2010-12-27, 11:35
Medlem
Falcãos avatar
Alvedon och liknande mediciner är inte särskilt verkningsfulla för att begå självmord. Betydligt mer effektivt då att skära av pulsådern med en vass kniv så kanske butiker ska förbjudas att få sälja köksknivar och istället se till att all knivförsäljning förstatligas?
Citera
2010-12-27, 11:37
Medlem
NoDaddyNotTheBelts avatar
Jag ser inget problem. Varför ska inte folk få ta sina liv?
Citera
2010-12-27, 11:45
Medlem
mrphonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Alvedon och liknande mediciner är inte särskilt verkningsfulla för att begå självmord. Betydligt mer effektivt då att skära av pulsådern med en vass kniv så kanske butiker ska förbjudas att få sälja köksknivar och istället se till att all knivförsäljning förstatligas?

Återigen ett dumliberalt "argument" som utmynnar i att allt ska "släppas fritt".
Citera
2010-12-27, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrphonk
Diskussionsunderlag:

Är detta ett pris värt att betala för att öka åtkomsten?
Ni som är anhängare av avregleringen - hur kan vi minska skadorna?

Det går och dra rätt slutsatser och det går och dra FEL slutsatser

Om det begås fler självmordsförsök beror det nog på att en del mår sämre. Finns många sätt och ta livet av sig
Citera
2010-12-27, 11:50
Medlem
Citat:
Fast med den argumentationen så kan man vända på det hela och släppa allt fritt.
Korrekt! Förbud skapar mer elände jämfört med vad det tillför.

Hur mycket sönderslagna familjer och utslagning av människor skapar inte narkotikalagarna
Citera
2010-12-27, 11:57
Medlem
mrphonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Korrekt! Förbud skapar mer elände jämfört med vad det tillför.

Hur mycket sönderslagna familjer och utslagning av människor skapar inte narkotikalagarna

Fast på vilket sätt är det relevant för avreglering av receptfria läkemedel? Om en legalisering av narkotika skulle skapa färre samhällsproblem och minska skadorna hos brukarna så vore det självklart att föredra, men det är en annan diskussion. Frågan här är om den ökade tillgängligheten av receptfria läkemedel är värd priset om det (som artiklarna i SvD menar) också medför ett större missbruk och högre samhällskostnader (både i humana och ekonomiska termer)?
Citera
2010-12-27, 11:57
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Återigen ett dumliberalt "argument" som utmynnar i att allt ska "släppas fritt".

Jag är i princip för att du ska få göra vad du vill så länge du inte skadar andra. Sedan är jag inte dogmatiskt utan inser att ibland är det inte så enkelt utan vissa saker måste ändå regleras även om det jag skrev är min principiella grundhållning. Dock tycker jag definitivt varken receptfria läkemedel eller köksknivar, som jag skämtsamt skrev om, faller inom en kategori där staten måste in och ta hand om försäljningen.

Det är tråkigt att många unga tjejer mår så dåligt att de vill ta livet av sig men vad vi behöver då är mer resurser till ungdomspsykiatrin, en skola som är bättre på att lägga märke till dessa problem etc. Att vuxna människor inte ska kunna köpa huvudvärkstabletter på ICA är ingen lösning på dessa komplicerade problem utan bara ett trist försök att flytta fokus från det som verkligen har någon betydelse.

Om du sedan vill tycka att det är en dumliberal hållning så varsågod.
Citera
2010-12-27, 12:04
Medlem
mrphonks avatar
Citat:
Jag är i princip för att du ska få göra vad du vill så länge du inte skadar andra. Sedan är jag inte dogmatiskt utan inser att ibland är det inte så enkelt utan vissa saker måste ändå regleras även om det jag skrev är min principiella grundhållning. Dock tycker jag definitivt varken receptfria läkemedel eller köksknivar, som jag skämtsamt skrev om, faller inom en kategori där staten måste in och ta hand om försäljningen.

Det är tråkigt att många unga tjejer mår så dåligt att de vill ta livet av sig men vad vi behöver då är mer resurser till ungdomspsykiatrin, en skola som är bättre på att lägga märke till dessa problem etc. Att vuxna människor inte ska kunna köpa huvudvärkstabletter på ICA är ingen lösning på dessa komplicerade problem utan bara ett trist försök att flytta fokus från det som verkligen har någon betydelse.

Om du sedan vill tycka att det är en dumliberal hållning så varsågod.

