2004-07-30, 10:10
Medlem
OXzes avatar
Jag har en god vän, vi brukar träffas då och då för att laga goda maträtter och inmundiga kalla alkoholhaltiga drycker. Det börjar bli dags för en sådan kväll igen och jag funderar på att föreslå en libanesisk buffé. Jag var på en libanesisk restaurang i Paris för två år sedan och åt mycket gott, vill nu gärna ha tips på vad man ska laga. Har någon ett speciellt bra recept, eller bara allmänna tips så får ni gärna skriva ner dem.

En så länge har jag bara bestämt mig för att ha med hummus, taboule och sådana där lammfärsspett, vet inte vad de kallas.

Tack på förhand.
Citera
2004-07-30, 11:41
Medlem
Luffarns avatar
Ett absolut måste när man lagar libanesisk mat är sesampasta. Höjer hommus och aubergineröror flera gånger om. Taboule blir smasken om det blandas med färsk mynta och bladpersillja samt finskuren gurka och tomat. Blanda med lite färskpressad lime eller citron och olivolja.

Lycka till!

Edit: Höll på att glömma det godaste av allt: Grillad halloumi
Citera
2004-07-30, 13:53
Medlem
kokaloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OXze
Jag har en god vän, vi brukar träffas då och då för att laga goda maträtter och inmundiga kalla alkoholhaltiga drycker. Det börjar bli dags för en sådan kväll igen och jag funderar på att föreslå en libanesisk buffé. Jag var på en libanesisk restaurang i Paris för två år sedan och åt mycket gott, vill nu gärna ha tips på vad man ska laga. Har någon ett speciellt bra recept, eller bara allmänna tips så får ni gärna skriva ner dem.

En så länge har jag bara bestämt mig för att ha med hummus, taboule och sådana där lammfärsspett, vet inte vad de kallas.

Tack på förhand.
Rekomenderar dessa böcker många bra recept...

* MAT FÖR GUDAR: LIBANESISK MATKULTUR FRÅN BEIRUT CAFÉ
Förlag WAHLSTRÖM & WIDSTRAND
ISBN 9146203419

* LIBANESISK MAT: ETT SMÖRGÅSBORD FRÅN ÖSTRA MEDELHAVET
Författare ALEKJI, ELIAS & DANNEMANN, FREDRIK
ISBN 9132329334
Förlag B. WAHLSTRÖMS BOKFÖRLAG AB

Men inget går upp mot brudens egen hemlagade libanesikmat med recept som har gått i arv i genarationer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in