2010-12-28, 02:00
Medlem
Hej!
Jag har funderat på nåt väldigt länge nu. Det var ett program jag såg för flera år sen som handlade om dragningskraften. Och i detta program så påstod de att det fanns vissa platser på jorden där dragningskraften var betydligt svagare.

T.ex så visade de att en man blev längre när han gick in i den här "zonen" och sen blev kortare när han gick ur den.
Det var nåt med ett ägg också, att det rullade nedför en planka mycket saktare än vanligt i det här området.
Jag vet att det här låter sjukt, men det är vad jag kommer ihåg. Som sagt, det var oerhört länge sedan som jag såg det.
Det kan lika gärna vara ett tecknat program.

Men jag tänkte kolla om det är någon som vet vad jag pratar om, så jag vet om jag verkligen har sett det eller bara drömt ihop allting.

Tack på förhand.
Citera
2010-12-28, 02:01
Medlem
listigts avatar
Ja, gravitationskraften är olika stark på olika ställen på jorden. Varför vet jag dock inte.
Citera
2010-12-28, 02:04
Medlem
Jarans avatar
på mount everest är 1 KG 1 G lättare hörde jag på någon dokumentär om dragningskraften. annars tror jag att det är väldigt lika på alla ställen.
Citera
2010-12-28, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listigt
Ja, gravitationskraften är olika stark på olika ställen på jorden. Varför vet jag dock inte.

Det är en ganska marginell skillnad, tror jag. Det rör sig om några tusendelars m/s² i fritt-fall-acceleration, om jag minns min formelsamling rätt.

Beror det inte bara på olika avstånd till jordens tänkte tyngdpunkt i mitten?
Citera
2010-12-28, 02:07
Medlem
Ondves avatar
Därför att jorden inte är helt rund utan smalare kring ekvatorn vilket gör att det är mindre massa till centrum där, vilket gör att gravitationen blir lägre.

Därför brukar man skjuta upp rymdraketer närmre ekvatorn för att spara bränsle.
Citera
2010-12-28, 02:17
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Det är en ganska marginell skillnad, tror jag. Det rör sig om några tusendelars m/s² i fritt-fall-acceleration, om jag minns min formelsamling rätt.

Beror det inte bara på olika avstånd till jordens tänkte tyngdpunkt i mitten?

*hundradelar
Citera
2010-12-28, 02:18
Medlem
Jooncs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loas27
Hej!
Jag har funderat på nåt väldigt länge nu. Det var ett program jag såg för flera år sen som handlade om dragningskraften. Och i detta program så påstod de att det fanns vissa platser på jorden där dragningskraften var betydligt svagare.

T.ex så visade de att en man blev längre när han gick in i den här "zonen" och sen blev kortare när han gick ur den.
Det var nåt med ett ägg också, att det rullade nedför en planka mycket saktare än vanligt i det här området.
Jag vet att det här låter sjukt, men det är vad jag kommer ihåg. Som sagt, det var oerhört länge sedan som jag såg det.
Det kan lika gärna vara ett tecknat program.

Men jag tänkte kolla om det är någon som vet vad jag pratar om, så jag vet om jag verkligen har sett det eller bara drömt ihop allting.

Tack på förhand.
Dragningskraften (gravitationen) är omvänt proportionerlig mot kvadraten på avståndet mellan de båda kropparna (dig själv och jorden). Därför är gravitationen lägre om du befinner dig längre från jordens mittpunkt, tex på toppen av ett berg.

Citat:
Ursprungligen postat av Jaran
på mount everest är 1 KG 1 G lättare hörde jag på någon dokumentär om dragningskraften. annars tror jag att det är väldigt lika på alla ställen.
För det första menar du lilla g, inte G (= 6.67300 × 10-11 m3 kg-1 s-2). För det andra mäts inte g i kg, och man kan därför inte säga att "1 KG är 1 G lättare...", och för det tredje skulle en minskning av accelerationen 1 g innebära att du var viktlös.
Citat:
Ursprungligen postat av Ondve
Därför att jorden inte är helt rund utan smalare kring ekvatorn vilket gör att det är mindre massa till centrum där, vilket gör att gravitationen blir lägre.

Därför brukar man skjuta upp rymdraketer närmre ekvatorn för att spara bränsle.
Jorden är "bredare" kring ekvatorn (större omkrets), och föremål har därför lägre tyngd där.
Senast redigerad av Joonc 2010-12-28 kl. 02:26.
Citera
2010-12-28, 02:24
Medlem
conter1s avatar
Här är skillnadena:

http://www.geomatiknyheter.se/sites/default/files/story/2010/sep/39252_geoide.jpg
Citera
2010-12-28, 04:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Joonc
Dragningskraften (gravitationen) är omvänt proportionerlig mot kvadraten på avståndet mellan de båda kropparna (dig själv och jorden). Därför är gravitationen lägre om du befinner dig längre från jordens mittpunkt, tex på toppen av ett berg.

Kan du förklara det där så jag förstår tror du?
Citera
2010-12-28, 04:09
Medlem
Tack för alla svar på så kort tid. Jag fick reda på saker jag inte hade någon aning om.

Men jag tror ni missförstod mig, eller så var det jag som uttryckte mig på fel sätt.
Jag var ute efter mer information om "dokumentären" som jag berättade om. Är det någon som kan verifiera att den ens finns? Har någon sett nånting som låter likt det lilla jag kommer ihåg?

Det betyder inte att jag inte uppskattar era svar dock, verkligen inte.
Citera
2010-12-28, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MR_Robin_89

Citat:
Dragningskraften (gravitationen) är omvänt proportionerlig

Omvänd proportionelig = http://img189.imageshack.us/img189/9746/1111111111111111111x.jpg

Citat:
mot kvadraten på avståndet mellan de båda kropparna (dig själv och jorden). .

Formeln som han beskrev: F=C*(m1*m2)/r^2
C = Allmänna gravitations konstanten.
r = Avståndet mellan partiklarna. (Dig själv och Jorden)
m1/m2 = Partiklarnas massor. (Jordens massa och din massa)
F = Kraft

Förenkling:

Kraft = C * Jordens massa * (Jordens massa * din massa) / Avståndet mellan dig och jorden ^ 2

Lägger man in de olika värden man får i ett diagram så ser det ut som den översta bilden.

Godnatt!
Citera
2010-12-28, 10:59
Medlem
kqrs avatar
TS: Om du står rakt under månen är gravitationen också lite svagare, men jag har en känsla av att du inte märker något i vilket fall.

Citat:
Ursprungligen postat av MR_Robin_89

http://i.solidfiles.net/b2e7.png

Så ser grafen ut. När du är långt till vänster (alltså nära jordens medelpunkt) så är gravitationen väldigt, väldigt hög. Går du lite åt höger så minskar gravitationen ganska snabbt, till en början. Ju längre bort åt höger du går (ju längre från jordens medelpunkt du befinner dig) desto långsammare minskar gravitationen.

Gravitationen blir aldrig noll, som du ser, men efter ett tag är den så liten att andra krafter tar tag i dig hårdare. Som du också kan utläsa är gravitationen oändligt stor om man kommer tillräckligt nära jordens mittpunkt. Lyckligtvis finns det andra krafter i universum som hindrar dig att komma så nära. Annars skulle alla himlakroppar bli till svarta hål direkt.

Rätta mig gärna om jag har fel, någon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in