• 1
  • 2
2010-12-30, 12:05
Medlem
Gick in ett litet IT bolag för inte så länge sedan (1-2 månader) kallat Avega. Köpte på 19,67 inklusive kortage nu ligger aktien på 22,40.

Bolaget är stabilt expanderat med cirka 25% per år sedan det startades.

Mer fakta kan ni hitta på http://www.avegagroup.se/

Tror det är en riktigt bra medel-lång investering och hoppas andra hinner hoppa på tåget.
2010-12-30, 19:54
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinas003
Gick in ett litet IT bolag för inte så länge sedan (1-2 månader) kallat Avega. Köpte på 19,67 inklusive kortage nu ligger aktien på 22,40.

Bolaget är stabilt expanderat med cirka 25% per år sedan det startades.

Mer fakta kan ni hitta på http://www.avegagroup.se/

Tror det är en riktigt bra medel-lång investering och hoppas andra hinner hoppa på tåget.

Kul med en tråd om detta välskötta bolag. Jag är också aktieägare och det är ett bolag som inte behöver haussas. Avega har tidigare levererat och kan köpas på egna meriter.

Tydligen rekommenderade Stockpicker bolaget och aktien är i dag upp över 10 %, ganska galet. Här är deras analys: http://www.stockpicker.se/ViewArticle.aspx?PageId=646

Tänk också på det nya finansiella målet. Historiska tillväxttakten på 25 % per år är förlegad, men för mig känns Avega hyfsat lågt värderad även vid obefintlig tillväxt.
2010-12-30, 20:13
Medlem
WarrenLivermores avatar
Ägt bolaget i ca ett år och har inte blivit det minsta tveksam om bolaget med en så vass ledning. Cap vet du möjligen varför avega rusade idag?
2010-12-30, 20:20
Medlem
greken1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WarrenLivermore
Ägt bolaget i ca ett år och har inte blivit det minsta tveksam om bolaget med en så vass ledning. Cap vet du möjligen varför avega rusade idag?
Läste du ens vad han skrev?
2010-12-30, 20:30
Medlem
WarrenLivermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greken1234
Läste du ens vad han skrev?
Men en rek utgjorde väl knappast 10%..?
2010-12-31, 10:06
Medlem
Jävla intressant att avega inte fick en rekyl neråt efter uppgången runt klockan 10:00 igår snarare tvärtom. Det måste väl ändå betyda att aktien kommer klättra ännu mer.

Väldigt kortsiktigt kan jag tänka mig att en liten rekyl kommer snart men sedan kommer aktien stadigt klättra skulle inte bli förvånad om den stiger till 25,00 efter cirka 10 börs dagar. Någon som har någon annan analys/teori?
2010-12-31, 10:42
Medlem
Caparzo, jag har förstått att du gör ditt förarbete mkt grundligt och ofta är långsiktig, men det var nästan sjuk timing häromdagen när du skrev ett inlägg om Avega och nån dag därefter drar den 15 %. Grattis.

Jag ska ev. komplettera med en eller ett par IT-relaterade aktier under 2011 och har blivit nyfiken på Avega. Sitter ni långa eller har kortare riktkurser på vägen?
2010-12-31, 17:13
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raging Ronin
Caparzo, jag har förstått att du gör ditt förarbete mkt grundligt och ofta är långsiktig, men det var nästan sjuk timing häromdagen när du skrev ett inlägg om Avega och nån dag därefter drar den 15 %. Grattis.

Jag ska ev. komplettera med en eller ett par IT-relaterade aktier under 2011 och har blivit nyfiken på Avega. Sitter ni långa eller har kortare riktkurser på vägen?

Jag anser att det är tråkigt att Avega nu är betydligt högre värderat. Jag har tänkt öka i Avega och därför är det med stor sorg jag kan konstatera att aktien rusar på en rekommendation från stockpicker.

Att sätta riktkurser överlåter jag till kotlettfrisyrsyuppies som med egenkomponerade excelark och surrealistiska antaganden får fram godtyckliga riktkurser, som ofta saknar verklighetsförankring. Själv är jag nöjd så långe jag kan vara långsiktig delägare i välskötta bolag, med kompetent ledning och låg värdering. Om kursen sedan inte rusar är det bara trevligt, för även om kursen står still är kupongen på 4-5 % och även det är bättre än räntan i dagsläget.

