Citat:
Ursprungligen postat av thebigmachine
När jag blöder blöder jag mycket, tror ni det är farligt att förlora så mycket blod?
Med mycket menar jag så mycket att en hel toarulle inte kan stoppa skiten
Jag fick en störtblödning en gång under mina tonår till följd av körtelfeber. Det rann pulserande i en 10 min tills jag fick kontakt med sjukvården per telefon.
Jag fick rådet att lägga mej på rygg med en kudde bakom nacken så huvet vinklades något bakåt och knipa hårt över näsryggen i 5 min.
Jag har gjort så efter denna händelse och varje gång hjälper det, men just den gången hjälpte det inte alls.
Efter en halvtimme fick jag rådet att åka till vårdcentralen, vilket tog ytterligare 20 min. Väl där satte man in en tampong med blodstillande och kärlsammandragande medel, men efter ytteligare ca 20 min trycktes tampongen ut av trycket...då först började jag känna mej svimfärdig och jag minns inte själv vad som hände efter det. Har fått berättat för mej att man tillkallade ambulans och att jag åkte med ilfart till lasarettet, dvs ytterligare 20 min gick.
Väl på lasarettet fick jag blod (plastma) i dropp....men det tog alltså trots allt ganska lång tid med kraftig blödning innan det blev allvarligt.
Kroppen tillverkar nytt blod efter att man förlorat blod, se på blodgivarna.
Blod har också en otrolig förmåga att se mer ut i volym än det verkligen är, en 1/5 dl kan nog fylla en hel toarulle.
Är du orolig så ta kontakt med vårdcentralen, ett stick i fingret med två droppar blod räcker för att ta reda på ditt blodvärde.