Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-12-30, 13:00
  #1
Medlem
Tja!
Jag ska påbörja min kandidat i ekonomi på Högskolan i Gävle nu till våren 2011 (Januari) och sitter och ska bestämma studentboendet. För mig spelar det absolut ingen roll om det är ett invandrartät område, egen lägenhet, korridor lägenhet, gemensamt boende eller långt från centrum eller så. Det jag vill veta är vilket/vilka områden som är skönast att bo på och med "skönast" så menar jag det här:

- Blandat folk (inte bara Svenssons eller bara invandrar områden)
- Krogar i närheten.
- Livsmedelsbutiker i närheten.
- Lätt att ta sig till och från med lokaltrafiken.
- Helst ganska nära skolan också (eller på skolans ”campus”).

Jag vill bara bo någonstans där jag kommer trivas i de närmsta 3 åren, men också inte för röjigt område eftersom att man ska ju försöka plugga när man är där också :P
Det är det här områden jag har att välja mellan:

- Brädströmsgatan
- Capus Sätra
- Ericssonska
- Hantverkargatan
- Midgårdslunden
- Rostock
- Södra Slottsgatan
- Triangeln
- Westergrenska

När man söker på studentkårens hemsida och fyller i möblerade lägenheter med internet, tv och el inräknade i hyran så far man nästan bara fram lägenheter i Sätra. Är det ett bra område? Fyller det mina ovanstående krav?

Om det finns någon som pluggar eller har pluggat på Gävle skulle det vara extra mycket uppskattat om ni hjälpte mig med detta val! Tack!



-----------------------------------------------------------------------

Det här är ett tillägg (2017-06-30) på det ursprungliga inlägget

Moderatormeddelande/FAQ:


Kort information om Högskolan i Gävle


Vilka är Gävles stadsdelar?


Vad är Gävles bostadsförmedling?


Vilka hyresvärdar förmedlar bostäder via Gävles bostadsförmedling?


Vilka andra hyresvärdar finns i Gävle?


Hur kan studentkåren hjälpa till med bostäder i Gävle?


Vilka bostadssökarsidor finns det för Gävle?


Hur ser studentbostadsläget (kötid, tillgång på bostäder, m.m.) ut i Gävle?


/Mod.
__________________
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-06-30 kl. 17:52.
Citera
2010-12-30, 13:11
  #2
Medlem
Legen-darys avatar
Pluggar inte på högskolan i Gävle men bor där och jag skulle inte rekommendera Sätra. Alla invandrare hamnar på två ställen i Gävle, nordost och Sätra så det är ingen rolig syn att vistas ute i Sätra. Det finns inga krogar ute i Sätra så du måste åka buss varje gång du ska göra något, gå på stan osv. Inget i Sätra blir nära skolan, försök kom in på skolans campus.
Citera
2010-12-30, 13:18
  #3
Medlem
Jag flyttade för att plugga i Gävle, detta var dock i gymnasiet men jag har bott här i 3,5 år nu.

Jag har bott på Södra slottsgatan. Det är säkert samma lägenheter dom du har kollar på 2700 kr i månaden, lägenheterna kanske inte är tip-top men du överlever. Det är nära till högskolan, nära till stan och krogar. Sen är det jätte nära Ica Söder (vilket är en aningen dyrt) men även till coop. Dessa två ligger alltså väldigt centralt. Linjetrafik finns längst kungsgatan (gatan nedanför) och du kan åka med de flesta bussar som är betydande (utom ettan som går mellan valbo och bomhus och 15 som går till högskolan) Dock tar det ca 7 minuter att gå ner till stan där du hittar båda dessa bussar. Om du vill ha en blandning så har du ju studenter i huset, pensionärer i huset bredvid och migrationsverket ett par hundra meterbort, askalas. Det är även nära till hälsovårdscentral, pizzeria utanför huset, gym och solarium (Även obetydande butiker som inte nödvändigtvis behöver nämnas). Om du ska bo i samma hus som jag gjorde så kan det hända att det är nån fest då och då, men isåfall tor - lör och det händer inte super ofta. Vem vill ha förfest på 25 kvm?

Hantverkargatan är också bra och ligger rätt skapligt till. Du har nära till det mesta men det ligger lite mer "mitt i massa lägenhetshus och fastigheter". Det är också nära och nära till bussar och liknande.

Sätra skulle jag inte rekomendera det tar ca 20 - 30 minuter att ta sig till högskolan och du måste åka buss om du har vart ut. Det bor mycket invandrare i Campus och har inte så mycket att erbjuda. Ett stort Ica och inte så mycket mer.

