2010-12-27, 19:41
Medlem
csts avatar
Tråden är korspostad i stadsplanering och infrastruktur, därför låser jag denna. Har TS åsikter kring detta vänligen skicka PM.

edit, vi gör ett försök till.

Tråd öppnad igen.

/mod
Senast redigerad av cst 2010-12-28 kl. 00:13.
Citera
2010-12-28, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HK52
Narvavägen, Karlaplan, Grev Magningatan , Strandvägen är "bästa adresser".
Hade nog sagt precis samma, bortsett från Grev Magnigatan. Vad fick dig att nämna just den, och inte t ex Torstenssonsgatan?
Senast redigerad av Stiff-Upper-Lip 2010-12-28 kl. 02:06.
Citera
2010-12-28, 09:41
Medlem
csts avatar
Villagatan, Floragatan?
Citera
2010-12-28, 10:37
Medlem
Storfurstinnans avatar
Citat:
Underbara second handbutiker, där du hittar nya kläder köpta utomlands för en spottstyver.
Lugnt att bo på Östermalm. Folket är vänliga, inte alls så snorkiga som det sägs.
Bratsen hittar man litet varstans med tanke på att Östermalm är väldigt litet .
Bästa caféer: Creem på Karlavägen, tycker jag. Om du vill se kändisar, vill säga.
Gamla damer med hundar i Chanelkläder, ja! Fina bilar, ja. Stökigt, nej! Nackdelar; Bussar åker sällan, hård trafik stör, saknar pulsen! Väldigt dyrt i mataffärerna.

Att det fanns vintage på Östermalm hade jag inte en aning om, kan du nämna några butiksnamn?
Citera
2010-12-28, 11:12
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storfurstinnan
Att det fanns vintage på Östermalm hade jag inte en aning om, kan du nämna några butiksnamn?
Herr Judith har precis flyttat dit, annars finns Mixx, Två Tre Gånger, Kattis und so weiter...
Citera
2010-12-28, 19:04
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DSBIP
Tack vare Gärdet och alla minimala ettor...
Ehh va? Bor inte så många invandrare på Gärdet. De få som bor där beter sig som svenskar också.
Citera
2011-03-30, 15:38
Medlem
ralphlaurens avatar
Citat:
Underbara second handbutiker, där du hittar nya kläder köpta utomlands för en spottstyver.
Lugnt att bo på Östermalm. Folket är vänliga, inte alls så snorkiga som det sägs.
Bratsen hittar man litet varstans med tanke på att Östermalm är väldigt litet .
Bästa caféer: Creem på Karlavägen, tycker jag. Om du vill se kändisar, vill säga.
Gamla damer med hundar i Chanelkläder, ja! Fina bilar, ja. Stökigt, nej! Nackdelar; Bussar åker sällan, hård trafik stör, saknar pulsen! Väldigt dyrt i mataffärerna.

Det här kan vara bland det bättre jag läst på detta forum. Jag tycker du ger en klockren bild av Östermalm. Jag skulle även vilja lägga till, utan tvekan Stockholms bästa kulinariska upplevelser, underbar natur för promenader (karlavägen, narva, strandvägen) och pick-nick (stureparken, humlegården, Djurgården), Stockholms mest påkostade krogar. Åsikterna om Stureplan må vara spridda men större investeringar på nattklubbsscenen i Sverige är svårt att hitta.

Listan kan göras hur lång som helst, hög inkomst på invånarna, låg kriminalitet (iallafall MENA-kriminalitet, hot, våldtäkter, misshandel) välmående befolkning.

