2010-12-30, 11:17
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.resume.se/nyheter/2010/12/29/hitlerskamtet-som-svts-bar/

"Här är Hitlerskämtet som SVT:s Barnkanalen klippte bort.

– Det är räddhågset, säger Natanel Derwinger till Resume.se.

Tv
Natanael Derwinger spelar karaktären ”Mr Bister” i serien ”Kent Agent” som sänds på fredagar i SVTB – Barnkanalen.

När serien spelades in fick Natanel Derwinger idén att dra till med en Hitler-imitation i John Cleese-anda.

– Det är en rolig, klassisk charad. Och karaktären ”Mr Bister” är en galen professor som är helt empatilös, så det här låg helt i hans karaktär. Alla barn kanske inte fattar, men vissa gör det säkert.

– Jag tyckte att det var en rolig scen som tillför något till programmets karaktärer.

Men SVT klippte bort scenen.

– Jag vet inte exakt vad grunden var för beslutet men jag accepterar att det togs bort. Men självklart tycker jag att det är tråkigt. Det är räddhågset. Bara för att det är ett barnprogram tycker jag inte att det ska vara befriat från tabu-känslor. Det finns de som tycker att allt ska vara färgglatt och stora leenden hela tiden."

SVT försvarar sig med att 7-åringar inte förstår referensen till Hilter och att scennen därför kliptes bort.

Klippet kan ses här; http://www.youtube.com/watch?v=QQ7M2Tm9-ZA

Var det rätt av SVT att cencurera?
Citera
2010-12-30, 11:33
Medlem
doubleRainbows avatar
Eftersom dom inte förstår referensen spelar det väl ingen roll?

Jag garvade iaf, hehe..
Citera
2010-12-30, 11:38
Medlem
Dreamerss avatar
Jag tyckte också det var rätt kul, fast tänk dig att din 4åring skulle börja gå och Heila i vardagsrummet? Utan att förstå varför man heilar, bara göra det för han såg det på tv
Citera
2010-12-30, 11:39
Medlem
dasbandits avatar
Hehe enligt mig är det fel att klippa bort då man måste lära barnen den perfekta gångstilen

Citera
2010-12-30, 12:06
Medlem
Shogun-s avatar
Wow. Förväntade mig mycket mer än det där(!!!)
För det första så var det en totalt onödig scen, jag menar, han kunde imitera vem som helst? Det var ju heller inte så roligt, plus att ingen snorunge som sett det på tv hade skrattat eller ens fattat vad det handlar om?

Och, jag förstår om vill censurera den scenen, den sänds ju på SVT, Sveriges Television, vad tror ni hade hänt om de faktiskt hade sänt den? Aftonhoran hade troligen sagt att de stödjer nazism eller liknande.
Citera
2010-12-30, 12:19
Medlem
Derecks avatar
Varför ska Hitler introduceras så tidigt i livet kan man ju fråga sej. Lika bra att de tog bort det. HAn ska väl inte bli en del av deras liv direkt . Jag vet inte om de eventuellt skulle nämnt honom vid sitt namn men om de hade det så skulle jag kunna tänka mej ett scenario där barnet frågar mamma vem Hitler är. Vad säger man då till en 7-åring liksom
Citera
2010-12-30, 12:37
Medlem
E.S.A.Ds avatar
"Bara för att det är ett barnprogram tycker jag inte att det ska vara befriat från tabu-känslor. Det finns de som tycker att allt ska vara färgglatt och stora leenden hela tiden."

Haha, skön snubbe!
Men borde han verkligen hålla på med barnprogram då?

Det här är ju som att någon leker med sina barnbarn eller nåt, ungarna springer runt och låtsas vara spiderman och snövit. Och farfar går runt och heilar.
Det är kul, för det är så knäppt.
Men det känns, och är ganska fel, så det var helt okej att dom klippte bort det.
Citera
2010-12-30, 13:37
Medlem
Apan-N1s avatar
haha, det där var ju roligt!
Fattar inte att SVT tar bort det där... Kolla bara klippen Garnkuk och bolibompa flupar ur, varför fick dom visas på tv?
Citera
2010-12-30, 14:29
Medlem
Kremls avatar
Här vågar de iallafall ta ut svängarna Stackars barn, han måste nog vara ärrad för livet !

http://www.youtube.com/watch?v=mBI-xFirM-Y&NR=1
Citera
2010-12-30, 15:30
Medlem
diannos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
SVT försvarar sig med att 7-åringar inte förstår referensen till Hilter och att scennen därför kliptes bort.
Sämsta bortförklaringen jag har hört. Det finns ju massvis med barnprogram som refererar till olika popkulturella och historiska händelser. Det är ju sådana program som brukar uppskattas av föräldrar också, då barn och vuxna kan se det tillsammans. Men visst. Kör på med dratta på ändan-humor utan någon som helst verklighetsförankning. Tycker de kunde ha erkänt att det berodde på att det berörde ett tabubelagt ämne och inget annat.

För övrigt var klippet ganska harmlöst och rätt skoj. Att "skydda" barn från den "hemska" verkligheten funkade säkert för trettio år sedan men i dagens uppkopplade värld så kan en sjuåring utan problem hitta massa skumma grejer om Hitler, nakenhet och annat olämpligt ändå. Så frågan om vem Hitler lär komma någon stans där ändå.
Citera
2010-12-30, 15:40
Medlem
Monsterpers avatar
Sluta gömma världen för barnen. Världen blir inte mindre otäck bara för att man blundar.

http://www.youtube.com/watch?v=PbzA9UKMSPU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in