• 1
  • 2
2010-12-29, 16:09
Medlem
ducky123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Okay, då hänger jag med
Men det kanske är större risk att det är problemet som du beskrev som ts har problem med
Citera
2010-12-29, 16:13
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ducky123
Men det kanske är större risk att det är problemet som du beskrev som ts har problem med

Mmmm, man vet ju aldrig, men jag tror något åt det håller också. Vi får väl se vad TS säger när han kommer tillbaka.

TS, föresten, är du helt hundra på att du inte kan välja, tillåt alltid?
Citera
2010-12-29, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
Hej
varje gång jag startar utorrent, spotify och andra program måste man tillåta diverse åtkomster till nätverkanslutning och tillgång till nyckerlring etc. Det finns tyvärr inget som heter tillåt alltid, utan man måste trycka tillåt varje gång. Till saken hör även att de i mina brandväggsinställningar så är dessa program tillagda i ställ in åtkomst för... bla bla där det står att allt ska tillåtas.
Vad är problemet?

jag har exakt samma problem som dig.

varje gång jag startar safari, spotify, msn, utorrent och alla andra program som kräver internetanslutning måste jag tillåta. jag har i mina brandväggsinställningar lagt till dessa program för internetåtkomst, men ändå måste jag varje gång tillåta.
det är väldigt irriterande när man stänger av ett program och sedan ska starta det igen, då ploppar det upp igen och jag måste tillåta.
jag är inloggad som admin och det finns ingen ruta där man kan trycka tillåt alltid. ibland ploppar en sådan upp till spotify, men likförbaskat kommer den vanliga rutan där jag måste tillåta igen nästa gång jag startar programmet.

jag hade kunnat bidra med en print, men batteriet är kaputt och har inte lämnat in den än.
Citera
2011-01-02, 17:44
Medlem
ZhongNanHais avatar
jävligt skumt att så många verkar ha samma problem men ingen verkar ha lösningen.

jag är fö inloggad som admin och jag har inte ens några andra användare. jävligt drygt är det, säkert nån jävla bugg
Citera
2011-01-02, 18:07
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
jävligt skumt att så många verkar ha samma problem men ingen verkar ha lösningen.

jag är fö inloggad som admin och jag har inte ens några andra användare. jävligt drygt är det, säkert nån jävla bugg

Jag har inte det problemet. Frågan är vad det heter på engelska, det som står i rutan när den ploppar upp. Lättare att googal på lösning då.

Offt: Borde fan vara lag på att folk skall ha sina datorer inställda på engelska.
Citera
2011-01-02, 18:09
Medlem
Samma problem här, inloggad som admin. Spotify/dropbox ber om tillstånd varje gång jag stänger ner programmet. Såklart det inte är jobbigt att trycka på "enter", men fortfarande irriterande. Så min lösning på problemet har blivit att aldrig stänga ner programmen
De är tillagda som undantag i brandväggen, "allow incoming connections" men verkar ju inte fungera..
Lade upp ett screenshot, ingen möjlighet att välja "always allow/tillåt alltid" (vilket iofs. bara hade gjort ett undantag i brandväggen, något som redan finns).

EDIT: Hade inte tänkt så mycket på detta problem tidigare men nu när jag upptäckte att jag är långt från ensam hittade jag efter någon minuts letande denna sida med lite tips om hur man kan komma tillrätta med i alla fall itunes. Kanske fungerar en del tips på andra program också? Inte provat någonting än själv dock.

http://discussions.apple.com/thread....art=30&start=0
Senast redigerad av oyabin 2011-01-02 kl. 18:27.
Citera
2011-01-02, 18:42
Medlem
jag ändrade det i Säkerhet i system prefs.
Citera
2011-01-02, 18:51
Medlem
BocadilloLocos avatar
så farligt är de väl inte? avg är inte för jobbig(bara en varningsbanner) men andra kanske är
Citera
2011-01-02, 20:03
Medlem
Cause

Any alteration of the application, being either esthetical or spacesaving-wise will change the checksum of the application.

The checksum of an application is actually the result of an algorithmic process run onto the whole set of files that are embedded in the application (a folder with the extension app). The checksum end up in a signature code of the original application.

That signature gets processed upon the release of the public application: the original iTunes as it is fitted on the original .dmg that you download at apple.com.

The signature code resides within the application and gets checked by the firewall.

The firewall verifies the authenticity of the actual existing totality of files that make up iTunes.app with the signature: the same checksum gets processed by Installer.app and should result in an exact match with the checksum performed by the developers of the app.

Means

This way Apple applications pass trough the firewall without having to interact with the user. A set of firewall rules get automatically applied, and the signature verification ensures the security of the process: only unaltered (unhacked) applications made internally at Apple can pass trough the firewall sytem in that way.

Any other program (non-Apple) needs to interact with the user to get permissions to pass the firewall.

Conclusion

Any of us having typed the Terminal code above, or better

codesign -vvv /Applications/iTunes.app

will see altered stuff listed by terminal.

If this error shows, you have a choice: trust iTunes as it is, and tell it every time you are prompted for it. Or replace the thing with an exact copy of Apple.

TL DR:
Modifiering av programmen (ex. rensning av Universal Binaries mha. CleanMyMac) ändrar checksum vilket får brandväggen att reagera, dvs. programmen kollas mot brandväggens always allow-lista där de identifieras med checksum.

För att se om ett program blivit modifierat, skriv "codesign -vvv /Applications/iTunes.app" i Terminal (byt ut iTunes mot programmet som bråkar). Står det inte "valid on disk" är det där problemet ligger.
Senast redigerad av oyabin 2011-01-02 kl. 20:30.
Citera
2011-03-15, 00:43
Medlem
hklts avatar
Har också detta problem. Sen jag installerade Candybar och ändrade en del ikoner måste jag alltid tillåta när jag startar program som utorrent, itunes, spotify och plex vilket är jävligt irriterande. Går det att lösa med terminalen på nåt sätt? Förstår ingenting av hur det där funkar.
Citera
2011-03-16, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hklt
Har också detta problem. Sen jag installerade Candybar och ändrade en del ikoner måste jag alltid tillåta när jag startar program som utorrent, itunes, spotify och plex vilket är jävligt irriterande. Går det att lösa med terminalen på nåt sätt? Förstår ingenting av hur det där funkar.

installera om datorn helt och hållet, det fungerade för mig.
(jag var desperat)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in