2010-12-26, 11:28
Medlem
Terraries avatar
Skulle det fungera? att skicka det uttjänade kärnbränslet in i solen?
Skulle solen påverkas märkbart av det?
Är det praktiskt genomförbart att fylla en raket med gamla uranstavar och köra in den i solen?
Man blir ibland lätt naiv när man sitter och funderar samtidigt som man tror man kommit på något självklart.
Citera
2010-12-26, 11:36
Medlem
Umbras avatar
Det behövs mer bränsle för att skicka in något i solen än för att skjuta ut det ur solsystemet helt. Räcket det som svar?
Citera
2010-12-26, 11:38
Medlem
Det väger lite för mycket, enbart Sverige har ungefär 12 000 ton.

http://svenska.yle.fi/nyheter/sok.php?id=159807&lookfor=&sokvariant=arkivet&adva nced=yes&antal=10
Citera
2010-12-26, 11:38
Medlem
BillyBruns avatar
tankar har funnits på att skicka ut det i rymden, inte in i solen dock, problemet är väl att raketer ibland har en förmåga att explodera kring start. Även om risken är liten så är konsekvenserna av en explosion av en raket full med atomsopor så tråkiga att man avstår det.
Citera
2010-12-26, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umbra
Det behövs mer bränsle för att skicka in något i solen än för att skjuta ut det ur solsystemet helt. Räcket det som svar?

Varför skulle det göra det? Borde inte solen gravitation suga till sig raketen när den kommit lite närmare?
Citera
2010-12-26, 11:41
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Varför skulle det göra det? Borde inte solen gravitation suga till sig raketen när den kommit lite närmare?
Det är för att lämna Jorden allt bränsle går åt.
Citera
2010-12-26, 11:44
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillyBrun
tankar har funnits på att skicka ut det i rymden, inte in i solen dock, problemet är väl att raketer ibland har en förmåga att explodera kring start. Även om risken är liten så är konsekvenserna av en explosion av en raket full med atomsopor så tråkiga att man avstår det.

Men inte en sådan här tråd igen -_-
NEJ, tankar har inte funnits på det (iaf inte på någon seriös nivå) för det SKULLE KOSTA IN I HELVETE att skicka upp allt avfall i rymden. Problemet är alltså int e att raketen eventuellt skulle explodera. Jag har för mig (någon får gärna rätta mig om jag minns fel) att det kostar ca 12 000 dollar att skicka upp ett kilo i rymden, så då förstår ni nog att elpriserna skulle gå upp ordentligt.
Citera
2010-12-26, 11:45
Medlem
Umbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji

Nej, gravitation fungerar inte så. Jorden rör sig runt solen med c:a 30 km/s. Den farten måste bromsas bort för att något ska falla in i solen.

Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon

Mycket bränsle men inte allt. Se ovanstående.
Citera
2010-12-26, 13:25
Bannlyst
Jag är mycket skeptisk till kärnkraft. Inte pga av tekniska skäl och rädsla för ev haveri. Däremot pga av människans girighet och idioti. - Kärnkraftverk kan bombas. Jag är glad att det inte fanns några kärnkraftverk i Europa före andra världskriget. Idag har vi religiösa galningar.

Kärnkraftverk innebär även en stark centralisering av energiproduktionen, vilket är oerhört sårbart. Jag hade gärna sett en "grid" där man likt internet kopplar upp sig på el-nätet och köper och säljer sin egenproducerade el.

Idag så beskattas man ihjäl pga av en artificiell byråkrati, påhittade avgifter och skatter om man vill bygga sitt eget vindkraftverk. Idag satsar husägare 100 000 på ex ett nytt kök och då stiger huset i värde, på samma sätt kan man bygga ett eget vindkraftverk och huset ökar i värde. Men för att detta skall bli möjligt måste politikerna agera. Ju mindre de lägger sig i, desto bättre.
Citera
2010-12-26, 13:30
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
Jag är mycket skeptisk till kärnkraft. Inte pga av tekniska skäl och rädsla för ev haveri. Däremot pga av människans girighet och idioti. - Kärnkraftverk kan bombas. Jag är glad att det inte fanns några kärnkraftverk i Europa före andra världskriget. Idag har vi religiösa galningar.

Kärnkraftverk innebär även en stark centralisering av energiproduktionen, vilket är oerhört sårbart. Jag hade gärna sett en "grid" där man likt internet kopplar upp sig på el-nätet och köper och säljer sin egenproducerade el.

Idag så beskattas man ihjäl pga av en artificiell byråkrati, påhittade avgifter och skatter om man vill bygga sitt eget vindkraftverk. Idag satsar husägare 100 000 på ex ett nytt kök och då stiger huset i värde, på samma sätt kan man bygga ett eget vindkraftverk och huset ökar i värde. Men för att detta skall bli möjligt måste politikerna agera. Ju mindre de lägger sig i, desto bättre.

Visserligen håller jag med dig om att politikerna inte skall lägga sig i, då jag är liberalist, men det där om att kärnkraftverk kan bombas håller jag inte med om. En kärnreaktor är konstruerad för att motstå en jumbojet som kommer rakt instörtande i kärnkraftverket. Det skulle krävas enormt kraftiga bomber för att orsaka läckage, och någon härdsmälta skulle aldrig ske hur många bomber man än sprängde. Hade någon haft tillgång till så mycket bomber hade de tjänat mycket mer på att spränga dem i någon storstad istället. Lyssna inte på vad miljönissarna yrar i nattmössan om!
Citera
2010-12-26, 13:32
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Nej, men jag såg hur han tänkte. En farkost som flyger mot solen, likt tecknad film. Motorn stängs av och solen drar ner farkosten mot sig. Jag fick den känslan i alla fall.
Så...
Nästan allt bränsle går åt för att lämna Jorden.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2010-12-26 kl. 13:46.
Citera
2010-12-26, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon

Men varför skulle det behövas mer bränsle för att skicka raketen ini solen än ut ur solsystemet?

Citat:
Nej, gravitation fungerar inte så. Jorden rör sig runt solen med c:a 30 km/s. Den farten måste bromsas bort för att något ska falla in i solen.

Men jag menar att man siktar in raketen mot solen borde då inte solens gravitation dra till sig den så snart raketen är så långt borta från jorden att den inte ramlar ner igen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in