2010-12-27, 22:19
Medlem
Ireqoms avatar
Tjena!

Jag har tänkt ett tag på vad skillnaden mellan "vanliga" högtalare och satelithögtalare är. Och har inte kommit fram till vad det är. Tanken var först att det kanske var trådlösa högtalare men icke!

Så nu vänder jag mig till FB för att förhoppningsvis få reda på vad skillnaden är? Antagligen något om själva konstruktionen inuti högtalarna antar jag?
Citera
2010-12-27, 22:26
Medlem
cannaBes avatar
Satellighögtalare kallas de högtalare som används i surroundsystem. Det är inte ovanligt att de har membran som är för små för att återge någon bas.

Så har jag förstått det iaf, men det finns kanske tydligare "regler" för vad som är satellit och inte
Citera
2010-12-27, 23:06
Medlem
Bra fråga, faktiskt ingen koll på den exakta definitionen på det.
Men normalt sett så är det mindre högtalare som inte kan gå så djupt ner i basåtergivningen och används tillsammans med en sub.

Ibland kan det vara samma sak som surround högtalare men kategorin surround högtalare innehåller lite andra riktiga surround högtalare som dipoler och bipoler.

Några exempel, finns dock massa varianter och modeller så det är svårt att säga det är en ........ och det här är en .........

Satellit:
http://www.hembioconsult.se/Produkter/Hoegtalare/Surroundhoegtalare/HTS20013.htm
Surround:
http://www.hembioconsult.se/Produkter/Hoegtalare/Surroundhoegtalare/Silver-RX-FX.htm
Citera
2010-12-28, 00:17
Medlem
DrBums avatar
Det stämmer..

En satellit är tämligen dålig på att återge bas, därav så kommer dessa system alltid med en sub.
Däremot så är en surroundhögtalare mera fullrange, dvs att den återger "hela" registret.

Dessutom så är surroundare/vanliga högtalare vanligen tillverkade med 2+ element, dvs dom kan även återge bättre och mera ljud..
Citera
2010-12-28, 17:43
Medlem
Ireqoms avatar
Oj vilka bra svar jag fick!
Då har jag iaf en aning om vad det är jag köper när det står satellit på paketet hehe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in