2010-12-26, 17:10
Medlem
Bultskruvens avatar
Har en ca 10 månader gammal burk med Windows 7 i som hänger sig av någon anledning. Ibland går det flera dagar mellan gångerna och ibland blir det som idag att det blir tre ggr. Jag har märkt att när jag lyssnar på musik (Spotify) så stannar låten (inget ljud). några sekunder senare hänger sig firefox och ytterligare någon sekund senare tangentbord och mus. Återstår är bara att trycka på reset och starta om datorhelvetet. Har haft problem i ca 5 månader och det har blivit värre de senaste två (mer frekvent).
Kan inte komma på om det är när jag gör något speciellt det händer. Ibland när jag spelar, eller ibland när jag inte är vid datorn.

Någon som har en teori om vad problemet kan vara? Kan det vara hårdvararelaterat?
Skulle vara kul att veta vad det kan vara innan jag skickar ut fanskapet genom fönstret...
Citera
2010-12-26, 17:12
Medlem
Spec plix, har du ett ati kort?
Citera
2010-12-26, 17:12
Medlem
sellas avatar
Kanske hårddisken som blir varm(har hänt mig)?
Citera
2010-12-26, 17:14
Medlem
charkovs avatar
Installera om Windows, enda som hjälper.......
Citera
2010-12-26, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkov
Installera om Windows, enda som hjälper.......

Fel, är det ett hårdvaruproblem som tex grafikkortet så hjälper det inte alls, jag var tvungen att byta ut mitt grafikkort pga av detta. Besitter du ett ati HD 5*** kort så är det antigen nya drivers eller ett nytt kort som gäller, om det är felet ofc.
Citera
2010-12-26, 17:29
Medlem
Bultskruvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filur-Ownstyle
Spec plix, har du ett ati kort?
Japp, Gigabyte GA-P55-UD4 nånting heter modellen... Är jag rökt?
Citera
2010-12-26, 17:31
Medlem
sellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bultskruven
Japp, Gigabyte GA-P55-UD4 nånting heter modellen... Är jag rökt?

Det där är väl ändå moderkortet eller?
Citera
2010-12-26, 17:51
Medlem
Bultskruvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sella
Det där är väl ändå moderkortet eller?
http://www.datorbutiken.com/default....roduct=5408824
Citera
2010-12-26, 18:03
Medlem
Bultskruvens avatar
Kan det vara något med arbetsminnet? Fick känslan när det hände senast att det var de "tyngsta" grejerna som hängde sig först
Citera
2010-12-26, 18:08
Medlem
CzeLiouss avatar
Hände samma sak för min kompis, men jag gav honom tipset att bara blåsa ur/dammsuga ur processor fläkten och även då andra fläktar också om de inte blir bättre och göra en diskrensning det funkar perfa för honom nu

*Edit, Du kan även testa o ha chassit öppet på en sida om du tycker den blir varm som någon sa.
Citera
2010-12-27, 08:54
Medlem
Vet inte om du löst problemet..
Men detta problem har jag stött på många gånger hos mina vänner och bekanta som har datorproblem..
Ofta beror detta på att någon har porrsurfat på någon sajt som ger lite trevliga virus som rent av gör så hela datorn stannar (i våra ögon iaf)..

Testa med detta om det inte är hårdvaran som krånglar..

Starta datorn i felsäkert läge, kolla vilka processer som startas upp vid uppstart.
Detta kan du göra via följande steg:
Start -> CMD (kommandotolken) -> skriv in "msconfig" -> under fliken "Autostart" -> här hittar du processer som startas.. googla de processer du inte känner igen.. bocka ur de som du inte behöver vid uppstart..

Virussök, scanna efter allt i skadoväg.

Funkar det inte med hårdvarutipsen, eller mina tips. Gör som någon sa, installera om Windows...
Citera
2010-12-27, 13:36
Medlem
Installera om Windows eller rensa hårddisken på olika sätt är det första du gör. Innan du antar att datorn är trasig av ren lathet. Med vissa fel räcker det inte utan man måste ta bort och skapa nya partitioner som snabb formateras.

Dammsugning förstör datorn genom att statisk elektricitet bildas i luft. Hitta andra sätt att göra rent.Tex Ta ut den på balkongen och blåsa rent den (tryckluft på burk, cykelpumpen man har hemma mm). Själv tycker jag att suga och blåsa rengör alldeles för dåligt om man inte gör det väldigt ofta så att dammet inte hinner samla sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in