2010-12-26, 22:15
Medlem
Hej,

Hur skall man gå för att ange sitt nuvarande jobb som referens utan att berätta var man jobbar. Är det något vanligt? eller hur gör folk som redan har ett jobb när de vill byta arbete.
Citera
2010-12-26, 22:58
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealFace
Hej,

Hur skall man gå för att ange sitt nuvarande jobb som referens utan att berätta var man jobbar. Är det något vanligt? eller hur gör folk som redan har ett jobb när de vill byta arbete.

Ange vad du jobbar med samt en kollega du litar på som referens.
Citera
2010-12-26, 23:13
Medlem
QOTSAs avatar
Jag är mellan två jobb nu, har en vecka kvar på gamla jobbet. Jag angav var jag jobbade för tillfället och en arbetsledare som referens.

Lycka till
Citera
2010-12-27, 17:20
Medlem
Knepig situation om man har ett fast jobb men vill byta jobb, och samtidigt vill man inte att nuvarande arbetsgivaren ska veta att man söker nytt jobb... hur gör man?
Citera
2010-12-28, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesussaves
Knepig situation om man har ett fast jobb men vill byta jobb, och samtidigt vill man inte att nuvarande arbetsgivaren ska veta att man söker nytt jobb... hur gör man?

Prata med den "nya" arbetsgivaren, tillsammans hittar ni säkert en lösning. Vänta med att de kollar dina referenser tills de känner att de vill ha dig osv. I fall som detta är dialog det viktiga. Är det ett kvalificerat jobb man söker vill nog den nya arbetsgivaren kolla referenser med en chef, kollega känns inte seriöst. Men som sagt, dialogisera problemet med den "nya" så löser det sig säkert!
Citera
2010-12-28, 22:02
Medlem
Fris avatar
Generellt är det VÄLDIGT MYCKET BÄTTRE att söka jobb medan man har jobb, än när man är arbetslös. Så hur du än gör så har du röda mattan utrullad framför dig! Men för att slipa på detaljer:

Om du har möjlighet till en stunds stabil konversation med din tilltänkte nya arbetsgivare, helst ett möte där ni sitter ned tillsammans, men även ett planerat lugnt telefonsamtal kan nog funka, så är nog det bästa att du lugnt, ärligt och öppet förklarar situationen, liksom du anonymt gjort här, och frågar honom/henne hur han/hon skulle vilja att du ska göra angående det där med att informera din nuvarande chef om att du vill byta jobb. Om du borde informera din nuvarande chef idag för att kunna ge denne som referens, eller om du åtminstone kan avvakta en intervju och eventuellt intresse. (Sen ska du inte automatiskt göra så som rådet blir, men att fråga om råd är i sig förtroendeskapande)

Det är klart det vore ett minus att visa att du går bakom ryggen på din nuvarande arbetsgivare. Men om du visar din chef öppna kort angående det, så tror jag att chanserna är goda att din tilltänkte chef känner att du inte kommer att göra likaledes mot honom/henne, och att ni påbörjar en förtroendefull relation. Det blir då sannolikt att orsaken till att din förre chef inte uppskattar din medfödda öppenhet tillräckligt mycket för att övertyga dig om att stanna kvar, förmodligen beror mer på dennes brister än på dina.

Om du är hänvisad till att vara skriva ett CV och brev, så får du väl ange "referenser vid förfrågan", och strikt undvika allt som faller utanför normerna för CV och brev-världen, samt förhoppningsfullt invänta samtalet (om du nu inte kan ringa själv).
Citera
2010-12-28, 22:09
Medlem
Fris avatar
Fasen, det kanske vore bättre att ange din nuvarande chef som referens otillfrågat, och låta denne överrumplat sucka och låta besvärad över att nyheten om din önskan om att byta jobb kommer från dennes konkurrent (typ). Då lär din tilltänkte arbetsgivare märka sekundsnabbt i luren att du inte söker nytt jobb därför att du har informerats om att du kommer att bli uppsagd eller p.g.a. andra problem. Som jag tror många gör, som byter jobb medan de redan har ett jobb (på pappret, ett litet tag till).

Då blir du någon som din nuvarande arbetsgivare vill ha kvar, och det är såna som dina tilltänkta arbetsgivare älskar som mest att anställa!
Citera
2010-12-28, 22:10
Medlem
Är väll bara skriva företag osv men skriva att referenser lämnas på begäran. Så om du blir kallad till intervju och den går bra kommer de be dig om nummer till din chef varpå du kan förvarna honom. Då är du ju relativt långt fram i processen.
Citera
2010-12-29, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derox
Är väll bara skriva företag osv men skriva att referenser lämnas på begäran. Så om du blir kallad till intervju och den går bra kommer de be dig om nummer till din chef varpå du kan förvarna honom. Då är du ju relativt långt fram i processen.

"referenser lämnas på begäran"

Har blivit väldigt vanligt, även om den som söker är arbetslös. På bara ett par år har "referenser lämnas på begäran" blivit vanligare i ansökningar än att de faktiskt lämnas referenser.

Mitt råd, med mitt yrke och min erfarenhet i ryggen:

Lämna referenser direkt i ansökan, precis som du skall lämna hela ditt persunnummer.

Personligen kan jag nästan bli lite irriterad när jag för in ansökningar med personnummer enligt: 780501-xxxx.
Citera
2010-12-29, 09:34
Medlem
Jag själv skiter högaktligen i att skriva något om referenser på ansökan. Om mitt CV är såpass intressant att jag kommer på en första intervju så kan referenser lämnas då. Vid det tillfället gör jag klart att jag fortfarande är anställd på företaget i fråga och önskar diskretion. Det är aldrig några problem att vänta med att ta kontakt med referenser förren i sista skedet när de i princip sitter med kontraktet redo att skrivas på.

Men visst, det spelar roll vilket yrke det gäller om det är värt att göra så eller inte.
Citera
2010-12-29, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodecahedron
Jag själv skiter högaktligen i att skriva något om referenser på ansökan. Om mitt CV är såpass intressant att jag kommer på en första intervju så kan referenser lämnas då. Vid det tillfället gör jag klart att jag fortfarande är anställd på företaget i fråga och önskar diskretion. Det är aldrig några problem att vänta med att ta kontakt med referenser förren i sista skedet när de i princip sitter med kontraktet redo att skrivas på.

Men visst, det spelar roll vilket yrke det gäller om det är värt att göra så eller inte.

De vanliga i dag är att man gör precis som du, jag vill dock uppmuntra, framför allt de utan jobb att skriva hela personnummer och referensen på ansökan. Då ökar chansen att rekryteraren väljer att gå vidare med just dig.
Citera
2010-12-29, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hollower
"referenser lämnas på begäran"

Har blivit väldigt vanligt, även om den som söker är arbetslös. På bara ett par år har "referenser lämnas på begäran" blivit vanligare i ansökningar än att de faktiskt lämnas referenser.

Mitt råd, med mitt yrke och min erfarenhet i ryggen:

Lämna referenser direkt i ansökan, precis som du skall lämna hela ditt persunnummer.

Personligen kan jag nästan bli lite irriterad när jag för in ansökningar med personnummer enligt: 780501-xxxx.

Ja personnummer är ju bara konstigt att inte lämna. Däremot så kommer jag nog aldrig lämna referenser direkt i CV:t i form av kontaktuppgifter. Sådant kan ändras utan att man själv är medveten om det samt att man gärna förvarnar tidigare arbetsgivare om att "nu i dagarna kommer ett samtal". Har aldrig haft något problem med detta från någon arbetsgivares håll. Dock har jag oftast haft arbete när jag söker arbete också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in