• 1
  • 2
2010-12-31, 00:18
Bannlyst
Virus är en nödvändighet, inte ondska. Finns gott med virus med helt andra syften/funktion än att ta kål på människor men det är precis som med negern. Han syns inte i media förrän han är misstänkt för något kriminellt.
Citera
2010-12-31, 09:42
Medlem
therebells avatar
virusets uppgift är att göra någon illa. därför bör man kalla det för renodlad ondska. men, det bör påpekas, att virus har goda egenskaper, inom forskningen.
Citera
2011-01-02, 23:14
Medlem
Pensativos avatar
Jag har tänkt i princip samma banor som trådstartaren. Det jag kom fram till var att ett virus inte är så olikt mänskligheten i nuläget. Mänskligheten håller just nu på att förstöra den här planeten, vilket kan liknas vid en cell. Innan den här planeten är förstörd kommer mänskligheten att försöka sprida sig till flera planeter, och förstöra dessa också, precis som ett virus sprider sig mellan olika celler. Titta på mänskligheten om du vill förstå ett virus.
Kanske är jorden bara en av biljoner byggastenar och celler i en annan enorm varelse, i ett enormt universum?

Något att tänka på förövrigt, att vi för närvarande beter oss som en sjukdomsalstrare i universum...
Citera
2011-01-03, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mongrel
Är det inte snarare helt fantastiskt att virus är ett mellanting mellan död och levande materia? En nyckel till livets påstådda magi, den felande jävla länken mellan liv och död! Du måste ta ett steg tillbaka, släppa förenklade uppfattningar om gott och ont och bara njuta av existensens spektakel.

Antagligen så är viruset t o m äldre än bakterien. Det är ett syskon till pro-bakterien utan cellmembran. Alltså den första predatorn. Emedan pro-bakterien evolverade till bakterier med cellmembran etc, så behöll viruset sin litenhet för att kunna penetrera cellmembranet.
Det är en märklig evolutionslinje.
Det konstiga är att detta destruktiva och meningslösa antagligen skapades redan samtidigt som livet i princip uppstod, och har ända sedan dess varit livets nemises.
Det påminner lite om Satan som ursprungligen var en ängel som betedde sig illa, och sedan blev utkastad från himmelen för att han inte kunde bete sig. Satan skulle sen då för alltid att försöka förgöra sina motståndare. Det var så onskan uppstod enligt kristendomen - om jag förstår det rätt.
Inte helt olikt viruset, kanske?
Citera
2011-01-03, 02:05
Medlem
kvertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benares
Antagligen så är viruset t o m äldre än bakterien. Det är ett syskon till pro-bakterien utan cellmembran. Alltså den första predatorn. Emedan pro-bakterien evolverade till bakterier med cellmembran etc, så behöll viruset sin litenhet för att kunna penetrera cellmembranet.
Det är en märklig evolutionslinje.
Det konstiga är att detta destruktiva och meningslösa antagligen skapades redan samtidigt som livet i princip uppstod, och har ända sedan dess varit livets nemises.
Det påminner lite om Satan som ursprungligen var en ängel som betedde sig illa, och sedan blev utkastad från himmelen för att han inte kunde bete sig. Satan skulle sen då för alltid att försöka förgöra sina motståndare. Det var så onskan uppstod enligt kristendomen - om jag förstår det rätt.
Inte helt olikt viruset, kanske?

virus är inte onda, och definitivt inte satan.

det är bara dina moraliska värderingar som uppfattar det som ondska. virus har inget motiv med sin existens, dom har bara utvecklats så från början, verkligen starkt jobbat.
Senast redigerad av kverty 2011-01-03 kl. 02:07.
Citera
2011-01-03, 02:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kverty
virus är inte onda, och definitivt inte satan.

Det beror ju iofs hur man ser på ondska och vad man menar med det. Men tanke på vad de ställer till med så ser jag dem som onda.

Citat:
det är bara dina moraliska värderingar som uppfattar det som ondska. virus har inget motiv med sin existens, dom har bara utvecklats så från början, verkligen starkt jobbat.

Det är ingen som vet något om deras motiv eller skäl för deras existens. Eller att det inte finns något motiv eller skäl för deras existens. Men finns gör dem. Och det hade de inte behövts att göras. Såvitt jag förstår.
Citera
2011-01-03, 02:31
Medlem
kvertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benares
Det beror ju iofs hur man ser på ondska och vad man menar med det. Men tanke på vad de ställer till med så ser jag dem som onda.

Det är ingen som vet något om deras motiv eller skäl för deras existens. Eller att det inte finns något motiv eller skäl för deras existens. Men finns gör dem. Och det hade de inte behövts att göras. Såvitt jag förstår.

de bryter ner immunförsvar, varför är det ondska? döden är naturligt för alla varelser, utom människan tydligen, för oss är allt som bringar död ondska.
Citera
2011-01-03, 02:36
Bannlyst
Citat:
de bryter ner immunförsvar, varför är det ondska? döden är naturligt för alla varelser, utom människan tydligen, för oss är allt som bringar död ondska.

Ja, så är det. I synnerhet meningslös och smärtsam död.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in