Brändströmsgatan ligger också ganska bra till. Dock inte bra nog om du har andra alternativ. Bättre än Sätra men inte bra nog. Ligger nära högskolan men inte så mycket mer.

Högskolan förövrigt ligger ändå ganska nära stan så om du ska bo på området så har du inga massivaproblem

Lycka till!
Citera
2010-12-30, 13:29
  #4
Medlem
Ja sätra är invandrartätt,en ica och ett par pizzerior finns det inom gångavstånd.
Bra bussförbindelser.

Brändströmsgatan tycker jag är nära stan och går fort att cykla till
högskolan,det är bara att gena över boulognerskogen.

Hantverkargatan är ännu närmare centrum.

Bara du skippar sätra så har du nära till allt.
Citera
2010-12-30, 14:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muggrulle
Jag flyttade för att plugga i Gävle, detta var dock i gymnasiet men jag har bott här i 3,5 år nu.

Tack så mycket för alla era svar! De är första gången jag skriver ett inlägg här på Flashback och trodde inte jag skulle få svar så snabbt! Skit schysst grabbar!

Men då vet jag att undvika sätra (brydde mig inte om de fanns invandrare eller ej) men de verkar ganska "off" och vem vill ta en 30min busfärd varje morgon!

Södra Slottsgatan och Hantverkargatan verkar väldigt intressanta! Är det någon som vet om det finns möblerade lägenheter för studenter i de områden? Och om inte, vilken skulle ni välja mellan dem två?

Tack igen gott folk!
Citera
2010-12-30, 17:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealJMK
Tack så mycket för alla era svar! De är första gången jag skriver ett inlägg här på Flashback och trodde inte jag skulle få svar så snabbt! Skit schysst grabbar!

Men då vet jag att undvika sätra (brydde mig inte om de fanns invandrare eller ej) men de verkar ganska "off" och vem vill ta en 30min busfärd varje morgon!

Södra Slottsgatan och Hantverkargatan verkar väldigt intressanta! Är det någon som vet om det finns möblerade lägenheter för studenter i de områden? Och om inte, vilken skulle ni välja mellan dem två?

Tack igen gott folk!

Eftersom att jag redan har bott på Söder så gillar jag det här, så det är nog lite svårt att säga. Jag minns att man fick välja mellan att ha möbler eller inte, men dom är nog ruggigt stygga! ;D Sen är jag för övrigt en tjej :P Men what ever. Ta där du får Du lär väl se till att du hittar en ledig först och främst ;D
Citera
2013-07-16, 17:43
  #7
Medlem
Amagaahds avatar
Studentboende Gävle?

Tjena!
Jag ska ta och plugga till Fastighetsmäklare i Gävle till hösten och har lite funderingar var man ska bo och var man inte ska bo? Några ställen man bör undvika?
I stort sett alla studentboenden ligger i Sätra, verkar inte finnas alltför mycket att välja på.

Så hur är Sätra?
Vill nämligen ha en egen lägenhet, studentrum är inget att föredra.
Citera
2013-07-16, 17:45
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Amagaahd
Tjena!
Jag ska ta och plugga till Fastighetsmäklare i Gävle till hösten och har lite funderingar var man ska bo och var man inte ska bo? Några ställen man bör undvika?
I stort sett alla studentboenden ligger i Sätra, verkar inte finnas alltför mycket att välja på.

Så hur är Sätra?
Vill nämligen ha en egen lägenhet, studentrum är inget att föredra.

Källa på det?
Citera
2013-07-16, 17:58
  #9
Medlem
Amagaahds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LookBackInAnger
Källa på det?

http://www.gavlegardarna.se/student/
Ta dig en titt.
Dvs lediga lägenheter.
Studentrum finns i centrala Gävle, dock inget jag är intresserad av.
Citera
2013-07-16, 18:10
  #10
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amagaahd
http://www.gavlegardarna.se/student/
Ta dig en titt.
Dvs lediga lägenheter.
Studentrum finns i centrala Gävle, dock inget jag är intresserad av.

Känner inte till bostadssituationen i Gävle men har du råd att vara kinkig?
Citera
2013-07-16, 18:23
  #11
Medlem
Roligt, då kommer du läsa tillsammans med en av mina nära. Kan fråga honom om vart han tänkt och bo osv, återkommer.
Citera
2013-07-16, 18:33
  #12
Medlem
Haubits77Bs avatar
Sätra är en blandning av äldre svenska pensionärer, ett garde av finska alkoholister och ett rejält antal nysvenskar med god kännedom om socialförvaltningens korridorer. Tro mig.....
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback