Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-12-29, 16:26
Medlem
tältpinnes avatar
Ja, jag är fullt medveten om att månens storlek är rätt konstant, vad jag menar är naturligtvis var och när den kan upplevas som störst (fylla så stor del av blickfånget som möjligt?). För enkelhetens skull bör platsen vara på jorden, och gärna på någon form av solid landmassa.

Jag är övertygad om att det finns särskilda platser som rekommenderas för "moon spotting", men jag förmodar att det även finns hyfsat enkla vis att beräkna var den optimala platsen och tiden är. Hur fungerar dessa banor? Ta i beaktande att jag inte vet någonting om astronomi.

Köp ett teleskop-kommentarer godtas med förtjusning men undanbedes.
Citera
2010-12-29, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Ja, jag är fullt medveten om att månens storlek är rätt konstant, vad jag menar är naturligtvis var och när den kan upplevas som störst (fylla så stor del av blickfånget som möjligt?). För enkelhetens skull bör platsen vara på jorden, och gärna på någon form av solid landmassa.

Jag är övertygad om att det finns särskilda platser som rekommenderas för "moon spotting", men jag förmodar att det även finns hyfsat enkla vis att beräkna var den optimala platsen och tiden är. Hur fungerar dessa banor? Ta i beaktande att jag inte vet någonting om astronomi.

Köp ett teleskop-kommentarer godtas med förtjusning men undanbedes.

http://wiki.answers.com/Q/Where_in_the_world_does_the_moon_look_largest

Citat:
The Moon's size is the same (more or less) from everywhere on Earth.

There is one curious optical illusion whereby when the moon is low and nearer the horizon, is seems to be larger.

Min tolkning av det blir att oavsett om dina ögon blir lurad så kommer inte kameran att bli det.
Citera
2010-12-29, 16:34
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Står månen nära horisonten verkar den större än om den står högt på himlen. Månens bana är inte helt cirkelformad, så ibland kommer den närmare oss. Är det fullmåne och månen står nära horisonten på gynnsamt avstånd lär den se rätt stor ut. När detta sker vet jag tyvärr inte.
Citera
2010-12-29, 16:40
Medlem
tältpinnes avatar
Ok, jag kan köpa att det är en optisk illusion, kanske för att man får en referenspunkt när månen ligger nära horisonten? vad jag tycker är lite märkligt är att jag anser mig vara väldigt berest, men aldrig skådat en "stor" måne. Jag har dock inte rört mig särskilt mycket i Afrika, och vill minnas att det mest är från ökenlandskap och annat man i filmer och på bild ser en måne där t om kratrar kan skönjas.

Är det kanske så pass illa att det handlar om ett fiffigt kameraarbete snarare än någonting som är mer verklighetsförankrat?
Citera
2010-12-29, 16:42
Medlem
cephs avatar
Citat:
Är det kanske så pass illa att det handlar om ett fiffigt kameraarbete snarare än någonting som är mer verklighetsförankrat?

Den klassiska jättesolen över savannen med siluetten av några giraffer som betar framför är väl lite samma sak, snyggt fokus/zoomarbete.
Citera
2010-12-29, 16:44
Medlem
Smygrökarns avatar
Typ såhär menar du? vet dock inte om bilden är fake eller inte

http://www.danheller.com/images/California/SanFrancisco/GoldenGate/ggb-moon-10-big.jpg
Citera
2010-12-29, 16:45
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smygrökarn

http://www.danheller.com/images/California/SanFrancisco/GoldenGate/ggb-moon-10-big.jpg

Det där är ju obviously fake
Citera
2010-12-29, 16:47
Medlem
Citat:
Ok, jag kan köpa att det är en optisk illusion, kanske för att man får en referenspunkt när månen ligger nära horisonten? vad jag tycker är lite märkligt är att jag anser mig vara väldigt berest, men aldrig skådat en "stor" måne. Jag har dock inte rört mig särskilt mycket i Afrika, och vill minnas att det mest är från ökenlandskap och annat man i filmer och på bild ser en måne där t om kratrar kan skönjas.

Tror det är så att våra ögon luras när andra saker som träd, hus och vad det nu kan vara kommer nära månen. Då ser månen större ut. Men oavsett var och när så ska du alltid kunna hålla ut armen och få tummen att täcka hela månen. Då ser du att det bara var en illusion att den såg större ut.
Citera
2010-12-29, 16:49
Medlem
BF_Swedens avatar
Den är aldrig större än en tumnagel om man har utsträckt arm, oavsett var man är på jorden, har jag läst.
Citera
2010-12-29, 16:57
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:

Haha, molnen går ju bakom månen, så nog är den photoshoppad alltid.
Citera
2010-12-29, 21:36
Medlem
emmitusss avatar
Citat:

Just den bilden är fake men jag har faktiskt sett en nästan lika stor måne IRL och detta var i Stockholms skärgård en natt i början på augusti.
Jag upplever att i skärgården är månen alltid större och mycket tydligare, men det är väl som ni redan kommit fram till- en optisk illusion.
Citera
2010-12-29, 22:21
Medlem
Fjellrevens avatar
Att månen ser större ut när den är nära horisonten beror enbart av att du har något att förhålla dig till, storleksmässigt. Ett otroligt stort hus ser inte stort ut om du inte har något att förhålla dig till, som t.ex en normal stor tall ^^

Detta har jag dock bara räknat ut själv, men känns som en självklarhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in