästa valet.

Då tackar jag för hjälpen och önskar ett riktigt gott nytt år!
Citera
2011-01-03, 16:46
Medlem
OliTs avatar
Hur gick det?
Citera
2011-01-03, 17:40
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Hur gick det?

Hej! Det gick ärligt talat helt lysands. Lingonsmaken passase helt perfekt till lammet, och vinägern blev i lagom mängd. Jag är extremt nöjd och tackar för hjälpen!
Citera
2011-01-03, 21:56
Medlem
OliTs avatar
Strålande! Just gastrique är nog en av mina favoriter, speciellt när det gäller att bryta av lite krämigare mat. Det är grymt till potatisgratäng också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in