• 1
  • 2
2010-12-27, 14:41
Medlem
Vad vill du: ha möjlighet till bra avkastning eller spela säkert och garanterat inte gå minus på affären?

Med fonder riskerar du ALLTID att gå back. Historiskt sett bör du dock gå plus om du plockar ut pengarna vid "rätt" tillfälle. Om du en dag upptäcker att pengarna måste loss och börsen är kass just då, ja, då förlorar du på det hela förmodligen. Alternativet är att spela säkert och sätta in på sparkonto hos exempelvis Hoist och då lyfta garanterade 2,5-3% ränta. Själv kör jag 50/50 på sparkonto och fonder nu. Sparkontot kan jag alltid plocka från om det skulle behövas, fonderna har jag kvar länge.

Och avseende att byta bank. Det behöver du inte. Bara att öppna konto hos Avanza och köra på. Däremot är det inte svårt att byta bank om du nu skulle vilja. Du ger bara banken du vill byta till fullmakt att fixa allt, så flyttar dom över dig. Tar kanske två besök hos den nya banken och ett par dagars väntan så är det fixat. Inte värre än att byta telefonabonnemang..
Citera
2010-12-31, 18:59
Medlem
Har fått hem papper från Avanza nu som jag ska fylla i. Har läst villkoren, men måste kolla här ändå.. Finns det några dolda avgifter som man kan tvingas betala om man bara öppnar konto utan att sätta in pengar? Jag valde "Premium" eftersom det verkade vara det vanligaste.
Citera
2010-12-31, 19:06
Bannlyst
Jag sparar i asienfonder och kan med säkerhet säga att nästa år är året då bubblan spricker.
Kina har ett handelsöverskott med 30% mot omvärlden och ca 70% mot USA.
Dessa pengar investeras varken i hemlandet eller i forskning vilket betyder att antingen korruption eller ineffektiv byråkrati kommer sänka landet.
Ett annat tecken är alla spökstäder med fastigheter ingen har råd att bo i,tex Guangdong.

Mitt tips är därför att spara i en Svensk fond som investerar i gruv,skog,och lantföretag.
Pengarna kommer växa långsammare men avkastningen är iaf tryggad.
Citera
2010-12-31, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedishtripper
Jag sparar i asienfonder och kan med säkerhet säga att nästa år är året då bubblan spricker.
Dessa pengar investeras varken i hemlandet eller i forskning vilket betyder att antingen korruption eller ineffektiv byråkrati kommer sänka landet.
Ett annat tecken är alla spökstäder med fastigheter ingen har råd att bo i,tex Guangdong.

Mitt tips är därför att spara i en Svensk fond som investerar i gruv,skog,och lantföretag.
Så du menar att svenska börsen kommer gå upp om USA och asien går ner?
Är kanske så att det är asien som slukar råvaror? vad tror du händer om Asien spricker ??´att råvarorna/gruvbolagen stiger?
Senast redigerad av Manowar 2010-12-31 kl. 19:41.
Citera
2011-01-01, 17:00
Medlem
Smartledsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishtripper

Som Manowar pekar ut så fanns det inte mycket logik i den analysen. Dessutom är det ju lite motsägelsefullt att först säga att det inte investerats i hemlandet för att i nästa mening påpeka att det byggts massa fastigheter. Att påstå att det varken investerats "i hemlandet" eller forskning är ju en direkt lögn. Om det investerats tillräckligt är dock en annan fråga.

Nu är det förvisso oklart vilken bubbla som avses, kanske swedishtripper menar någon allmän, kinesisk bubbla, men en sak är säker: spricker den kinesiska bubblan kan vi förvänta oss en global recession och då handlar det om att minimera förluster. Räntefonder och obligationer, typ.

Till TS: Du verkar ha förstått det men jag vill bara understryka att du aldrig ska lita på vad bankerna (speciellt "storbankerna" Nordea, SEB, Swedbank etc) säger. De är försäljare med bankens intresse i första hand, sedan deras personliga och långt därefter kommer du.
Citera
2014-09-11, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerkludd
Investera i saab aktier!

haha visst är det lätt att vara efterklok, meeen jäävlar vilket dåligt förslag det där var haha. Tur att ts inte valde att följa det
Citera
2014-09-11, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Daija94
haha visst är det lätt att vara efterklok, meeen jäävlar vilket dåligt förslag det där var haha. Tur att ts inte valde att följa det
han var nog ironisk ska du se.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in