Gjort ett litet gräv. Har inte varit nåt fan till Skugge på länge men till skillnad från en del sopprötter till kvinnliga skribenter tycker jag hennes självförnedring är tragisk. Hej nu säljer jag vidriga bilder så jag behöver ingen. Tror inte det bara handlar om femtioårskris och faktiskt så tror jag inte att det är hennes villkor. Tänkte först att hon ville efterlikna Aase Bergs Haggan. Där handlar allt om att skryta med hur mycket Haggan knullar. Hon är minsann ingen ”klimakteriekeramiker”. Att vara ball och hård efter femti och dissa andra medelålders kvinnor. ”Fuck allt! Fuck universum”.
Ingen av dem är några feminister och det behöver de inte vara såklart men att skryta med hårt sex och att de inte behöver några andra skulle inte vara kul om det var män som skrev heller.
Skugges personlighetsförändring (som jag tycker det är, inte bara nya åsikter) började väl med att hon skrev om sina toalettorgasmer, och sa att att hon till skillnad från metoo-kvinnor vill ha dick picks i mobilen, och så 2023 då hon gjorde ett angrepp på en annan kvinnlig författare och kom med lite extra info:
Citat:
hur jag som en blinkning till Kathy Acker nyligen läste in en P2-text med min ”Wevibe” inne i fittan
Exhibitionism som fick applåder från en del. Hon förnyar sitt varumärke med Wevibe i fittan. Fan va kreddigt! Nu har hon gett ut 50:Lämna mig inte och den har mest fått välvilliga recensioner även om alla tycker det är ganska eller mycket dålig litteratur (check, den är inte bra) och att sexet är tråkigt och mekaniskt (check, alla som inte säger ”sluta genast Skugge” hatar kvinnor).
”Lämna mig inte” är en del av titeln som känns påklistrad i förhållande till resten (fast mycket är copypasting som känns halvintegrerat i texten öht) och den är tagen från den här författarens bok, Lämna mig inte:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stig_S%C3%A6terbakken
Självdestruktiv, alkis, tog livet av sig, gillade förintelseförnekare, en sån där fuck-everything-figur som en del tycker är hetaste grejen.
OK tänkte jag: är det Vertigo som inspirerat Skugge till den här exhibitionismen?
Svaret låg bara några googlingar bort:
https://www.folkteatern.se/events/samtal-dekadensen-och-dekadenterna
Hat mot hela universum, sexuella övergrepp och äckel. Edenborgs egna böcker är otäcka, det är ju meningen att de ska vara otäcka. Lite Kathy Acker över dem också. Skräckel. Erotik är det inte, mer hat mot sexualiteten. Kanske trollar Skugge kvinnliga medieskribenter när de vill att hon fortsätter men skriver porrigare. "Bästa Linda Skugge" (typiskt drygt DN-tonfall), varför skriver du så osexigt?
Därför att det inte är sexpositivism, sucker!