2010-12-26, 12:10
Medlem
MrBlehs avatar
Det är som så att jag ska åka till sälen med min skola, vi åker vecka 13 och jag har aldrig åkt innan. Så mina funderingar är hur kallt är de egentligen vecka 13 i Sälen?
Är det så att man måste köpa en skidjacka eller kan man åka i tjocketröja bara?

Tack på förhand / Mrbleh
Citera
2010-12-26, 12:12
Medlem
Beror väl helt och hållet på? Inte samma väder varje dag.

Ta med dig skit varma kläder, är det varmt så lastar du bara av ett X antal plagg. Säkra före det osäkra liksom.

Vill du ha ett bättre humm så kolla på vädret via webben dagarna innan du åker.
Citera
2010-12-26, 12:14
Medlem
MrBlehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torreez
Beror väl helt och hållet på? Inte samma väder varje dag.

Ta med dig skit varma kläder, är det varmt så lastar du bara av ett X antal plagg. Säkra före det osäkra liksom.

Vill du ha ett bättre humm så kolla på vädret via webben dagarna innan du åker.

Det är klart att det är varierar, men vet du om det är -20 eller -4 vi snackar om
Citera
2010-12-26, 12:18
Medlem
SambalOeleks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBleh
Det är som så att jag ska åka till sälen med min skola, vi åker vecka 13 och jag har aldrig åkt innan. Så mina funderingar är hur kallt är de egentligen vecka 13 i Sälen?

Tack på förhand / Mrbleh
Det kan vara allt mellan +10°C och -30°C. Men den tiden på säsongen skulle jag definitivt rekommendera att du kör med en vindtät skaljacka, där du kan styra klädmängden enligt "lager på lager"-principen under.

Att enbart åka i tjocktröja rekommenderas inte, oavsett om det är ett par plusgrader i backen. Du kommer bli blöt och kall samtidigt som vinden penetrerar rakt in till huden på dig.
Bättre att i så fall köra med en tunn underställströja och en vindtät skaljacka ovanpå.

Är det kallt kör du med underställströja och kanske en fleecetröja samt skaljackan ovanpå.

Om du inte åker så ofta kan jag rekommendera att du köper ett billigare set med byxa och jacka. Exempelvis på Stadium kan du hitta typ Everest skidställ för runt tusenlappen per del (byxa och jacka).
Citera
2010-12-26, 12:19
Medlem
Smakarsprits avatar
hm vecka 13 är alltså i april.
April är ju sent, så det är närmare -0 än -20
Men du har väl ändå en vanlig jacka som du använder i vardagen? Kör på den, skaffa en underställströja du kan ha underst och du kan säkert hitta en billig fleecetröja som du kan ha om det blir ännu kallare.
Citera
2010-12-26, 12:54
Medlem
MrBlehs avatar
Jag har ju en vanlig jacka ja, men det är ingen skidjacka så får nog ta och köpa in mig någon jacka nu under rean kanske
Tack för hjälpen!
Citera
2010-12-26, 12:58
Medlem
Skalbamses avatar
Citat:

Tack på förhand / Mrbleh

Brukar själv åka till sälen i mars - april ca. Det brukar ligga runt 0:an men ibland också kalllare, ner till ca -10
Några plusgrader brukar det inte direkt vara, men vem vet, i år kanske..
Citera
2010-12-26, 14:43
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:

Tack på förhand / Mrbleh
Omöjligt, helt omöjligt att kunna ge dig en temperatur som säger hur kallt eller varmt det kommer vara.
Det kan vara +10 ända ner till -30.
Däremot kan man väl se hur det har varit förr, men absolut inget som säger att det kommer stämma i år.

Finns ingen meteorolog i hela världen som kan säga vad det kommer bli för väder om 13 veckor.

Du kan väl åtminstone räkna med att du inte kommer tycka det är behagligt att åka i någon tjocktröja.
Citera
2010-12-26, 14:55
Medlem
MrBlehs avatar
Jag vet mycket väl att ingen kan spå vädret om 13 veckor så gjorde en chansning ifall någon visste
Citera
2010-12-27, 17:10
Medlem
SkateBlinds avatar
Kolla in på junkyard.se dem har upp till 40% rea just nu.. I februari brukar det vara megasale när dem tömmer lagret på snowboards och allt som hör till...
Citera
2010-12-27, 19:09
Medlem
Tippar på mellan -11,5 och -12,7
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här