För övrigt lär det inte varit enbart stockpickers analys som driver kursuppgången, eftersom Avega inte steg lika mycket ens när BV rekade dem. Kanske är det fonder och institutioner som varit i farten, eftersom många av dem nu får placera när bolaget är noterat på Smallcap.
2011-01-01, 12:37
Medlem
Just fasen, de bytte lista vid nyår va'? Jaja. Lite typiskt för småsparare som jag som precis började kika på dem, och så rusar de några dagar senare. Å andra sidan, är de stabila och kompetenta fortsätter det ju förhoppningsvis gå bra för dem även framöver. En fjäder i hatten till dig och de andra som haft dem länge. Klart det kan komma en dipp nu efter 15 % på två dagar, men det kan säkert lika gärna dra upp lite till om nu fler fått upp ögonen för dem. Saknar IT i portmonnän, så man kanske ska hoppa på. Tål att tänka på - bara inte för länge.

Gott nytt till er alla, förresten.
2011-02-16, 09:26
Medlem
Lommis avatar
Q4 kom in klart över förväntningarna:

STOCKHOLM (Direkt) Konsultföretaget Avega Group redovisar ett resultat efter skatt på 7,6 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2010 (3,9). Det motsvarar 0:58 kronor per aktie (0:33).

Nettoomsättningen var 89,4 miljoner kronor (56,9).

Rörelsemarginalen uppgick till 14,7 procent (10,5), justerat för noteringskostnader.

För helåret blev resultatet efter skatt 19,5 miljoner kronor (17,1) med en nettoomsättning på 282 miljoner (220).

En utdelning om 1:50 kronor per aktie föreslås för helåret 2010 (1:00).

Har inte hunnit läsa rapporten i sin helhet än men det ser väldigt bra ut och min portfölj är uppe i en all time high.
2011-02-16, 09:56
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Q4 kom in klart över förväntningarna:

STOCKHOLM (Direkt) Konsultföretaget Avega Group redovisar ett resultat efter skatt på 7,6 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2010 (3,9). Det motsvarar 0:58 kronor per aktie (0:33).

Nettoomsättningen var 89,4 miljoner kronor (56,9).

Rörelsemarginalen uppgick till 14,7 procent (10,5), justerat för noteringskostnader.

För helåret blev resultatet efter skatt 19,5 miljoner kronor (17,1) med en nettoomsättning på 282 miljoner (220).

En utdelning om 1:50 kronor per aktie föreslås för helåret 2010 (1:00).

Har inte hunnit läsa rapporten i sin helhet än men det ser väldigt bra ut och min portfölj är uppe i en all time high.

Vilken sjuhelvetes kanonrapport 57 % omsättningstillväxt jämfört med Q4 samtidigt som marginalen är skyhög. Det är en trevlig dag för alla oss ägare.
2011-02-16, 15:29
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Jag anser att det är tråkigt att Avega nu är betydligt högre värderat. Jag har tänkt öka i Avega och därför är det med stor sorg jag kan konstatera att aktien rusar på en rekommendation från stockpicker.
Så det blev Avega tillslut ändå?
Du och jag hade ju en ganska lång debattväxling med början här om Avega.

Ska väl tillägga att jag tycker ditt sätt att resonera kring aktier utvecklats under din tid på forumet.
Iofs var du inte fel ute i början med att utgå från utdelningar, men sedan dess har du utvecklats till en värdeinvesterare med ett betydligt mer komplett resonemang.

Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Kanske är det fonder och institutioner som varit i farten, eftersom många av dem nu får placera när bolaget är noterat på Smallcap.
Så kan mycket väl vara fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Raging Ronin
Fördelen med bra och välskötta bolag är att man inte behöver bekymra sig om timing. Köper man bara in sig till ett bra pris, är det bara att hänga kvar och bevaka. Det lönar sig alltid i längden.

Själv köpte jag en första post redan 2008 innan börfallet men köpte till när aktien dök under 10 kr.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in