Citat:
Ursprungligen postat av swedishtripper
Jag sparar i asienfonder och kan med säkerhet säga att nästa år är året då bubblan spricker.
Kina har ett handelsöverskott med 30% mot omvärlden och ca 70% mot USA.
Dessa pengar investeras varken i hemlandet eller i forskning vilket betyder att antingen korruption eller ineffektiv byråkrati kommer sänka landet.
Ett annat tecken är alla spökstäder med fastigheter ingen har råd att bo i,tex Guangdong.
Mitt tips är därför att spara i en Svensk fond som investerar i gruv,skog,och lantföretag.
Pengarna kommer växa långsammare men avkastningen är iaf tryggad.
Som Manowar pekar ut så fanns det inte mycket logik i den analysen. Dessutom är det ju lite motsägelsefullt att först säga att det inte investerats i hemlandet för att i nästa mening påpeka att det byggts massa fastigheter. Att påstå att det varken investerats "i hemlandet" eller forskning är ju en direkt lögn. Om det investerats
tillräckligt är dock en annan fråga.
Nu är det förvisso oklart vilken bubbla som avses, kanske swedishtripper menar någon allmän, kinesisk bubbla, men en sak är säker: spricker den kinesiska bubblan kan vi förvänta oss en global recession och då handlar det om att minimera förluster. Räntefonder och obligationer, typ.
Till TS: Du verkar ha förstått det men jag vill bara understryka att du aldrig ska lita på vad bankerna (speciellt "storbankerna" Nordea, SEB, Swedbank etc) säger. De är försäljare med bankens intresse i första hand, sedan deras personliga och långt därefter kommer du.