2010-12-29, 20:10
Medlem
Hade tagit ett uppehåll på snusandet under ca 2 månader. Har nu börjat snusa igen och har gjort så i ca 1 månad. Hade ätit och kolla med tungan under läppen om det hade fastnat någon mat där, vilket det ibland gör som snusare, men fick inte loss det. Går då och tittar i spegeln genom att vända upp överläppen och ser att skinnet ser dött ut och jag kan dra bort vissa delar utav detta. Vad fan?!

Har detta hänt er någon gång? Varför händer det först nu? Blir smått äcklad...
Citera
2010-12-29, 20:13
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av booble
Hade tagit ett uppehåll på snusandet under ca 2 månader. Har nu börjat snusa igen och har gjort så i ca 1 månad. Hade ätit och kolla med tungan under läppen om det hade fastnat någon mat där, vilket det ibland gör som snusare, men fick inte loss det. Går då och tittar i spegeln genom att vända upp överläppen och ser att skinnet ser dött ut och jag kan dra bort vissa delar utav detta. Vad fan?!

Detta hände mig för fem år sedan. Precis som du gick jag till spegeln och lyfte på överläppen. Blev chockad, trodde jag hade fått cancer eller nåt.

Detta uppkom efter att jag under en längre period snusade LD portion. Tror hursomhelst att det inte är farligt, byt bara sida tills det försvunnit.
Citera
2010-12-29, 20:14
Medlem
snefyllas avatar
Blir så för mig ibland om jag snusar mycket. Har aldrig haft ett uppehåll så kan inte säga något om det men om jag har råsnusat en hel dag så kan det bli irriterat och strävt osv. Det ser förmodligen mer illa ut än vad det är.
Citera
2010-12-29, 20:18
Medlem
rape.s avatar
helt enkelt torr hud, hade också det för ett tag sen. Men jag tror det kommer efter att man snusar för mycket alltså stoppar upp en direkt efter den andra hela tiden.. inget att oroa för sig
Citera
2010-12-29, 20:19
Medlem
Ah, skönt att det inte bara var jag då! Provade googla men hittade inget om det så vart lite fundersam. Nu när jag tänker efter så drog jag faktiskt i mig en hel dosa igår, vilket är lite mer än vanligt för mig, brukar vanligtvis ligga på en halv.

Tack för snabba svar!
Citera
2010-12-29, 20:50
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ah, skönt att det inte bara var jag då! Provade googla men hittade inget om det så vart lite fundersam. Nu när jag tänker efter så drog jag faktiskt i mig en hel dosa igår, vilket är lite mer än vanligt för mig, brukar vanligtvis ligga på en halv.

Tack för snabba svar!
Antar att det fräter rätt så friskt på huden under läppen om du snusar så mycket.
Citera
2010-12-29, 23:47
Medlem
DAGGER[X]s avatar
http://www.sahlgrenska.gu.se/aktuell...opp-.cid968014
Citera
2025-05-17, 17:08
Medlem
Ok asså någon som faktiskt upplever detta? Upptäckte för typ en månad sen o ömsat skinn varje dag i en månad nu?? Liksom brun död hud??? Hjälp. Jag har konstaterat nån slemhinnecancer och har nu mina dagar räknade
Citera
2025-05-17, 17:17
Medlem
Full-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsoppa
Ok asså någon som faktiskt upplever detta? Upptäckte för typ en månad sen o ömsat skinn varje dag i en månad nu?? Liksom brun död hud??? Hjälp. Jag har konstaterat nån slemhinnecancer och har nu mina dagar räknade

Du borde gå till en doktor
Citera
2025-05-17, 21:00
Medlem
Citat:

Om du brukar snus flera gånger dagligen så är det mycket viktigt att du sköter din oralhygien effektivt med hjälp av flourtandkräm och varmt vatten, sålunda kommer du att slippa skinnavfällningar innanför överläppen.

Gör på följande sätt _ Skölj munnen flera gånger med varmt vatten, inplacera sedan snuset under läppen, när du snusat klart, skölj ut pajen med varmt vatten, skölj flera gånger.

Tag sedan din tandborste och ta rikligt med tandkräm, börja borsta tänderna på sina utsidor, böj sedan tandborsten diagonalt och borsta tändernas samtliga baksidor med tryck.

Borsta sedan tandköttet högt upp och avsluta med att knipa ihop överläppen och borsta överläppens insida med borsten, sålunda får du bort det mesta av nikotin-hinne-beläggningen.

Det är när nikotinet samlas och får bli kvar under överläppen och på övre tandköttet efter varje utspottad snuspaj som leder till skinnavfällning.

Om du sköter din orala hygien, så slipper du problemet och tillika, så slipper du ifrån att lukta kattpiss ur munnen varje gång du andas utåt.

Snusare rekommenderas att använda mellanrumsborstar minst en gång per vecka för att få bort nikotinbeläggningar mellan sina tänder.

Då man använt en mellanrumsborste skall man alltid avsluta med bakterieavdödande munskölj.

Viktigt att förstå när man använder sig av en mellanrumsborste, rengör mellan två tänder och därefter sköljes mellanrumsborsten under varmt vatten och därefter fortsätter man med nästa två tänders mellanrum och så vidare, sålunda undviker man att få in bakterier från det ena tandmellanrummet till det andra.

Det låter säkert otroligt arbetsamt för gemen man som dagligen brukar snus, men, sköter man noggrant sin oralhygien, så blir allting bra, och den saken, är väldigt säker.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2025-05-18, 12:01
Medlem
Lugn i bussen andas, hände mig också så jag blev orolig i onödan besökte tandläkaren bums. Beror på mängden saliv blivit för torrt på ett och samma ställe där snusen legat under läppen.

Citat:
Ursprungligen postat av Blomsoppa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in