2010-12-28, 22:07
Medlem
thebigmachines avatar
Jag blöder näsblod ungefär varannan dag, och nu menar jag inte lite näsblod utan en syndaflod som forsar ut ur snoken i 10-20 minuter innan det slutar. Har varit såhär varje vinter i fyra år tillbaka, dock inget på sommaren.

Vad ska jag göra åt detta? Har hört att man kan bränna i näsan på något sätt, ogillar dock läkare och undrar om det är värt det? Gör det ont?

Mina kompisar tror att jag får mens ur fel hål, men tvivlar på att de har rätt.
Citera
2010-12-28, 22:14
Medlem
Homer82s avatar
Använder du nässpray?
Tror bara att det är sköra slem hinnor.

Jag har bränt i näsan, det känns men man överlever. (hjälpte dock inte på mig)
Citera
2010-12-28, 22:19
Medlem
KiaWs avatar
Den torra luften som ställer till det?

Prova använda nose-oil, ett nässpray med olja som finns att köpa på apoteket receptfritt.
Citera
2010-12-28, 22:51
Medlem
thebigmachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homer82
Använder du nässpray?
Tror bara att det är sköra slem hinnor.

Jag har bränt i näsan, det känns men man överlever. (hjälpte dock inte på mig)

Nej, inte på vintern. Är pollenallergiker så jag använder friskt på sommaren. Hur vanligt är det att det inte hjälper?

Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Den torra luften som ställer till det?

Prova använda nose-oil, ett nässpray med olja som finns att köpa på apoteket receptfritt.

Det är möjligt, ska testas! Tack för svar
Citera
2010-12-28, 22:53
Medlem
thebigmachines avatar
När jag blöder blöder jag mycket, tror ni det är farligt att förlora så mycket blod?

Med mycket menar jag så mycket att en hel toarulle inte kan stoppa skiten
Citera
2010-12-28, 23:22
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebigmachine
När jag blöder blöder jag mycket, tror ni det är farligt att förlora så mycket blod?

Jag har som mest stått över handfatet i 45 minuter med näsblod, när man insåg att det inte slutade så blev det besök på sjukan för att bränna blodkärlen. Man måste blöda när det ska brännas, annars syns inte vilket blodkärl som brustit. Gör ganska ont, känns som en nål långt, långt inne i näsan, men man överlever. Höll bra i 5-6 år, fram tills nu, denna vinter har varit hopplös...
Citera
2010-12-28, 23:24
Medlem
KiaWs avatar
Citat:

Jag fick en störtblödning en gång under mina tonår till följd av körtelfeber. Det rann pulserande i en 10 min tills jag fick kontakt med sjukvården per telefon.
Jag fick rådet att lägga mej på rygg med en kudde bakom nacken så huvet vinklades något bakåt och knipa hårt över näsryggen i 5 min.

Jag har gjort så efter denna händelse och varje gång hjälper det, men just den gången hjälpte det inte alls.
Efter en halvtimme fick jag rådet att åka till vårdcentralen, vilket tog ytterligare 20 min. Väl där satte man in en tampong med blodstillande och kärlsammandragande medel, men efter ytteligare ca 20 min trycktes tampongen ut av trycket...då först började jag känna mej svimfärdig och jag minns inte själv vad som hände efter det. Har fått berättat för mej att man tillkallade ambulans och att jag åkte med ilfart till lasarettet, dvs ytterligare 20 min gick.
Väl på lasarettet fick jag blod (plastma) i dropp....men det tog alltså trots allt ganska lång tid med kraftig blödning innan det blev allvarligt.

Kroppen tillverkar nytt blod efter att man förlorat blod, se på blodgivarna.

Blod har också en otrolig förmåga att se mer ut i volym än det verkligen är, en 1/5 dl kan nog fylla en hel toarulle.

Är du orolig så ta kontakt med vårdcentralen, ett stick i fingret med två droppar blod räcker för att ta reda på ditt blodvärde.
Citera
2010-12-28, 23:45
Medlem
semafors avatar
Blöder du mycket annars? Vid mens etc... Tar du några mediciner? Någon i familjen som är en "blödare"? Om du har problem med det vareviga vinter så skulle jag ta mig till en vårdcentral och fråga om de kan utreda dig genom att ta Hb, trombocyter, APT-T och PK-INR.

Om du har en defekt blodkoagulation eller blodplättsdefekt så kan det vara bra att veta om det innan du ska föda barn eller ligga inför kniven av annan anledning.
Citera
2010-12-28, 23:47
Medlem
starlightcams avatar
Har en kompis som haft detta så länge han kan minnas, vi pratade om det idag senast. Han tror det är något medfött men jag tror det är att han lägger sig vid 02 varje natt, sover för litet, äter för ensidigt och rör på sig alldels för litet. Samt att han har dammigt och vidrigt hemma hos sig. Kombinationen av allt helt enkelt.
Citera
2010-12-29, 00:10
Medlem
thebigmachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semafor
Blöder du mycket annars? Vid mens etc... Tar du några mediciner? Någon i familjen som är en "blödare"? Om du har problem med det vareviga vinter så skulle jag ta mig till en vårdcentral och fråga om de kan utreda dig genom att ta Hb, trombocyter, APT-T och PK-INR.

Om du har en defekt blodkoagulation eller blodplättsdefekt så kan det vara bra att veta om det innan du ska föda barn eller ligga inför kniven av annan anledning.

Nej brukar inte blöda mycket annars. Min mamma har väldigt lågt blodtryck har jag för mig, har ingen aning om vad det innebär dock. Lite hjärtproblem ligger också i släkten på pappas sida.
Citera
2010-12-29, 00:12
Medlem
thebigmachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starlightcam
Har en kompis som haft detta så länge han kan minnas, vi pratade om det idag senast. Han tror det är något medfött men jag tror det är att han lägger sig vid 02 varje natt, sover för litet, äter för ensidigt och rör på sig alldels för litet. Samt att han har dammigt och vidrigt hemma hos sig. Kombinationen av allt helt enkelt.

Hmm.. Sover lite gör jag... stökigt har jag. Fast jag äter bra och tränar fotboll på elitnivå så det borde inte vara pga vitaminbrist eller så
Citera
2010-12-29, 01:50
Medlem
starlightcams avatar
Citat:
Hmm.. Sover lite gör jag... stökigt har jag. Fast jag äter bra och tränar fotboll på elitnivå så det borde inte vara pga vitaminbrist eller så

Kanske är sömnbrist då. Se till att somna innan midnatt och få åtta timmars oavbruten sömn i den mån det går. Prova en vecka och så om du får någon förändring i syndabloden?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in