Citat:
Ursprungligen postat av catt-disen
jaha

nu känner jag nästan mig lite dum. hade några år som veggo så så fort jag hör om köttersättningar så tänder jag fortfarande till.
riktigt rolig idé, låter spännande.
Haha, inga problem. Jag har också ganska svårt för köttersättningar. Vegetarisk mat kan vara god i sig, man behöver inte blanda in massa trista halvfabrikat.
Citat:
Ursprungligen postat av fukko
Återkom gärna med dina resultat.
-f
Testade det igår.
Började med att koka upp ca 4 dl vatten. Hällde i 0,5 dl tapioca-pearls inköpta i Stockholms bästa asiatiska butik.
Efter att ha kokat i ca 15 min hade pärlorna expanderat och blivit halvt genomskinliga och det kändes som att det behövdes mer vatten så jag hällde i ytterligare ca 4 dl.
Kokade ytterligare 7 minuter tills det bara fanns en liten vit kärna i mitten av pärlorna som inte var genomkokt. Silade i ett finmaskigt durkslag och spolade länge i kallt vatten, dels för att stoppa kokningen men framför allt för att skölja bort all stärkelse. 0,5 dl okokt tapioca hade blivit drygt det dubbla kokt.
Sedan till det roliga: exprimenterande med smak och färg. Fördelade den kokta tapiocan till fyra olika småskålar, knappt en matsked per skål. Resterande kokt tapioca slängdes efter att jag hade smakat på den. Kan meddela att det inte finns någon poäng att äta den "naturell". Smakar absolut inget alls vilket iof är perfekt när man själv ska smaksätta den.
Från början hade jag enbart tänkt testa de två smaker som jag funderade på att använda till min nyårsförrätt:
Soja i ena och
spadet från egen inlagd färsk chili (enligt egen variant av 1-2-3-metoden) i den andra. Exprimentlustan tog dock över och jag ville testa en söt för
fukkos skull och en annan med riktigt tuff färg. Den söta blev efter konsulterande med kylskåpet hemmagjord
flädersaft, betydligt starkare koncentrerad än man normalt skulle dricka den. Den med färg spad från
inlagd rödbeta.
Lät de olika småskålarna stå och dra i rumstemp under ca 4 timmar och resultatet blev följande:
Soya
Använde en vanlig Kikkoman.
Utseende: Något ljusare än svart stenblitsrom. Viss transparens. Stor som forellrom.
Smak: Mycket tydlig sojasmak. Kanske lite väl "mustig"
Betyg: 4/5
Förbättring: Ska till nyår använda en ljusare soja. Om jag hittar blir det
http://www.kikkoman.eu/en/consumers/products/sushi-sashimi-soy-sauce
Spadet från egen inlagd färsk chili
Färsk skivad chili som fått ligga ett dygn i lag av risvinäger och socker med en liten nypa salt.
Utseende: Ljust, ljust orange-rosa. Lite som sikrom.
Smak: Mycket god. Friskt balanserad med lite sting i eftersmaken från chilin.
Betyg: 4,5/5
Förbättring: Ingen som jag kan komma på. Kanske vore att förstärka färgen något. Vet dock inte riktigt hur dock. Kanske ett par droppar morotsjuice.
Flädersaft
Utseende: Nästan genomskinlig men med lite mjölkigt grå färg. Snyggare än det låter.
Smak: Ganska god enligt mig. Inte god enligt tjejjen.
Betyg: 3/5
Förbättring: Ska testa andra söta varianter nästa gång. Tror att apelsinjuice med lite färsk ingefära skulle kunna vara en höjdare.
Inlagd rödbeta
Utseende: Mycket fin färg som gick från kraftig lila till mörkt rubinröd under timmarna den fick ligga.
Smak: Inlagd rödbeta. Inte gott.
Betyg färg: 5/5
Betyg smak: 2/5
Förbättring: Planen nästa gång är att blanda rödbetssaften med något annat med god smak. Vet dock inte ännu vad.
Till alla varianterna tog jag dubbelt så mycket smaksättningsvätska som kokt tapioca. De olika blandningarna sågs upp olika mycket vilket gjorde att storleken på de färdiga romkornen varierade något. Störst blev de med rödbeta, minst de med soja.
Förkortad variant på receptet:
1. Koka ca 20-25 minuter i mycket vatten.
2. Sila och skölj i kallt vatten.
3. Blanda 1 del kokt tapioca med minst 2 delar smak-/färgsättningsvätska.