2010-12-27, 23:58
Medlem
HUGUs avatar
Precis legat hemma i en sjuhelvetes magsjuka. Har druckit ca 2-paket blåbärssoppa (+ en del annat) under dessa 2-3 dagar, och har förmodligen inte heller druckit tillräckligt med vätska. Kan blåbärssoppan + vätskebrist ge röda inslag i urinet? Tror jag skymtade lite rött (tillsammans med den väldigt gula) men är inte säker.

Är oftast inte känslig för såna här saker men vi alla vet ju att rött urin inte alls är bra.
Citera
2010-12-28, 00:03
Medlem
LightClouds avatar
Jag har haft röd urin några gånger och det berodde inte på kosten. Det berodde på en inflammation i urinröret/njurarna. Har du haft några smärtor förutom magvärk? Tänkte mest på ifall det gjort ont att kissa eller någon brännande känsla i buken?
Citera
2010-12-28, 00:14
Medlem
HUGUs avatar
Okej. Näe, inga speciella smärtor faktiskt, även om man knappt orkar tänka på det när man knappt kan stå rakt upp. Men det låter väl lovande ändå eller?
Citera
2010-12-28, 00:22
Medlem
Jag skulle tippa på blåbärssoppan, men drick mer vatten för att fylla på vätskan i kroppen. Sen när du börjar urinera mer ser du om du har dessa röda inslag kvar. Är du orolig ring sjukvårdsupplysningen eller vårdcentralen i morgon.
Citera
2010-12-28, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cliff-Jesus
Jag skulle tippa på blåbärssoppan, men drick mer vatten för att fylla på vätskan i kroppen. Sen när du börjar urinera mer ser du om du har dessa röda inslag kvar. Är du orolig ring sjukvårdsupplysningen eller vårdcentralen i morgon.
Om blåbärssoppan färgar urinen då är det något kanongalet med njurarna och även levern.

Färg är bara ett ämne som kroppen bryter ned. Om någon färg kommer ut igen är det när man skiter om man ätit något kroppen inte kan ta upp/bryta ned. Det finns mat som påverkar färgen/koncentrationen av urin men det enda som sker är att den blir mer eller mindre gul. Okej, ska medge, inget utan undantag. Rödbetor kan färga urinen (och bajset).

Nåja, en gång är ingen gång. Drick lite vatten och se om besvären inte uppträder igen. Om du får mer blod i urinen bör det kollas upp.
http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Blod-i-urinen/
Citera
2010-12-28, 14:32
Medlem
Mina B-Vitamin tabletter gör urinen mörkare, är det väldigt koncentrerat (druckit dåligt kvällen innan + tar mina morgonmediciner (B-Vitamin) och sedan några timmar senare urinerar så kan det vara såpass gult/rostigt att det ser ut som en rödton.
Citera
2010-12-28, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Mina B-Vitamin tabletter gör urinen mörkare, är det väldigt koncentrerat (druckit dåligt kvällen innan + tar mina morgonmediciner (B-Vitamin) och sedan några timmar senare urinerar så kan det vara såpass gult/rostigt att det ser ut som en rödton.
okej men blåbär tror jag inte kan färga urinen.

och du, kanske skulle fundera på att hålla uppe vätskebalansen lite bättre?
Citera
2010-12-28, 20:30
Medlem
bluedreams avatar
När man inte har en normal vätskebalans i kroppen så släpper njurarna ifrån sig en mindre och mer "koncentrerad" mängd vätska för att spara på kroppens vätskeresurser. Då brukar det bli mörkare/rödare. Så mitt tips är att du ska dricka mycket!
Citera
2010-12-28, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimbu
okej men blåbär tror jag inte kan färga urinen.

och du, kanske skulle fundera på att hålla uppe vätskebalansen lite bättre?
Du har så rätt, jag är ibland lite dålig med det och dricker alldeles för mycket onyttigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in