2010-12-30, 10:15
Medlem
Den ska vara -00 eller senare, hyfsat säker, hyfsat snygg (gillar inte typ toyota aygo eller hyundai atos) hyfsat bränslesnål och bra kvalité! Jag har spanat in Peugout 206 och Saab 9-3. Peugout är rätt billiga, kan få en 03:a som gått typ 8000 mil för 45K. Saaben är törstigare, men känns säkrare och mer anpassad för svenska vinterförhållanden? Dock är den en aning dyrare, kan få en 01 som gått samma mil för runt 55K.
Vilken bör jag välja? Eller ska jag köra på ett annat märke?
Citera
2010-12-30, 10:19
Medlem
Hatreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananbus
Den ska vara -00 eller senare, hyfsat säker, hyfsat snygg (gillar inte typ toyota aygo eller hyundai atos) hyfsat bränslesnål och bra kvalité! Jag har spanat in Peugout 206 och Saab 9-3. Peugout är rätt billiga, kan få en 03:a som gått typ 8000 mil för 45K. Saaben är törstigare, men känns säkrare och mer anpassad för svenska vinterförhållanden? Dock är den en aning dyrare, kan få en 01 som gått samma mil för runt 55K.
Vilken bör jag välja? Eller ska jag köra på ett annat märke?

Om du nu vill bara ha en liten bil så är Audi A3 toppklass enligt mig. Hög kvalité, aldrig strul och väldigt bränslesnål. Visst jag har den lilla 1.6 liters motorn men samtidigt tankar jag max en gång på månad och då kör jag till jobbet varje dag och många andra körningar
Citera
2010-12-30, 10:21
Medlem
TheMPGs avatar
Ford Mondeo 01-06 är bekväma och rymliga, samt ligger bra i pris
Citera
2010-12-30, 10:24
Medlem
Audi A3 klev definitivt upp som en het kandidat. Ford... nää
Citera
2010-12-30, 11:24
Medlem
Jag har en Volvo V40 2,0T - 01 som jag är mycket nöjd med.
Det är ju ingen räserbil men den har aldrig krånglat heller och är rolig och bekväm att köra.
Citera
2010-12-31, 01:14
Medlem
Undvik Peugeot de hade stora kvalitetsproblem på de aktuella årsmodellerna.
V40 tycker jag är en helt ok bil från -01 med kvalitetskänslan går inte att jämföra med en Audi.
Citera
2010-12-31, 08:45
Medlem
Citat:
Undvik Peugeot de hade stora kvalitetsproblem på de aktuella årsmodellerna.
Okej, jag har hört liknande men samtidigt hört många som är nöjda med 206:an, men kanske är bäst att undvika den.

Angående Audi A3 så verkar det vara en kanonbil, men väldigt svårt att hitta någon för under 50000, bortsett från högmil och 90-tals modeller.

Saab 9-3 då? De är ju rätt billiga 01-modellerna
Citera
2011-01-01, 21:54
Medlem
orvarens avatar
Har kört Mondeo MkII förut,nu mer är det en 9-5'a -99 V6 Automat(turbo på alla 9-5'or..) den går som en pansarvagn i snö-skiten och det är varmt och gött,ombonat osv.. Känns betydligt säkrare än Forden.

Negativt (med alla nya bilar iofs) är "check engine/gearbox" och canbus och sådant,men,men..

Min har gått 26k km och kostade 30k..Finns uppåt 60k också,skick och miltal,du vet..
Citera
2011-01-11, 05:54
Medlem
Hatreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananbus
Okej, jag har hört liknande men samtidigt hört många som är nöjda med 206:an, men kanske är bäst att undvika den.

Angående Audi A3 så verkar det vara en kanonbil, men väldigt svårt att hitta någon för under 50000, bortsett från högmil och 90-tals modeller.

Saab 9-3 då? De är ju rätt billiga 01-modellerna

Hitta min 01 på lite under 15 tusen för 40 papp. Och då har jag nästan haft bilen ett rå nu. Jag kanske gjorde en riktigt bra affär Men så är det, var tålmodig. Kolla Blocket och Kvarndammen.se så hittar du nog något ska du se!

EDIT: Hade en Saab 9-5 (00) SE fullutrustad med skin klädsel. kanon bil! Snygg, skön häftig osv (tyckte jag) Men inte alls samma bensinförbrukning
Citera
2011-01-11, 07:58
Medlem
Kör själv en Volvo V70N -01 2.4 d.v.s. den "rundare" karossen gentemot ex. -00.

En kalasbil som startar i alla väder (Ner till -35 grader) och som går mjukt och fint.

Köpte min för runt 45.000 och då hade den gått 18.000 mil ungefär.
Citera
2011-01-11, 10:39
Medlem
SirKnasens avatar
VW Golf är samma bil som Audi A3. Bara karossen som skiljer. Även Seat Leon/Toledo delar komponenter med A3 och Golf.
Och Golfar finns det ju drösvis av. Kanske inte lika snygga som A3 dock?
Citera
2011-01-11, 10:47
Medlem
SirKnasens avatar
Saab har/hade stora problem med Oil Sludge i sina motorer. Så kolla upp om det även berör modeller du är intresserad av. Vevhusventilationen ska visst byggas om på berörda motorer men det är kanske inget man kan förlita sig på att det är gjort? Kamkedjorna på Saabmotorer sträcker sig och måste bytas någon gång vid 20.000mil till aldrig någonsin och självklart åker du säkert på det tidigt. Lär ska vara svindyrt. Så köp en saab som gått så lite som möjligt och har en ordentligt ifylld servicebok och kolla upp om vevhusventilationen är ombyggd om motorn är berörd av Oil Sludge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in