2010-12-28, 01:44
Medlem
hajperdajpers avatar
Tjena håller på att hjälpa lillebror med en sk. a-traktor. (PV -56'a) som bara har helljus, så jag undrar hur vi ska ordna halvljuset? Han har originalströmbrytaren (http://data.fuskbugg.se/skogsturken/IMGP0166.JPG)
Strömbrytaren har två lägen. Drar man ut "knappen" lite så ska det vara halvljus och drar man ut den ännu mer så ska det vara helljus. Nu finns det inget på första läget och helljus på det andra läget.
Finns massa betäckningar på strömbrytaren, vet någon vad de olika står för så skriv gärna!
Dessa finns: 56 58a 30 58b 58 30b. Skriv gärna om ni kan hur det ska kopplas t.ex "58a ska till vänster halv, 58b till höger halv, 30 höger hel, 30b vänster hel" Typ något sånt hade varit super!

Sedan undrar jag en sak, måste man använda fotomkopplaren eller går den koppla förbi?
Och måste man ha nåt relä för att kunna använda hel OCH halv eller hur är det?

Tack för mig.
Senast redigerad av hajperdajper 2010-12-28 kl. 01:58.
Citera
2010-12-28, 01:49
Medlem
DarkwingdDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajperdajper
Drar man ut "knappen" lite så ska det vara helljus och drar man ut den ännu mer så ska det vara helljus.
du menar väl halvljus när knappen är lite utdragen och helljus när den är helt utdragen och du har väl mätt upp att knappen är hel?
Citera
2010-12-28, 01:54
Medlem
hajperdajpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkwingdDuck
du menar väl halvljus när knappen är lite utdragen och helljus när den är helt utdragen och du har väl mätt upp att knappen är hel?
hehe ojdå, måste ändra.
Citera
2010-12-28, 03:15
Medlem
core_s avatar
Det är ju fotomkopplaren som skall styra ditt helljus. Den strömställaren skall väl mig veterligen ha parkeringsljus i läge ett och halvvljus i läge två.

Visst kan du koppla bort fotomkopplaren, men då behöver du ju någon annan strömställare för att aktivera helljuset

Edit
Eller är det så att du VILL ha det som du beskriver det? För original är det ju inte...
Senast redigerad av core_ 2010-12-28 kl. 03:19.
Citera
2010-12-28, 13:14
Medlem
hajperdajpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Det är ju fotomkopplaren som skall styra ditt helljus. Den strömställaren skall väl mig veterligen ha parkeringsljus i läge ett och halvvljus i läge två.

Visst kan du koppla bort fotomkopplaren, men då behöver du ju någon annan strömställare för att aktivera helljuset

Edit
Eller är det så att du VILL ha det som du beskriver det? För original är det ju inte...
nejnej, det ända jag menade var original var strömbrytaren. nog är det ett hemmagjort tattarsystem, inget snack om saken..

går det inte koppla halvljus-stiftet på lampan till strömbrytaren eller är det bara i mina drömmar?
Citera
2010-12-28, 13:26
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajperdajper
nejnej, det ända jag menade var original var strömbrytaren. nog är det ett hemmagjort tattarsystem, inget snack om saken..

går det inte koppla halvljus-stiftet på lampan till strömbrytaren eller är det bara i mina drömmar?

nej det ska ju vara som beskrevs,park första hacket och Hel/halvljus andra genom fotomkopplare.
Är det en 56,a är det ju grova kablar på grund av 6volt så bygger man om till tolvvolt så räcker definitivt arean på kablarna till kontakten..
Men fotomkopplare eller en ljustuta med relä som på modernare bilar är ju nästan ett måste.
Att blända av med ljuskontakten sliter ju hårt på den,och risken är att man trycker för långt och blir utan lyse..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in