Citat:
Ursprungligen postat av svinpäls7
Jag tänkte jag skulle försöka mig på att göra en skaldjursrisotto med räkor och hummer, ingen färsk fancy sak utan en vanlig djupfryst från ICA.
Det jag undrar är om det är värt besväret att ta reda på skalen från räkor och hummer för att göra en egen fond till risotton? Om det är värt det, hur går jag tillväga?
Nästa sak jag undrar, är en skaldjursrisotto matig nog att "stå på egna ben" som en huvudrätt, eller bör man servera nåt bröd, sallad eller annat till?
Vad jag har förstått från recept jag läst är det viktigt att röra i grytan hela tiden, är det nåt mer att tänka på?
Alla tips mottages med tacksamhet då jag aldrig gjort risotto av något slag innan.
Jag är ingen expert men har i alla fall gjort risotto hemmavid många gånger. Några tankar:
Det är definitivt värt att göra buljong på hummerskalen. Det är inte svårt. Googla runt lite. Det finns nog även nån tråd om jag inte minns fel.
Jag tycker att enbart risotto blir lite enahanda. Jag gillar att ha den som tillbehör till en bit fisk exempelvis, även om detta kanske inte är så genuint italienskt.
Det sägs att man ska röra hela tiden. Jag är inte säker på att det behöver vara så dramatiskt. Röra ordentligt ska man i alla fall. Personligen tycker jag att avorioris är det godaste men det förstås en smaksak. Nåt slags risottoris ska det i alla fall vara.