Men om avregleringen leder till ökade kostnader för samhället i form av sjukvård, psykiatrisk vård och så vidare så skadar det ju andra - åtminstone så länge vi har offentlig sjukvård som vi gemensamt bekostar. Nu säger inte artiklarna att avregleringen lett till ökade kostnader, men om det likt man påstår är så att allt fler försöker skada sig själva medelst receptfria läkemedel efter avregleringen så borde också konsekvensen bli ökade kostnader för oss alla.
Citera
2010-12-27, 12:09
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Men om avregleringen leder till ökade kostnader för samhället i form av sjukvård, psykiatrisk vård och så vidare så skadar det ju andra - åtminstone så länge vi har offentlig sjukvård som vi gemensamt bekostar. Nu säger inte artiklarna att avregleringen lett till ökade kostnader, men om det likt man påstår är så att allt fler försöker skada sig själva medelst receptfria läkemedel efter avregleringen så borde också konsekvensen bli ökade kostnader för oss alla.

Fast nu spekulerar du ju bara loss helt fritt. Då som sagt dessa läkemedel i princip aldrig leder till döden så kan det lika gärna vara så att detta rop på hjälp gör att man får vård i tid och kan bli frisk istället för att hamnar hamnar för djupt i depressioner och självskadebeteende vilket skulle innebära betydligt större samhällskostnader. Spekulationer även detta naturligtvis.
Citera
2010-12-27, 12:12
Medlem
mrphonks avatar
Citat:
Fast nu spekulerar du ju bara loss helt fritt. Då som sagt dessa läkemedel i princip aldrig leder till döden så kan det lika gärna vara så att detta rop på hjälp gör att man får vård i tid och kan bli frisk istället för att hamnar hamnar för djupt i depressioner och självskadebeteende vilket skulle innebära betydligt större samhällskostnader. Spekulationer även detta naturligtvis.

Ja, och därför la jag också in en brasklapp kring detta. Men jag reagerade mer på din grundinställning att man ska få göra vad man vill så länge det inte skadar någon annan, vilket blir väldigt svårt i ett samhälle med gemensam välfärd. Det är mycket möjligt att det skulle funka i ett samhälle där vi inte hade något gemensamt och där alla bara ansvarade för sig själva. Men det är inget samhälle jag vill leva i.

Rent generellt känns det som människor har en övertro på "individen" och vad människor är kapabla till. Vi behöver restriktioner, lagar och regler just för att människor allt för ofta faktiskt inte vet sitt eget bästa. Om någon invänder så kan vi bara kolla på hur människor röstar kontra vad de faktiskt tycker i olika sakfrågor.
Citera
2010-12-27, 12:34
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ja, och därför la jag också in en brasklapp kring detta. Men jag reagerade mer på din grundinställning att man ska få göra vad man vill så länge det inte skadar någon annan, vilket blir väldigt svårt i ett samhälle med gemensam välfärd. Det är mycket möjligt att det skulle funka i ett samhälle där vi inte hade något gemensamt och där alla bara ansvarade för sig själva. Men det är inget samhälle jag vill leva i.

Rent generellt känns det som människor har en övertro på "individen" och vad människor är kapabla till. Vi behöver restriktioner, lagar och regler just för att människor allt för ofta faktiskt inte vet sitt eget bästa. Om någon invänder så kan vi bara kolla på hur människor röstar kontra vad de faktiskt tycker i olika sakfrågor.

Exakt och just därför har jag den pragmatiska inställningen att det är en grundprincip att utgå från men inte något som går att tillämpa fullt ut om vi ska leva i ett fungerande samhälle. Restriktioner är tyvärr nödvändiga men jag tycker att de bör tillämpas med stor försiktighet då grundinställningen ändå bör vara att vi som individer i största möjliga mån ska få lov att få bestämma över våra egna liv. Tycker då att en sådan sak som att man ska kunna köpa lite huvudvärkstabletter även efter apotekens stängningstider när man har en dunkande huvudvärk definitivt faller in i en kategori där staten inte bör ha rätt att komma med restriktioner.

Du skrev tidigare att mitt argument var dumliberalt och att det i förlängningen skulle innebära att allt var tillåtet men om man vänder på argumentet och istället tycker att staten ska skydda oss mot allt som är skadligt eftersom, som du är inne på, vi människor ofta fattar "fel" beslut så får vi ett kontrollsamhälle som jag tycker känns oerhört obehagligt.
Citera
2010-12-27, 12:38
Bannlyst
I butikerna i Danmark kan man bara köpa 10 st förpackningar av tex Panodil. Kanske en ide för Sverige med? I Danmark är man mest oroad för överdriven konsumtion vilket leder till bla leverskador. Om man vill ta livet av sig finns det ju effektivare metoder. Hoppa ut genom fönstret, ställa sig framför tåget osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in