• 1
  • 2
2010-12-29, 19:03
Medlem
Imsencats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter
Pommes duchesse eller varför inte bara pressad potatis.
Pommes Duchesse!
Det är en fin scen i filmen Ondskan när den sadistiske pappan med märkvärdig min och med överdrivet (och dåligt uttal) säger -Pommes Duchesse! Och ställer ner en karott.
Känns gammalmodigt. Men kanske inte fel ändå...
Tack.
Citera
2010-12-29, 19:27
Medlem
stordrulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Då har du ätit omogna avokados. De smakar ganska träigt... Inte gott alls. Det ska nästan vara smörkonsistens på avokadon, då är den bra. Men inte så att den blivit det minste brun, då är den övermogen. Man måste lära sig hur man klämmer på skalet för att avgöra om den är i rätt stadie, man ska trycka med pekfinger och tumme mot toppen och botten och om den endast ger efter lite så är det bra. Men det krävs lite övning...

Jag är verkligen den första att erkänna det: Jag är verkligen helt novis på avokados.

Jag försöker klämma, jag försöker plocka rätt...jag har flertalet gånger köpt avokados på måfå bara för att jag hoppas på att jag skall pricka rätt, lite som lotto det där. Alltid har dem varit stenhård, har då försökt väntat ut dem, men det har bara resulterat i övermogna avokados.

Ledsen för OT, men fan vad jag vill lära mig pricka rätt avokados!
Citera
2010-12-29, 19:52
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stordrulen
Jag är verkligen den första att erkänna det: Jag är verkligen helt novis på avokados.

Jag försöker klämma, jag försöker plocka rätt...jag har flertalet gånger köpt avokados på måfå bara för att jag hoppas på att jag skall pricka rätt, lite som lotto det där. Alltid har dem varit stenhård, har då försökt väntat ut dem, men det har bara resulterat i övermogna avokados.

Ledsen för OT, men fan vad jag vill lära mig pricka rätt avokados!

Fråga personalen i butiken, fool proof Eller en annan kund som står och självsäkert klämmer och plockar på sig avokados!
Citera
2010-12-29, 21:04
Medlem
I en av Tina Nordströms böcker står det att avokadon är mogen att ätas när den lilla knappen som sitter på avokadon har trillat av. Om det verkligen stämmer eller ej har jag inte gjort någon närmare undersökning på.
Citera
2010-12-29, 21:09
Medlem
nalss avatar
toast-skagen är ju en klassisk, god och lättlagad förrätt!!
Citera
2010-12-29, 22:17
Medlem
stordrulens avatar
Kom även på en grej jag själv har gjort, om man utgår ifrån ett valfritt fint glas (vinglas funkar prima) och bygger sedan lager, finstrimlad krispig sallad underst, ett tunt lager aioli, räkor (riktiga skalade, inte i lake), någon kräftsjärt, brödkrutonger, 2skivor snittad gurka, en liten klick majonäs överst med en dillkvist och en citronmåne är en schysst twist på en klassisk skagentoast!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in