• 1
  • 2
2010-12-27, 01:43
Medlem
När datorn var ny och jag kollade filmtrailers, oavsett om det var från IMDB.com eller Youtube, så gick det smärtfritt att kolla klipp i 720 HD. Numera hackar det varannan sekund. Vad har hänt?

Har Safari med senaste uppdatering. Varför har datorn "blivit långsammare med tiden"?
Citera
2010-12-27, 02:04
Medlem
Gotenkss avatar
Prova formatera om den, installera allt på nytt. Senaste drivers till allt, och om det fortfarande hackar då. Utan alla små program som ligger i bakgrunden.
Citera
2010-12-27, 02:10
Medlem
Ovics avatar
Är det enbart när du tittar klipp via internet? - Har du testat så att internet uppkopplingen fungerar som den ska?

Nerladdade klipp? - Har du mycket skräp på datorn?
Citera
2010-12-27, 02:26
Medlem
Efterbliven första kommentar, lite lust att rapportera.

Inte en chans att jag formaterar om och gör om allting efter 4 månader bara. Tagit massvis med timmar med att få alla program och inställningar så som jag vill ha dom. Formaterar inte om bara för att 720p ska flyta på felfritt.

Tänkte mest om det fanns någon lättare städning att utföra i datorn, men kom på att jag hade internet över bluetooth, det brukar ju gå långsamt.
Citera
2010-12-27, 02:37
Medlem
Elwisps avatar
Har du mycket skit som tar plats på hårddisken?
Citera
2010-12-27, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Efterbliven första kommentar, lite lust att rapportera.

Inte en chans att jag formaterar om och gör om allting efter 4 månader bara. Tagit massvis med timmar med att få alla program och inställningar så som jag vill ha dom. Formaterar inte om bara för att 720p ska flyta på felfritt.

Tänkte mest om det fanns någon lättare städning att utföra i datorn, men kom på att jag hade internet över bluetooth, det brukar ju gå långsamt.

Skaffa inte addons och sånt skit. Segar bara ner datorn extremt mycket..
Citera
2010-12-27, 13:17
Medlem
Citat:
När datorn var ny och jag kollade filmtrailers, oavsett om det var från IMDB.com eller Youtube, så gick det smärtfritt att kolla klipp i 720 HD. Numera hackar det varannan sekund. Vad har hänt?

Har Safari med senaste uppdatering. Varför har datorn "blivit långsammare med tiden"?

Det är sånt som inte sägs min vän. Vilket program kör du 720p filmerna i?
Eller är det bara trailers som gäller? Ladda ner Plex och försök få filmen att köra därifrån, tyvärr är det de sämsta programmet och stor och klumpig som iTunes, men den läser av 720 bättre än andra alternativ som finns för Mac. Tragiskt, men sant. http://www.plexapp.com/

Bra att veta är att Apple stoppar in de sämsta processorerna och grafikkorten i marknaden så vad hade du egentligen förväntat dig? Att datorn skulle klara av sånt? Nästa gång vet du.

Och nej, du ska inte behöva formatera, addons till firefox/safari får inte datorn att bli seg och så vidare. Det är hårdvaran det är problem på, när man stoppar in skit i en dator, då får man ut skit från datorn.

Citat:
Ursprungligen postat av Gotenks
Prova formatera om den, installera allt på nytt. Senaste drivers till allt, och om det fortfarande hackar då. Utan alla små program som ligger i bakgrunden.

Gotenks. Du vet att detta är Macdelen va? Senaste drivrutinerna? Sånt behöver man inte göra med en Mac, man behöver inte leta efter skivor, eller gå in i hemsidor och ladda ner senaste drivrutinerna.
Som sagt, detta är Mac delen, inte Windows.
Senast redigerad av Pulse82 2010-12-27 kl. 13:19.
Citera
2010-12-27, 13:22
Medlem
tzjs avatar
Citat:

Jag vill veta när datorn var ny innan jag kan komma med en ev. lösning.

/tzj

Och huruvida Apple stoppar in skit eller dåliga processorer i sina datorer eller ej, hör inte hemma i denna diskussion. Håll er till frågan.

/mod.
Citera
2010-12-27, 14:06
Medlem
tzjs avatar
Svar som inte ens var svar på frågan och svar som handlade om windowsdatorer (?!) raderade.

/mod.
Citera
2010-12-27, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elwisp
Har du mycket skit som tar plats på hårddisken?

Av 250 GB hårddisk har jag ca 20 GB kvar i ledigt utrymme. Spelar det nån roll...?

Citat:
Ursprungligen postat av TheLazahYoda
Skaffa inte addons och sånt skit. Segar bara ner datorn extremt mycket..

Har inte sånt skit.

Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
Bra att veta är att Apple stoppar in de sämsta processorerna och grafikkorten i marknaden så vad hade du egentligen förväntat dig? Att datorn skulle klara av sånt? Nästa gång vet du.

Och nej, du ska inte behöva formatera, addons till firefox/safari får inte datorn att bli seg och så vidare. Det är hårdvaran det är problem på, när man stoppar in skit i en dator, då får man ut skit från datorn.

Nu syftar jag enbart till det 720p HD-material som visas på exempelvis IMDB eller Youtube, d.v.s på nätet. Se på MKV 720p HD filmer på datorn flytar på hur bra som helst.

Apple stoppar inte in "det sämsta processerna". Jag har läst på gott om det här, finns ingenting dåligt i den här datorn hårdvarumässigt. Vet inte vad du fått för dig. Finns typ inga starkare 13 tums datorer än den här. Och om det finns, så är det säkerligen en PC som knappast erbjuder lika bra samspel som man får med en mac.

Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Jag vill veta när datorn var ny innan jag kan komma med en ev. lösning.

Juli.

Dessvärre har jag märkt av en liten liten prestandaförsämring. Då menar jag badbollen som dyker upp lite oftare än förut, i program som Safari och iPhoto. Vad detta beror på vet jag inte.

Annars är jag skitnöjd med denna. Fantastisk dator.
Citera
2010-12-27, 14:14
Medlem
Flärps avatar
Testa att reparera dina behörigheter (finns i Disk Utility, markera din hårddisk och välj Repair Disk Permissions) och hårdvarutestetet som finns på din systemskiva som följde med din dator.
Citera
2010-12-27, 14:20
Medlem
tzjs avatar
Juli. Ok. Då är den ny.

Min rekommendation är att du testar det Flärp säger ovanför mig.

Skulle inte det ge effekt så kommer mina följande rekommendationer här:

Gör en säker start (klicka på min signatur).

Ladda ner och installera om den senaste combo-updaten för Snow Leopard.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in