2010-12-27, 00:40
Medlem
Marsovs avatar
Har vi sett vad som finns bakom vår sol? Hur? Kan det inte vara möjligt att det finns en planet på ungefär samma avstånd som vi och därmed haver liv?

http://i54.tinypic.com/1589wfo.png
Citera
2010-12-27, 00:46
Medlem
lingonsoppas avatar
Du menar med exakt samma omloppsbana? Rätt otroligt.
Citera
2010-12-27, 00:46
Medlem
Är du helt mentalt efterbliven?

Tänk efter en gång till

Citera
2010-12-27, 00:49
Medlem
Jontishs avatar
Det är väl inte en fysisk omöjlighet för planeter att kretsa runt en stjärna i exakt samma omloppsbana, fast på motsatt sida...

Men man har ju skickat ut massa sonder och grejer i rymden som skulle ha upptäckt detta... Sen skulle man väl ändå kunna hitta bevis för dess existens från jorden genom dess dragningskraft...

Skulle vara rätt häftigt om det fanns dock
Citera
2010-12-27, 00:54
Medlem
Jontishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seiMo
Är du helt mentalt efterbliven?

Tänk efter en gång till

Om jag tolkar dig rätt menar du att solen skulle flytta på sig så att vi skulle kunna se denna planet?

Solen kretsar inte runt jorden
Citera
2010-12-27, 00:59
Medlem
Motleys avatar
Haha härlig bild. Spontant tror jag verkligen inte på detta, å andra sidan har man ju genom historian gång på gång haft fel om saker som setts som självklara. (möjligt att detta enkelt går att motbevisa dock, det vet jag inte) Men saker förändras ständigt när det gäller vad man vet om universum, senaste denna månad. "Världens astronomer har räknat fel. Universum har tre gånger så många stjärnor som man tidigare räknat med." http://62.119.189.55/cm/2.145/nyheter/varlden/universums-stjarnor-felraknade-1.1221546

Även om jag inte heller tror på detta, tycker jag att många avfärdar saker väldigt enkelt utan att egentligen ha någon koll. (pratar mer generellt). Behövs helt enkelt folk som kommer med helt nya tankar när det gäller forskningen om universum (utan att själv vara expert på det), dock så ska man också kunna ta det som fakta när man blir motbevisad. Så om någon motbevisar dig här till 100 % hoppas jag att du tar det, annars får du väl stå på dig
Citera
2010-12-27, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jontish
Om jag tolkar dig rätt menar du att solen skulle flytta på sig så att vi skulle kunna se denna planet?

Solen kretsar inte runt jorden

Menar att planeten skulle redan vara upptäckt i sådana fall, garanterat.
Citera
2010-12-27, 01:24
Medlem
bjornebarns avatar
Rent spontant känns det som att man borde ha upptäckt det genom att studera alla andra himlakroppar i vårt solsystem och därmed upptäcka att det måste finnas en till gravitationskälla i solsystemet för att allt skall gå ihop, vi har ju trots allt oerhört god koll på hur alla stora himlakroppar i vårt solsystem rör sig, så exakt att vi kan förutsäga var de kommer att befinna sig i förhållande till varandra om många många år. Jag är dock inte speciellt insatt i astronomi, så vi får hoppas att någon som vet helt säkert kan bekräfta
Citera
2010-12-27, 01:43
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
"Plutius" HAHA, kul.

Man har skickar ut sonder till Merkurius och Venus som rimligtvis redan borde ha upptäckt en sådan planet. Tanken är i och för sig spännande.

Vad som däremot är en bra fråga är vad som döljer sig bakom Vintergatans centrum. Vi kan inte se bakom centrum, eftersom det är för mycket gas och stjärnor i vägen som skymmer sikten, så vi kan bara gissa hur vår galax ser ut där, och vad som döljer sig bortanför den.
Senast redigerad av Detvardåsjälva 2010-12-27 kl. 01:47.
Citera
2010-12-27, 01:51
Medlem
Meskilstunas avatar
En bok av Olof Möller i serien "Jaktrymdskepp X12" handlar om exakt en sån här planet.
Är det där du hittat inspirationen mån tro?
Citera
2010-12-27, 01:52
Medlem
kqrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Rent spontant känns det som att man borde ha upptäckt det genom att studera alla andra himlakroppar i vårt solsystem och därmed upptäcka att det måste finnas en till gravitationskälla i solsystemet för att allt skall gå ihop, vi har ju trots allt oerhört god koll på hur alla stora himlakroppar i vårt solsystem rör sig, så exakt att vi kan förutsäga var de kommer att befinna sig i förhållande till varandra om många många år. Jag är dock inte speciellt insatt i astronomi, så vi får hoppas att någon som vet helt säkert kan bekräfta :)
Du har helt rätt. Minst en av planeterna i vårat solsystem upptäcktes just genom att man förstod att det krävdes en gravitationskälla till. Man tittade på nuffrorna i pappret, ringde upp ett observatorium och sa, "Rikta teleskopet mot punkt xyz så får ni se en planet." Sjukt nog.
Citera
2010-12-27, 02:18
Medlem
Dr. Wilys avatar
Den här tanken är inte på något sätt ny. Den antike, pytagoreiske filosofen Filolaos föreslog redan på 400-talet f.v.t. att det borde finnas en Antichthon ("motjord") bortom den himmelska elden, allt för att de himmelska sfärernas antal skulle uppgå till tio (ett tal som betraktades som särskilt heligt av pytagoréerna). Denna tanke framstår kanske som smått främmande för oss nutida människor...

Genom historien så har motjorden ofta placerats i sol-jordsystemets Lagrangepunkt L3 som ligger "på andra sidan" solen från jorden sett. Detta är dock djupt problematiskt eftersom L3 är instabil; en kropp som ligger i omloppsbana i den punkten är mycket känslig för störningar från andra himlakroppar (Venus i synnerhet skulle åstadkomma påtagliga störningar då den planeten ibland kommer L3 så nära som 0.3 AE) och skulle rubbas ur sin bana på en tid som är att betrakta som kort på geologiska tidsskalor.

Om man dessutom tar hänsyn till Keplers lagar inser man snart att Antichthon, om den existerade idag, borde ha en osannolikt finjusterad omloppsbana. Jorden rör sig i en ellips och har olika stor hastighet vid olika punkter på banan. Därtill finns det en obalans mellan barycentret hos systemet solen-Jupiter och jorden; i klarspråk kan man uttrycka det som så att den enormt massiva Jupiter får solen att "svänga" en smula i sin position. Om man räknar samman dessa effekter visar det sig att en dold planet i L3 ändå skulle vara synlig från jorden ibland.

Och till sist så har existensen av en tvillingjord även uteslutits av rymdsonder och astronomiska observationer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in