2010-12-28, 17:17
Medlem
svinpäls7s avatar
Jag tänkte jag skulle försöka mig på att göra en skaldjursrisotto med räkor och hummer, ingen färsk fancy sak utan en vanlig djupfryst från ICA.
Det jag undrar är om det är värt besväret att ta reda på skalen från räkor och hummer för att göra en egen fond till risotton? Om det är värt det, hur går jag tillväga?

Nästa sak jag undrar, är en skaldjursrisotto matig nog att "stå på egna ben" som en huvudrätt, eller bör man servera nåt bröd, sallad eller annat till?

Vad jag har förstått från recept jag läst är det viktigt att röra i grytan hela tiden, är det nåt mer att tänka på?

Alla tips mottages med tacksamhet då jag aldrig gjort risotto av något slag innan.
Citera
2010-12-28, 19:22
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svinpäls7
Jag tänkte jag skulle försöka mig på att göra en skaldjursrisotto med räkor och hummer, ingen färsk fancy sak utan en vanlig djupfryst från ICA.
Det jag undrar är om det är värt besväret att ta reda på skalen från räkor och hummer för att göra en egen fond till risotton? Om det är värt det, hur går jag tillväga?

Nästa sak jag undrar, är en skaldjursrisotto matig nog att "stå på egna ben" som en huvudrätt, eller bör man servera nåt bröd, sallad eller annat till?

Vad jag har förstått från recept jag läst är det viktigt att röra i grytan hela tiden, är det nåt mer att tänka på?

Alla tips mottages med tacksamhet då jag aldrig gjort risotto av något slag innan.

Jag är ingen expert men har i alla fall gjort risotto hemmavid många gånger. Några tankar:

Det är definitivt värt att göra buljong på hummerskalen. Det är inte svårt. Googla runt lite. Det finns nog även nån tråd om jag inte minns fel.

Jag tycker att enbart risotto blir lite enahanda. Jag gillar att ha den som tillbehör till en bit fisk exempelvis, även om detta kanske inte är så genuint italienskt.

Det sägs att man ska röra hela tiden. Jag är inte säker på att det behöver vara så dramatiskt. Röra ordentligt ska man i alla fall. Personligen tycker jag att avorioris är det godaste men det förstås en smaksak. Nåt slags risottoris ska det i alla fall vara.
Citera
2010-12-28, 21:56
Medlem
svinpäls7s avatar
Har inköpt ett paket arvorioris.
Har hittat några recept på fond, men är lite tveksam till om det blir tillräckligt med skal för att göra nåt av det.....
Tack för din input!
Citera
2010-12-28, 22:00
Medlem
dePauls avatar
En god fond är nästan en förutsättning för en god risotto. En skaldjursrisotto som i det här fallet är en förrätt, varken mer eller mindre. Du bör inte servera bröd till. Den bör "stå på egna ben".

Tänk på att inte koka fonden längre än ca 20-25 minuter. Överdriver du tiden så lakar du ut ämnen som tillför beska!! Om du kör på cognac så bör du heller inte överdriva mängden. Samma sak där, det blir beskt.

Du bör sila din fond genom en duk!

~Paul~

PS Glöm inte saffranet!
Citera
2010-12-28, 22:11
Medlem
svinpäls7s avatar
OK, egen fond får det bli då

Hade tänkt att använda mig av det här receptet (med saffran )
http://www.menyse.com/3.11006/recept...ldjursrisotto/
Citera
2010-12-28, 22:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svinpäls7
OK, egen fond får det bli då

Hade tänkt att använda mig av det här receptet (med saffran )
http://www.menyse.com/3.11006/recept...ldjursrisotto/
Ser bra ut .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in