2010-12-30, 01:43
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Han spelade in flera porrfilmer, förutom de mer seriösa som omnämns i Svensk Filmdatabas (Tyckte som ung moralist att det var fruktansvärt sorgligt att en duktig skådespelare kunde låna sig till något så förnedrande, det var den aspekt man hade då...)
Vill minnas att hans sista hustru var mycket yngre än TI. Skvallret på min dåvarande arbetsplats, utlandsavdeln på dåvarande Televerket, sa att hon skulle börja där, och vi väntade med spänd förväntan, men hon dök aldrig upp.
Berätta mer! Var han atletmuskulös i porrfilmerna? Vad hette hustrun?
Citera
2010-12-30, 01:55
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Nikodemus revansch var en fröjd (liksom greve Kjettil Kyles (Malmsjö) storslagna självmord, då denne ångrade sig och sköt en kråka i stället och lät livet gå vidare ).
Jag stalkar dig, SG...

Det var väl Per Myrberg som var greven.
Citera
2010-12-30, 02:15
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jag stalkar dig, SG...

Det var väl Per Myrberg som var greven.

Per Myrberg var den lokale adelsmannen och godsägaren, som begick självmord framgångsrikt (om jag inte minns fel). Jag tror dock att han blott bar den tarvliga titeln baron. Sedan fanns där hans kusin Ingvar Kjellsson (mon cousin) som uppmanade honom att resignera, d.v.s. gå i konkurs, då ekonomin inte höll. Myrberg vägrade, han höll sin ära för högt. Han föredrog att desperat förföra lilla Märta (Nina Gunke) som sista vågspel och verklighetsflykt innan döden.

Greven Kyle (Malmsjö) vet jag inte hur (om) han förhöll sig släktmässigt till de ovanstående (TS vet nog), men han "bevisade" sin ekonomiska soliditet på det lokala värdshuset genom att tända cigarren med sin sista hundralapp. Därpå blev han serverad trots att han misstroddes då han först gjorde sin beställning. Men han var inte godsägare i trakten.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2010-12-30 kl. 02:19.
Citera
2010-12-30, 02:22
Medlem
FritzDaCats avatar
Äsch, nu minns jag.
Det var så länge sedan jag såg serien. Malmsjö har jag nästan helt förträngt.
Just det, ja. Smitnotan!
Ingvar Kjellssons karaktär minns jag bäst.

Jag drar mig tillbaka....
Citera
2010-12-30, 02:30
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Äsch, nu minns jag.
Det var så länge sedan jag såg serien. Malmsjö har jag nästan helt förträngt.
Just det, ja. Smitnotan!
Ingvar Kjellssons karaktär minns jag bäst.
Det är förvånande hur mycket man minns - det var länge sedan för mig med. Malmsjö minns jag för att han då var suveränt elegant. Det är han inte längre.

Sedan fanns de godmodiga gnällspikarna och mjukisalkoholisterna Ville Vingåker m.fl. Den där serien hade åtskilligt att komma med!
Citera
2010-12-30, 08:48
Medlem
Arne Bajses avatar
Hur var det med Isedals blod nu igen? Jude, Zigenare, tattarsläkt eller resandefolket. Han ser onekligen rätt mörk ut för att vara nordisk. Verkade också ha ett hetlevrat "sydländskt" humör, lite vresig och lättirriterad.
Citera
2010-12-30, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MahablaMklouta
En av mina absoluta favoritskådespelare, men hurdan var han? Söp han (som alla andra)? Var han en superdiva? Hittar tyvärr ingen info om hans person...
Jag minns några tidningsskriverier vid hans frånfälle.
Någon som känt honom sade något i stil med "Tor Isedal arbetade ihjäl sig", och att hans död således inte kom så oväntat.
Detta kan ju i.o.f.s. vara en eufemism, jag vet inte....

Jag minns att jag en gång såg TI i en föreställning på ArenaTeaterbåten.
Satt väldigt nära scenen, och Isedals spel var intensivt så det skvätte (bokstavligt) om det....

/T
Citera
2010-12-30, 09:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MahablaMklouta
Jag köpte nyligen "Bombi Bitt och jag", där Tor spelar Nils Galilé, på dvd. Där finns bonusmaterial i form av att Arne Weise intervjuar regissären Bengt Lagerkvist, som nämner att det dracks en hel del. Han nämner dock inga namn, men antyder att speciellt en person söp rätt rejält. Jag gissar dock att det var Åke Fridell, som lär ha varit TÄMLIGEN alkoholiserad.

När man spelade in Bombi Bitt och jag, cyklade Tor Isedal varje dag till systemet och köpte ut. Köpte bara dagsransoner.
Citera
2010-12-30, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Berätta mer! Var han atletmuskulös i porrfilmerna? Vad hette hustrun?
Dessvärre såg jag bara affischerna i den lilla landsortsbiografens skyltfönster, men av minnesbilderna var han nog inte atletmuskulös, snarare dekadent och genomfördärvad. Associerade till huvudpersonen i Martin Koch´s Guds vackra värld, som jag läste då, men riktigt så illa var det kanske inte.
Hustrun hette Eva, tydligen numera Kars, men jag tror hon då hade ett vanligt efternamn, Andersson el likn. I intervjuer osv verkade hon vara en mjuk och försynt person utan bakgrund från film och teater, såvitt jag vet. Men som sagt många år yngre. Tror inte att det äktenskapet höll heller.
Citera
2011-06-07, 00:22
Medlem
Han gjorde en del radiorysare.Läste såå jävla bra.
Citera
2011-06-07, 03:44
Medlem
Grandiosos avatar
En lysande skådis för det mesta. Precis som flera är inne på här i tråden, så gjorde
han en helt underbar gestaltning i Delblancs mästerverk Hedebyborna.

Läs den romansviten om ni inte redan har gjort det. Bland det absolut bästa som skrivits
på svenska språket är jag utan vidare benägen att påstå.

Tor Isedal övertygade i sina roller vad det än var för karaktär det handlade om.
Jag har sett mycket med honom genom åren. Påminner mig just nu hans härliga figur i
Söderkåkar. Särskilt scenen mot slutet när han läxar upp den fisförnäme och
kvinnojagande stroppen som spelas av Fredrik Ohlsson.
Närmast obetalbart. Ler gott vid dessa minnen.

Här bereds ni nu möjlighet att få höra herr Isedal gå loss i inlevelsefull sång.
Han tolkar en klassisk låt och gör det galant må man säga.

http://www.youtube.com/watch?v=aKlM-CTQUok
Citera
2011-06-09, 19:53
Medlem
MahablaMkloutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso[B
Tor Isedal[/b] övertygade i sina roller vad det än var för karaktär det handlade om.
Jag har sett mycket med honom genom åren. Påminner mig just nu hans härliga figur i
Söderkåkar. Särskilt scenen mot slutet när han läxar upp den fisförnäme och
kvinnojagande stroppen som spelas av Fredrik Ohlsson.
Närmast obetalbart. Ler gott vid dessa minnen.

http://www.youtube.com/watch?v=aKlM-CTQUok

Just den rollen öppnade mina ögon för Isedal. Fast Fredrik Ohlssons advokat var visserligen en fisförnäm stropp, men det fanns inget som tydde på att han var någon kvinnojägare. Däremot spelade Manne Grünberger den fisförnäme och kvinnojagande stroppen Josefsson. Snickar-Lasse var väl med och läxade üpp båda två...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in