Trots detta finns ett stort förakt mot Östermalm i Sverige, Varför är det så? Är folk som inte bor på ö-malm så avundsjuka så att avundsjukan blir hat? Varför ser man inte såhär på Beverly Hills? Vi ser alla med stora ögon på dem som lyckats och bosatt sig i Beverly Hills eller på Manhattan, men inte de framgångsrika i Sverige?
Citera
2011-03-30, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Villagatan, Floragatan?
Har fått intrycket att folk som har gott om pengar gärna bor på Floragatan. Kanske bara jag. Liten gata dock.
Citera
2011-03-31, 14:46
Medlem
mikxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ralphlauren
Trots detta finns ett stort förakt mot Östermalm i Sverige, Varför är det så? Är folk som inte bor på ö-malm så avundsjuka så att avundsjukan blir hat? Varför ser man inte såhär på Beverly Hills? Vi ser alla med stora ögon på dem som lyckats och bosatt sig i Beverly Hills eller på Manhattan, men inte de framgångsrika i Sverige?

'Surt, sa räven'

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jantelagen

Att skylta med pengar (och även framgång) har ju alltid varit någonting som stuckit oss Skandinaver i ögonen. Förklaringen ligger nog i våra länders historia, och i många år av en viss typ av politik har drivits.
I USA är ju pengar respekterat (och eftertraktat) mer "öppet".
Citera
2011-03-31, 17:31
Medlem
stekarslaktarns avatar
Det är väldigt många som rör sig vid/på Östermalm som kanske inte bor där. Det sker tyvärr t.ex. väldigt många knivrån vid Gustav Adolfsparken (har flera polare som råkat ut för det, men har oandrasidan tjejkompisar som gått hem genom den parken i flera år utan att råka ut för något). Brukar undvika den nattetid på helger av den anledningen (men som sagt, många gör det inte och det går bra för dem)
Citera
2011-04-01, 00:22
Medlem
PeterBorossys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiff-Upper-Lip
Jag är väldigt intresserad av stadsdelen Östermalm i Stockholm, av flera anledningar. Arkitekturen, historian och invånarna m.m.

Vilken del av Östermalm är mest konservativ? Var bor flest direktörer (strandvägen?) och var bor flest friherrar? Vilka kaféer signalerar vad? Finns det kända östermalmsfamiljer, ett efternamn som alltid bott i stadsdelen och som man som stockholmare/östermalmare känner till? Skolor och annat? Vad anses bäst, Lärkstaden eller Eriksberg?

Intresserad av det mesta som berör ämnet! Tack på förhand för trevliga inlägg (Vet ej om tråden passar bäst här eller i Stadsplanering och arkitektur-forumet)

/W.S.

Eftersom jag bor på östermalm, går i skola på östermalm och umgås med folk på östermalm, men också bor i en förort så jag har perspektiv så kan jag nog besvara dina frågor ganska pricksäkert.

Den delen som är mest konservativ är enligt mig på karlaplan, alltid mycket mer klasstjafs från folk som bor i den delen.

Kan inte riktigt spekulera i andra frågan tyvärr.

Ifall man ska gå på ett soft café som har bra anseende så är det helt klart Saturnus vid eriksbergsgatan, skitbra fik men alltid fullt som fan med "viktigt folk". Caféer som 60 är ganska trashiga. Espresso house är ganska väl ansett men jag har inte så bra koll tyvärr.

Själv blivit förvånad över hur många kändisar man träffar på i förorterna, tycker själv inte att jag kan svara sådär direkt att det finns några kända "östermalmsfamiljer" nej.

Gymnasieskolor?
Östra real, 50% invandrare 40% hobbystekare 10% genuina stekare. Inga direkt roliga skolor i övrigt, mycket östermalmsfolk på grundskolorna. Franska skolan ligger väll mer i vasastan men kryllar med folk från fina förorter och östermalm men även folk från andra delar av stan.

slutsats, ska du bo på östermalm bo inte kring karlaplan. trevligt område och väldigt centralt. Kul socialt även ifall man är en förortskille, inga fördommar bland de flesta.
Citera
2011-04-01, 00:52
Medlem
csts avatar
M&L > Livsstil och subkulturer

/mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem