• 2
  • 3
2012-03-21, 20:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rife
Klarar Boschen och Kitchen Aid att göra pastadegar? Får för mig att det borde nästan vara svårare än bröddeg men vad vet jag
Ja, de klarar själva vikten men risken är att degen bara snurrar runt. Jag kör i stället på knivarna (i min Bosch).

~Paul~
Citera
2012-03-22, 00:31
Medlem
Aleopas avatar
Hm. Bara snurar runt, funkar den inte?

Eftersom jag är dum i huvudet kollade jag inte vad tillbehören kostade utan hörde att de skulle vara billiga på nätet. Tråkigt nog kostar ju pastatillbehöret mer än en vanlig. Lite lose-lose
Citera
2012-03-22, 05:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
Hm. Bara snurar runt, funkar den inte?

Eftersom jag är dum i huvudet kollade jag inte vad tillbehören kostade utan hörde att de skulle vara billiga på nätet. Tråkigt nog kostar ju pastatillbehöret mer än en vanlig. Lite lose-lose
Alltså, degen till pasta är ju fastare i konsistensen än den man använder till bröd. Pga detta så vill det gärna bli så att den i maskinen bara snurrar runt utan att knådas ordentligt. Det vill säga om man kör på de vanliga degkrokarna.

~Paul~
Citera
2012-03-22, 05:57
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Alltså, degen till pasta är ju fastare i konsistensen än den man använder till bröd. Pga detta så vill det gärna bli så att den i maskinen bara snurrar runt utan att knådas ordentligt. Det vill säga om man kör på de vanliga degkrokarna.

~Paul~

Aha. Jag är med.

Förresten. De där "pastastängerna" man hänger klar pasta på. Finns det något bättre lösning på de än att lägga 500kr på en pinne med armar? Känns som en designgrej nyrika har i köket för att deras vänner ska fråga va de är och inte speciellt värt sitt pris?
Citera
2012-03-22, 06:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
Aha. Jag är med.

Förresten. De där "pastastängerna" man hänger klar pasta på. Finns det något bättre lösning på de än att lägga 500kr på en pinne med armar? Känns som en designgrej nyrika har i köket för att deras vänner ska fråga va de är och inte speciellt värt sitt pris?
Jag kör aldrig på detta system. I stället så har jag en bytta med vetemjöl stående intill pastamaskinen och omedelbart efter att ha skapat pastan så slänger jag ned den i mjölet, rör om och därefter torkar liggande i en videkorg.

För det mesta så torkar jag dock inte pastan utan äter den färsk.

~Paul~
Citera
2012-03-22, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja, de klarar själva vikten men risken är att degen bara snurrar runt. Jag kör i stället på knivarna (i min Bosch).

~Paul~

När du skriver knivarna, vilket tillbehör är det? Inte är det väl mixern du använder då?
Citera
2012-03-22, 19:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
När du skriver knivarna, vilket tillbehör är det? Inte är det väl mixern du använder då?
Som bekant så är det lätt att förväxla mixer, blender och diverse andra namn.

Eftersom det är många som har problem med att särskilja dessa begrepp så skriver jag hellre som jag gör .

Mixer kan nämligen vara både en handhållen sådan: http://www.dtydirect.com/_ProductIma...11%20WH_01.jpg

Eller en fast: http://c.shld.net/rpx/i/s/pi/mp/4077...92bfc0fa40d702

Många säger dessutom mixer men menar "blender": http://herbadmother.com/wp-content/u...id_blender.jpg

Sedan har vi matberedare, hushållsassistent och diverse andra namn som också kallas för mixer.

Så där har du anledningen till varför jag hellre skriver "knivar" för att beskriva min metod.

~Paul~
Citera
2012-03-22, 19:54
Medlem
Tack för förklaringen!
Citera
2012-03-22, 20:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack för förklaringen!
NP .

~Paul~
Citera
2012-04-21, 17:17
Medlem
Aleopas avatar
Nagan som vet om de finns kitchenaid-tillbehor som ar av andra foretag an kitchenaid?
Alltsa typ som billigare kopior pa sakerna istallet for de dyra orginalen?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in